احمد مسجدجامعی در جریان بررسی طرح «تعیین عوارض تردد جهت مدیریت ترافیک و کنترل آلودگی هوا» گفت: تجارب و اسناد مربوط به حمل و نقل و ترافیک و پارکینگها از سال ۱۳۴۹ در انجمن شهر سابق وجود داشته است. یعنی نیم قرن سابقه در این موضوع وجود دارد.
عضو شورای شهر تهران گفت: آنچه در پنجاه سال قبل وجود داشته مثلاً برای عوارض مربوط به پارکومترها ۵ ریال برای هر ساعت پیش بینی شده بود که در لایحه جدید واحد محاسبه نیم ساعت و مبلغ آن هزار تومان شده است.
وی با بیان اینکه با کلیات طرح «تعیین عوارض تردد» موافق هستم اظهار داشت: باید دقت داشت که نیاز ما در این سیاستگذاریها، آرامش روانی شهروندان و پایداری سیاستگذاریهاست. نباید بعد از پنجاه سال که این تجربه به صورتهای مختلف وجود داشته، گرفتار تغییرات اساسی شود.
رئیس ستاد هماهنگی شورایاریهای شورای شهر تهران افزود: متاسفانه در سال گذشته تصمیمات مربوط به طرح ترافیک دچار نوسانات شدید و تغییرات اساسی شد که پیامدهایی از جمله سردرگمی و بلاتکلیفی اضطراب اجتماعی برای شهروندان و استفاده کنندگان از طرح ترافیک به همراه داشت.
وی با اشاره به اینکه در ارتباطاتم با شهروندان با افرادی مواجه شدم که تکلیف خود را در برابر مصوبههای مربوط به طرح ترافیک نمیدانستند تاکید کرد: لازم است پس از گذشت یکسال که این طرح تغییرات زیادی نسبت به گذشته داشت و مردم توانستند کم و بیش با آن خو بگیرند دوباره همه چیز را به هم نریزیم و تغییرات پیشنهادی به گونهای باشد که شهروندان دوباره دچار بهم ریختگی نشوند.
مسجدجامعی افزود: اگر در موضوع مدیریت ترافیک و آلودگی هوا نظرات پلیس راهور اعمال نشده است، ضروری است لحاظ شود. پلیس راهور در سال گذشته بیان کرده است که این طرح به آلودگیهوا افزوده و منجر به کاهش ترافیک نشده است.
عضو شورای شهر تهران در پایان گفت: با کلیات این طرح موافقم اما برای تعدیل آن لازم است مسئله آلودگی هوا را به صورت جمعی، و با در نظر گرفتن نظرات مردم دیگر نهادهای مرتبط، بررسی کنیم. طبیعی است وقتی شورا به نظرات دیگران توجه نکند نمیشود از دیگران انتظار داشت در برنامهها و تصمیمات شهری شان از ما مشورت بخواهند.