کد خبر: ۶۳۲۷۹۱
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۸

طرح مک‌کانل برای رسیدگی سریع به استیضاح ترامپ/ وکلای رئیس جمهوری خواستار تبرئه فوری او شدند

رهبر اکثریت سنای آمریکا مقرراتی را مطرح کرده که رسیدگی به استیضاح ترامپ را در این شاخه کنگره سرعت می‌بخشد.
طرح مک‌کانل برای رسیدگی سریع به استیضاح ترامپ/ وکلای رئیس جمهوری خواستار تبرئه فوری او شدند
آفتاب‌‌نیوز :

پیش‌نویس این طرح که از سوی میچ مک‌کانل، رهبر اکثریت جمهوری‌خواه سنا تنظیم شده، شامل ارائه فرصتی ۲۴ ساعته طی دو روز به تیم‌های دادستانی و مدافع می‌شود تا مطالب مورد نظر خود را بیان کنند. در ادامه ۱۶ ساعت به پرسش و پاسخ اختصاص داده خواهد شد و پس از آن مذاکره‌ای چهار ساعته صورت خواهد گرفت و درباره احضار شهود و درخواست دیگر مدارک تصمیم‌گیری خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، سنا که دارای اکثریت جمهوری‌خواه است، احتمالا این طرح را تصویب کند.

مجلس نمایندگان آمریکا در روز ۱۹ دسامبر به استیضاح ترامپ بر سر "سوء استفاده از قدرت" و "ایجاد مانع در اقدامات کنگره" رای مثبت داد. این اقدام پس از تحقیقات رسمی استیضاح علیه این رییس جمهور صورت گرفت که شکایت افشاگری را درباره تماس تلفنی ترامپ و همتای اوکراینی‌اش مورد بررسی قرار داد. این افشاگر در شکایت خود ادعا کرد که ترامپ به دنبال به راه انداختن تحقیقاتی قضایی علیه جو بایدن، رقیب انتخاباتی‌اش از حزب دموکرات و پس او بوده است.

ترامپ هرگونه خطا را تکذیب و بارها تحقیقات استیضاح علیه خود را "پیگیری موهومات" توصیف کرده است.

در همین حال وکلای دونالد ترامپ، در نخستین دفاعیه خود از مجلس سنا خواسته‌اند فورا او را از همه اتهام‌ها تبرئه کند. آنها همچنین فرآیند تحقیقات و تصویب استیضاح ترامپ را "تهدیدی خطرناک برای تحریف قانون اساسی" ایالات متحده توصیف کرده‌اند.

روز دوشنبه، بیستم ژانویه، تیم وکلای ترامپ در نامه‌ای کوتاه خطاب به مجلس سنا استیضاح ترامپ را "انحرافی خطرناک" در قانون اساسی خواند.

همزمان تیم ۷ نفره منتخب از سوی مجلس نمایندگان آمریکا که نقش دادستان‌ها را در جلسات محاکمه ترامپ برعهده دارند در خلاصه دادخواستی که روز دوشنبه به سنا فرستادند رئیس جمهور آمریکا به "اقدام فاسد... با هدف تقلب در انتخابات آتی" این کشور متهم کرده‌اند.

مجلس سنا که اکنون هر ۱۰۰ سناتور آن در نقش اعضای هیات منصفه ظاهر خواهند شد قرار است ساعت یک بعد از ظهر فردا به وقت واشنگتن دی‌سی نخستین جلسه استیضاح ترامپ را برگزار کنند.

قاضی القضات، جان رابرتز، رئیس دیوان عالی آمریکا هم ریاست جلسات استیضاح را بر عهده دارد.

به گزارش بی.بی.سی ترامپ متهم شده که با درخواست تحقیقات از سوی رئیس جمهوری اوکراین درباره رقیب انتخاباتی‌اش، جو بایدن و پسرش هانتر، عملا از قدرت صندلی ریاست جمهوری سوء استفاده کرده تا بلکه با کسب اطلاعات مخرب علیه رقیب انتخاباتی‌اش اقدام کند و در نهایت نتایج انتخابات پاییز امسال را تحت تاثیر قرار دهد.

او همچنین متهم است که با منع کردن شاهدان اصلی تحقیقات استیضاح مانع انجام وظیفه قانونی کنگره شده که مطابق قانون اساسی آمریکا موظف به نظارت بر رئیس جمهوری است.

قرار است مجلس سنا روزانه ۶ ساعت و هر هفته ۶ روز به شکواییه طرح‌کنندگان استیضاح و دفاعیه وکلای رئیس جمهوری گوش کند.

پس از استماع شکواییه و دفاعیات، ۱۰۰ سناتور کنگره به رای خواهند نشست. چنانچه ۶۷ نفر از آنها (دو سوم) ترامپ را گناهکار تشخیص دهند، او عزل خواهد شد. اتفاقی که با توجه به اکثریت ۵۳ نفری جمهوری خواهان در مجلس سنا بسیار دور از انتظار است.

شاید هم به همین علت ترامپ حتی سفر خود به اجلاس اقتصادی داووس در سوئیس را هم لغو نکرده و قرار است به زودی و در میانه اخبار داغ روزانه مربوط به استیضاحش از کشور خارج شود.

احتمال عزل دونالد ترامپ به قدری کم است که احتمالا از همین حالا رهبران شرکت‌کننده در اجلاس داووس چند شوخی و کنایه را برای لحظه رویارویی با رئیس‌جمهور آمریکا در سوئیس آماده کرده‌اند.

با این حال دموکرات‌ها هم امیدوارند از پوشش گسترده اخبار مربوط به جلسات استیضاح دست کم در دو حوزه بهره‌برداری کنند؛ اول، با زیر ذره‌بین بردن رفتار ترامپ در جریان اوکراین، حامیان حزب دموکرات و دیگر مخالفان رئیس‌جمهوری را برای حضور در پای صندوق رای تشویق و شاید خشمگین کنند و به عبارتی انتخابات پاییز امسال را به رفراندومی برای "نه به ترامپ" تبدیل کنند.

و دوم این که با "عصبانی‌کردن" رای‌دهندگان از سوگیری سناتورهای جمهوری‌خواه و به ویژه میچ مک‌کانل، رئیس سنا، در جریان برگزاری جلسات استیضاح، رای‌دهندگان را در سطح ایالتی "بشورانند" تا در جریان انتخابات میان دوره‌ای سنا که همزمان با رای‌گیری ریاست‌جمهوری در نوامبر امسال برگزار خواهد شد علیه جمهوری‌خواهان رای دهند و به این ترتیب شانس دموکرات‌ها برای کسب اکثریت سنا را بالا ببرند.

با این حال، اگر تیم وکلای ترامپ و خود او در طول جلسات استیضاح بتوانند افکار عمومی را همراه با گفتمان خود کنند که مدعی "تحریف خطرناک قانون‌اساسی" از سوی دموکرات‌ها است، آن وقت ممکن است جمهوری‌خواهان با قدرتی مضاعف خود را برای دور دوم ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ، برتری بیشتر در سنا و شتاب به انتصاب قضات محافظه‌کار آماده کنند که این آخری اثربخشی بسیار پایدارتر از دو دستاورد اول خواهد داشت و می‌تواند زمینه تغییر قوانینی چون حقوق مدنی همجنس‌گرایان یا آزادی سقط جنین را برای چند دهه تضمین کند.

این سومین بار در تاریخ ایالات متحده است که رئیس‌جمهوری استیضاح می‌شود. آخرین بار در دهه ۹۰ میلادی، بیل کلینتون از سوی جمهوری‌خواهان محاکمه شد اما با کسب رای اعتماد به کار خود ادامه داد. پیش از آن هم در قرن نوزدهم اندرو جکسون، دیگر رئیس‌جمهور دموکرات استیضاح شده بود که در نهایت تنها با یک رای بیشتر موفق به ماندن در کاخ‌سفید شد.

البته ریچارد نیکسون، رئیس‌جمهور جمهوری‌خواه هم در دهه ۷۰ میلادی بر سر رسوایی واترگیت در آستانه استیضاح قرار گرفت اما پیش از آن که مجلس سنا او را محاکمه کند از مقام خود استعفا داد و کاخ‌سفید را ترک کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین