آفتابنیوز : آفتاب: رییس قوه قضاییه صبح چهارشنبه در جلسهی شورای تامین استان گلستان از طریق سیستم ویدئو كنفرانس انجام شد، طی سخنانی خواهان حركت جدی و سریع دستگاه قضایی به سمت استفاده از فناوریهای جدید و آموزش قضات و كاركنان قضایی برای دستیابی به این فناوریها و استفاده از آن در سیستم قضایی با هدف حل و فصل سریعتر امور قضایی و كاهش اطالهی دادرسی شد.
به گزارش روابط عمومی و اطلاعرسانی قوه قضاییه، آیتالله هاشمی شاهرودی، گفت: اتوماسیون، خدمت بسیار بزرگ و مباركی است كه تمام قضات و مجموعه دستگاه قضایی باید خود را از آن بهرهمند كنند تا سرعت در رسیدگیها افزایش یابد.
رییس قوه قضاییه، تاكید كرد: در شان دستگاه قضایی نیست كه خود را بینیاز از استفاده از تكنولوژیهای پیشرفته بداند و باید با اختصاص بودجه مناسب و آموزشهای مستمر تمام قضات و كاركنان قوهی قضاییه آموختههای خود را در ارتباط با اتوماسیون و استفاده از شبكههای رایانهای كامل و در جریان رسیدگی به پروندهها و بهبود امور از آن استفاده كنند.
هاشمی شاهرودی، خطاب به مسوولان دستگاه قضایی، مدیران كل دادگستریها و روسای شعب و محاكم دادگستری در سراسر كشور، گفت: تمام مسوولان قضایی باید مطابق با الگوی مدیریت مردمی و اسلامی و با هدف شنیدن گلایهها و شكایات مردم در هفته یك یا دو روز را به ارتباط با مردم اختصاص دهند و در اتاقهای خود را به روی مردم باز كنند.
رییس قوه قضاییه، تاكید كرد: مردم باید به راحتی بتوانند هر نوع تظلمی را كه در زیر مجموعه دستگاه قضایی و یا سایر دستگاهها به آنان میشود با مدیران قضایی مطرح كنند تا به خوبی درك كنند كه قوه قضاییه همانگونه كه مقام معظم رهبری تاكید دارند ملجا و پناهگاه آنان است.
هاشمی شاهرودی، افزود: این عمل نفی كننده اعتماد به زیر مجموعه دستگاه قضایی و قضات نیست بلكه موجب اعتماد مردم به قوه قضاییه و به مسوولان دستگاه قضایی و جلوگیری از سوء استفاده از مقام قضاوت و سلب حاشیه امنیت از كسانی میشود كه خدای نكرده قصد دارند از مقام و منصب والای قضاوت سوء استفاده كنند چرا كه با باز بودن در اتاق مدیران به روی مردم زیرمجموعه دستگاه قضایی اطمینان مییابد كه از این طریق نظارتی جدی بر كار آنان وجود دارد.
رییس قوه قضاییه، خواستار برنامهریزی جدی برای كاهش اطاله دادرسی شد و افزود: اطاله دادرسی تنها مربوط به تعیین زمان و وقت رسیدگی نیست كه به صورت كلیشهای اعلام كنیم مثلا 40 روز یا 50 روز میانگین وقت رسیدگی است مهم این است كه این زمان به بهانههای مختلف مانند استعلام یا انتقال پرونده از شعبهای به شعبه دیگر و موارد اینچنینی تكرار نشود چرا كه مردم در عمل آن تكرارها را میبینند و مواجه میشوند با این كه گاها زمان رسیدگی به پرونده آنها از زمان طرح دعوا تا نتیجهگیری نهایی دو تا سه سال طول میكشد و این مساله اصلا درست نیست و باید اصلاح شود.
هاشمی شاهرودی، افزود: نباید پروندهای مثلا به خاطر استعلام از پزشكی قانونی یا ثبت اسناد سه ماه معطل بماند یا وقت رسیدگی كه برایش تعیین میشود به بهانههای اینچنینی چندین بار تجدید شود. باید بررسی كرد و دید چند بار این زمانهای رسیدگی تجدید میشود و دلایل آن چیست و پس از شناخت موانع به فكر راهحل آن بود.
رییس قوه قضاییه، تاكید كرد: باید به دستورالعمل صادر شده برای ایجاد واحدهای معاضدت قضایی در كنار هر مجتمع قضایی به صورت جدی توجه شود و با این مراكز كه نقش قرارگاه عملیاتی برای مجتمعها را دارند نسبت به تسریع در انجام امور قضایی مانند استعلامها، ابلاغها و سایر موارد كه منجر به اطالهی دادرسی اقدام كرد.
رییس قوه قضاییه، همچنین خواستار توجه جدی مدیران كل دادگستریها به دادسراها شد و گفت: دادسراها بازوان توانمند دستگاه قضایی هستند.