کد خبر: ۶۳۴۵۱۵
تعداد نظرات: ۳۰ نظر
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۴
یارانه ۷۲ هزار تومانی؛ به کام ۱۸میلیون نفر، به ضرر ۶۰ میلیون!

جزئیات کاهش مبلغ یارانه‌بگیران در سال ۹۹؛ یارانه نقدی و طرح کمک معیشتی ادغام می‌شوند

بر اساس لایحه بودجه سال ۹۹ یارانه نقدی و کمک معیشتی با هم اداغام و ۷۲ هزار تومان ماهانه به افراد پرداخت شود. سخنگوی لایحه بودجه گفته است: اینکه گفته می‌شود یارانه افزایش می‌یابد صحت ندارد. همچنین میزان یارانه معیشتی به ۲۷ هزار تومان کاهش پیدا کرده است.
آفتاب‌‌نیوز :

سخنگوی کمیسیون تلفیق هفتم بهمن ماه در جمع خبرنگاران درباره آخرین مصوبات این کمیسیون گفت: ضمن بررسی ردیف ۲۳ تبصره ۱۴ ماده واحده لایحه بودجه سال آینده کشور مقرر شد در تقسیم مبلغ مورد نظر برای طرح یارانه معیشتی که بالغ بر ۳۱ هزار میلیارد تومان می شود، تجدیدنظر صورت گرفته و ۸۰ درصد از این مبلغ به صورت یکسان میان تمامی ۷۸ میلیون ایرانی که یارانه نقدی دریافت می‌کنند، توزیع شود.

«هادی قوامی» علت اتخاذ این تصمیم را نارضایتی‌های گسترده درخصوص نحوه بررسی حساب‌های افراد جهت تعلق یارانه معیشتی عنوان کرد و افزود: بر این اساس تمامی ۱۸ میلیون نفری که یارانه معیشتی دریافت نمی کنند در سال آینده به مانند تمامی ایرانیانی که ۴۵ هزار تومان یارانه نقدی را دریافت می کنند، مبلغ دریافتی یارانه هایشان با افزایش ۲۷ هزار تومان به ۷۲ هزار تومان خواهد رسید.

جزئیات کاهش مبلغ یارانه‌بگیران در سال ۹۹؛ یارانه نقدی و طرح کمک معیشتی ادغام می‌شوند

سخنگوی لایحه بودجه ۹۹: یارانه نقدی خانوارها حذف نمی‌شود

سخنگوی لایحه بودجه ۱۳۹۹ روز شنبه در گفت و گو با ایرنا درباره جزئیات لایحه کمیسیون تلفیق، گفت: هنگام بررسی تبصره ۱۴ لایحه بودجه سال آینده در این کمیسیون، رای نمایندگان بر این بود که یارانه نقدی و سبد حمایت معیشتی دولت با هم ادغام شود، ۲۰ درصد سبد حمایت معیشتی دولت به خانوارهای کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی اختصاص یابد و در آخر نیز فاصله ۷۸ میلیون تا ۶۰ میلیون نفری که سبد حمایت معیشتی دریافت نمی‌کنند، حذف شود.

«مژگان خانلو» افزود: با تصمیم نمایندگان، منابع پیش بینی شده کاهش یافت و جامعه هدف نیز افزایش یافت و در نتیجه میزان سرایه پرداختی ۷۲ هزار تومان تعیین شد.

وی تصریح کرد: بنابراین فردی که تا کنون ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان یارانه نقدی و ۵۵ هزار تومان سبد حمایت معیشتی دولت دریافت می‌کرد، سال آینده در مجموع ۷۲ هزار تومان یارانه دریافت می‌کند و اینکه گفته می‌شود یارانه افزایش می‌یابد صحت ندارد.

سخنگوی لایحه بودجه اظهارداشت: با تصمیم کمیسیون تلفیق ۱۸ میلیون نفری که براساس شاخص‌های وزارت رفاه نیازی به سبد حمایت معیشتی ندارند ۲۷ هزار تومان بیشتر یارانه نقدی دریافت می‌کنند.

وی درباره حذف یارانه‌بگیران در سال آینده گفت: همواره در تبصره ۱۴ لایحه بودجه عنوان می‌شود که سه دهک درآمدی بالای جامعه باید حذف شود، اما سال آینده دیگر شاهد این اتفاق نخواهیم بود.

یارانه ۷۲ هزار تومانی؛ به کام ۱۸میلیون نفر، به ضرر ۶۰ میلیون!

خبرگزاری ایسنا نیز در همین باره نوشته است: در حال حاضر دو گروه هستند که دولت در هر ماه به حساب آنها مبلغی به عنوان یارانه واریز می‌کند؛ گروه اول حدود ۷۸ میلیون نفر هستند که یارانه نقدی ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی می‌گیرند که سال‌هاست آن را دریافت می کنند و با وجود تکالیفی که برای غربالگری و حذف پردرآمدها وجود داشته، دولت به هر دلیلی نتوانسته تاکنون آن را به طور کامل اجرایی کند.

دسته دوم گروهی هستند که به آنها از آبان ماه امسال کمک معیشتی از محل منابع ناشی از افزایش قیمت بنزین پرداخت می‌شود و در مجموع حدود ۶۰ میلیون نفر می‌شوند که دولت، آنها را از بین یارانه‌بگیران گزینش کرده است. به عبارتی این افراد شامل ۱۸ میلیون نفری که در سه دهک بالای درآمدی قرار دارند و اصطلاحا پردرآمد شناخته می شوند را شامل نمی‌شود.

در این حالت دولت هر ماه برای ۱۸ میلیون نفر که جزو پردرآمدها محسوب می‌شوند فقط یارانه نقدی واریز می کند و کمک معیشتی به آنها نمی‌دهد؛ افرادی که به نظر می‌رسید باید به تدریج از دریافت یارانه نقدی نیز کنار گذاشته خواهند شد، اما با مصوبه اخیر مجلس مبنی بر یکی شدن یارانه نقدی و کمک معیشتی و پرداخت رقم ۷۲ هزار تومان به همه ۷۸ میلیون نفر، مجددا پرداخت یارانه به آنها نیز باید در دستور کار دولت قرار گیرد؛ مصوبه‌ای که مسئولان دولتی با آن موافق نبوده و در برنامه آنها هم نبوده است.

برخلاف یارانه نقدی که شامل مبلغ ثابتی برای هر نفر (۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان) می‌شود، واریز کمک‌های معیشتی به تناسب افراد خانوار است؛ به نحوی که برای خانوارهای تک‌نفره ۵۵ هزار تومان، دو نفره ۱۰۳ هزار تومان، سه نفره ۱۳۸ هزار تومان، چهارنفره ۱۷۲ هزار تومان و پنج نفره و بیشتر ۲۰۵ هزار تومان در نظر گرفته شده است.

اما اگر پرداخت یارانه ۷۲ هزار تومانی (میانگین تقریبی رقم یارانه نقدی و کمک معیشتی) در دستور کار قرار گیرد موجب تغییراتی در پرداخت به خانوارها نسبت به آنچه که در حال حاضر دریافت می‌کنند، خواهد شد؛ به طوری‌که برای افرادی که فقط یارانه نقدی دریافت می‌کنند (۱۸ میلیون پردرآمد) با افزایش مبلغ و برای افرادی که هر دو یارانه نقدی و معیشتی را می‌گیرند (۶۰ میلیون در خانوار هدف) با کاهش مبلغ همراه می‌شود.

این در حالی است که به عنوان نمونه اکنون به حساب سرپرست یک خانواده سه نفره که فقط یارانه نقدی می‌گیرد، در هر ماه ۱۳۶ هزار و ۵۰۰ تومان واریز می شود و در صورت پرداخت یارانه ۷۲ هزار تومانی، دریافتی این خانوار به ۲۱۶ هزار تومان افزایش می‌یابد و همچنین برای خانواده پنج نفره مبلغ یارانه از ۲۲۷ هزار و ۵۰۰ تومان به ۳۶۰ هزار تومان افزایش می‌یابد.

اما در مورد افرادی که یارانه نقدی و کمک معیشتی می‌گیرند، روند معکوس می شود؛ به‌گونه‌ای که به عنوان مثال خانواده دو نفره‌ای که اکنون در مجموع ماهانه ۱۹۴ هزار تومان دریافتی دارد، با اختصاص یارانه ۷۲ هزار تومانی رقم آن به ۱۴۴ هزار تومان می‌رسد که ۵۰ هزار تومان کمتر از حالت فعلی است. همچنین در یک خانواده چهار نفره که اکنون از محل یارانه نقدی و کمک معیشتی ۳۵۴ هزار تومان دریافت می‌کند، این مبلغ با مصوبه جدید مجلس به ۲۸۸ هزار تومان کاهش می یابد.

این در حالی است که اگر در طرح یکی شدن یارانه نقدی و کمک معیشتی، ۱۸ میلیون پردرآمد مشارکت داده نمی‌شدند، دولت می‌توانست از منابع قابل صرفه جویی از این محل، رقم پرداختی به ۶۰ میلیون نفر گزینش شده را افزایش دهد؛ در حالی که اکنون منابع باید بین پردرآمدها نیز توزیع شود.

تغییرات دریافتی خانوارها با یکی شدن یارانه نقدی و کمک معیشتی

خانوار

یارانه ۷۲ هزار تومانی (تومان)

یارانه ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی (تومان) افزایش پرداخت (تومان) یارانه ۴۵ هزار و ۵۰۰ و کمک معیشتی (تومان) کاهش پرداخت (تومان)
تک نفره ۷۲ هزار ۴۵ هزار و ۵۰۰ ۲۶ هزار و ۵۰۰ ۱۰۰ هزار و ۵۰۰ ۲۸ هزار و ۵۰۰
دو نفره ۱۴۴ هزار ۹۱ هزار ۵۳ هزار ۱۹۴ هزار ۵۰ هزار
سه نفره ۲۱۶ هزار ۱۳۶ هزار و ۵۰۰ ۷۹ هزار و ۵۰۰ ۲۷۴ هزار و ۵۰۰ ۵۸ هزار و ۵۰۰
چهار نفره ۲۸۸ هزار ۱۸۲ هزار ۱۰۶ هزار ۳۵۴ هزار ۶۶ هزار
پنج نفره ۳۶۰ هزار ۲۲۷ هزار و ۵۰۰ ۱۳۲ هزار و ۵۰۰ ۴۳۲ هزار و ۵۰۰ ۷۲ هزار و ۵۰۰
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۳۰
شهروند
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۲
2
33
دولت وعده داده بود یارانه ها را هدفمند میکند، حالا فهمیدیم منظورش مثل بقیه وعده ها بود.
کشاورز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۴۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۳
1
18
علی برکه الله
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۳
1
23
شما با دروغ هم کار خودتون رو انجام می دید
ایران
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۳
0
13
دروغ بزرگ متن بالا*****گروه اول حدود ۷۸ میلیون نفر هستند که یارانه نقدی ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی می‌گیرند****
پاسخ ها
قطع شده یارانه من خیلی سالها پیش
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
به نظر من که بسیار به واقعیت شبیه است شاید چیزی حدود 40 میلیون نفر یارانه پرداخت می کنند . این عدد 78 میلیون دروغ بسیار بزرگی است که باید با مدارک محکمه پسند از ش دفاع کنند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۴۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۳
0
12
از ماست که بر ماست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۳
3
10
من همین الان430000تومان مجموع میگیرم با این حقه دولت پرداختی من میشود360000تومان اگر معیشتی حذف شده سهمیه بندی بنزین هم باید حذف بشه
علیرضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۳
4
12
خیلی افتضاح شده
سجاد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۳
0
13
در صورتی که شناسایی پردرآمد از کم درآمده در طرح معیشتی واقعا عادلانه و درست اجرا شده بود که اصلا اینجور نیست، اونموقع حرف شما درست بود.
ن،ز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۳
3
10
بیخیال سر خودتون ب درد نیارین ،2+2=5
سرسخت
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۳
1
8
همه رو حذف کنید خیال همه راحت بشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۳
0
9
پول نوشابه پیتزا را کم کرده اید ؟!؟!
جعفر ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۳
2
15
خوبه ولی شما برای ارام کردن مردم امدین قول دادین که پولی که از بنزین در بیاد به مردم میدین پس چی شد مگه اون بابایی که ثروتمند است از بنزین و . . . سهم ندارد این همه سرمایه که حق همه مردم است کجا میره بعدم شما که راه شو بلد هستین اگه به مردم هم میدن میدونین چطوری بگیرین قبض گاز ۱۲۰ تومان اب ۱۲۲تومان برق ۱۵۲ تومان و . . . . . این همون راهها ست برای برگشت پول ( یا بکش یا چینه ده یا از قفس ازاد کن ) ولی خوب شما کشتن را بهتر یاد دارین وبرای رسیدن به پول بیت المال ومنافع خودتان هر کاری میکنید اینقدر ظلم نکنین به مردم که به ظلم گرفتار میشین پس سرمایه ملی را درست تقسیم کنید باید جواب ۸۳ میلیون نفر را بدین
\hvs
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
0
15
واقعیت این است که در پرداخت کمک معیشتی بی عدالتی زیادی وجود دارد ضمن اینکه اساسا به شصت میلیون نفر نیز پرداخت نشده است.از طرفی با افزایش هزینه ها که ناشی از افزایش قیمت بنزین بوده بسیاری از اقشار متوسط نیز فقیر شده اند. مخصوصا حقوق بگیر ها
ناشناس
|
Netherlands
|
۱۱:۱۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
0
10
این مجلس با این دولت ......دست بردار نیستند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
0
6
سلام همسرم بابرادراش شریکی کار مکنن با یه مغازهی اجارهی خونه هم که نداریم مستجریم چیزی هم از مغا زشون در نمی یاد حالا به برا دراش معیشتی می دن ولی به مانه با دو تا بچه سه سال برا شون نتو نستم براشون لبا س بخرم حالا بگین به دهک های پایین معیشتی میدیم ما از همون دهک های پایینیم اگه باهم ادغا می کنین خیلی خوب حد اقل حقی از کسی ضایع نمی شه مثل ما
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
0
9
سلام واقعا عدالت در پرداخت کمک معیشتی برقرار نشده من نه خونه دارم نه ماشین فقط چون بر اساس کارم تراکنش داشتم به من تعلق نگرفته اخه این انصاف هست اگه من پولدارم بودم که مستاجر نبودم به خاطر دو هزار شما
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
3
7
با ادغام یارانه ها موافقم چون عداات برقرار میشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
0
5
شما اصلا در تشخیص پردامدها موفق نبودید ......به هر چی ثروتمنده به جز افرار تحت پوشش معشیتی دادین .......خداروشکر که ادغام شد .......تو محلمون هر چی ثروتمنده تعلق گرفته ....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۴۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
0
4
با ادغام معیشتی ویارانه لااقل کمی عدالت رعایت می شودما ماهی دو میلیون با دوتا بچه زندگی می کنیم وبه علت گردش حساب به ماتعلق نگرفت اما خیلی از ما وضع بهتر با داشتن خونه وما شین از ابن یاررانه معیشتی استفاده می کنند سهمیه ی بنزین حق همه ی مردم است اگر کسی نخواست خودش انصراف بدهد این همه ظالم نباشیم
ناشناس
|
France
|
۱۰:۵۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
0
6
بنزین را گران کردند گفتند هدفشان کسری بودجه نبود کمک به 60 میلیون ایرانی بوده حالا بعد از سه ماه پشیمان شدند می خواهند این کمک معشیتی را حذف کنند ایا بنزین به لیتری هزار تومان بر می گردد؟ دروع تا کجا ادامه دارد
هموطن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
4
3
اگر می خواهید پیش خدا رو سیاه نباشید . همه رو حذف کنید . چون فقط یک گناه بزرگ براتون نوشته میشه ولی الان با بی عدالتی هاتون میلیونها گناه نوشته شده براتون پس کلا یارانه و معیشتی و سهام عدالت و .... رو برای همه حذف کنید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
0
2
هرسازی بزنیدمردم میرقصند چقندرتاپیازشکرخدا
حسین
|
United States of America
|
۱۰:۵۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۶
0
4
من بجز یک بقالی چیز دیگری ندارم کمک معیشتی تعلق نگرفت لابد فردا هم جزء پر درآمدها میشیم ویارانه ام را حذف میکنند این دیگه دور از انصافه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۷
0
4
این‌نظر کمیسیون تلفیق خیلی به واقعیت و عدالت نزدیکتره ......تو محله ما طرف سه طبقه خونه داره ماشین داره .....ملک کشاورزی داره کلی ارث به خانونش رسید ....اما بهش یارانه بنزینو دادن ......چند نفر دیگم که تعداشون کم نیست همین حالتی هستند اگر فقط به تحت پوشش ها که واقعا وضعشون بده و حسابی هم بازرسی شدند میدادین ادم زورش نمیومد ...نمیدونم دولت چه طوری روش میشه بگه حق مظلومو از ظالم گرفتیم ....بدون که اصلا تو کارت موفق نبودی
طاها
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۰
0
4
دولت در مورد بسته معیشتی اصلا عدالت رو رعایت نکرد و خیلیها که سرمایه دار بودند بسته معیشتی داد و خیلیها که وضعشان خوب نبود تعلق نبود با ادغام حداقل حق این بیچاره ها ضایع نمیشه
طاها
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۰
1
4
ادغام کاردرستی بود این جوری دیگه حق و ناحق نمیشه
دالاهو
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۶
0
0
ادغام کار درستیه ولی مبلغی که میدید به مردم خجالت اوره یعنی حق این مردم نیست که هر نفر در ماه با این همه در آمد کشور.مثلا دویست هزارتومن باشه روتون میشه میگید ۷۲ هزارتومن؟ .به بچت در ماه ۷۲ تومن بیشتر نده ببین فهشت نمیده؟این پولا رو میخواید چکار ؟مگه ادمی چند سال عمر میکنه ؟۴۰سالمون شد از نداری شهر بقل دستیمون هم بلد نیستیم صبح تا شب ....دو شده کار همه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۷
0
0
چه ادغام بشه چه نشه ب درد ما نمیخوره ندین بهتره دوباره پسش میدیم به خودتون بابت گاز، برق واب خوب بلدین چه جوری پسش بگیرین یارانه میدین مردم رو خوشحال میکنید ولی از طریق گاز،...برش میگردونید شوهرم نه شغل درست وحسابی داره ن خونه نه ماشین مستاجر هم که هستیم دردمونو به کی بگیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۱
0
0
پدر و مادر من جز کمیته امداد هستن.چون سنشون بالای ۷۰ساله و هیچ منبع درامدی ندارن مثل بازنشستگی.فقط یه خونه کلنگی دارن تو حاشیه یه شهرکوچیک تو شهرستان دور افتاده.منم چون سنم بالای ۱۸سال شده از کمیته امداد دراوردن.الان رفتم وام اشتغال بگیرم از کمیته با دوسال دوندگی تازه افتادم تو نوبت.جالب اینجاست چندنفر قبل از من وام گرفتن که دامداری تاسیس کنن.جالبتر اینکه همین الانشم دامدار هستن و بالای ۱۰۰۰راس گوسفند دارن!میدونید ۱۰۰۰راس گوسفند یعنی چقدر سرمایه؟پرسیدم چرا اینا زودتر از من وامشون اماده شده گفتن چون تحت پوشش کمیته امداد هستن!!!جلل خالق.۱۰۰۰راس گوسفند و تحت پوشش!!!یعنی کسی سرمایه اینارو خبر نداره؟پروانه چرای دام دارن.پرونده پزشکی دامداری دارن.بیمه دامداری و دامپروری واریز میکنن و تحت چه شرایطی تحت پوشش کمیته امداد قرار گرفتن؟؟؟این نشان از بی عدالتی محض تو شناسایی افراد غنی و ضعیف جامعه داره.تو جایی مثل کمیته امداد که محروم هارو باید شناسایی کنن اینطور افراد تحت پوشس هستن چه برسه به یارانه و معیشتی!!!!
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین