کد خبر: ۶۳۵۱۲۷
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۳
سهمیه‌بندی بنزین در دولت هنوز بررسی نشده است

واعظی: دولت مسئول انتشار آمار کشته‌های‌آبان ماه نیست/ ستاد مشترک و پزشکی قانونی آمار را اعلام می‌کنند/ اروپا نمی‌خواهد از مکانیسم ماشه استفاده کند

رییس دفتر رییس جمهوری سفر مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به ایران را بسیار خوب عنوان کرد و گفت: معنای اظهارات آقای بورل این است که اروپا مکانیسم ماشه را عملیاتی نمی‌کند و از دید اروپا هیچ موافقتنامه‌ای بهتر از برجام وجود ندارد.
آفتاب‌‌نیوز :

محمود واعظی روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیات دولت در گفت و گو با خبرنگاران درباره سفر جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به ایران گفت: ایشان روز دوشنبه سفری به تهران داشتند و در این سفر با آقای دکتر ظریف، آقای لاریجانی و ریاست محترم جمهوری دیدارهایی داشتند.

وی با بیان اینکه این سفر به خواست خود ایشان بوده، گفت: با توجه به اینکه ایشان اخیراً منصوب شده با توجه به شرایطی که پیش آمده بود و مواضعی که ما اتخاذ کرده بودیم -به ویژه تصمیم گام پنجم که تصمیم بسیار مهمی بود- اروپایی‌ها به هر دلیل علاقه مند بودند عکس‌العمل نشان بدهند که مواضع ایران در قبال آن مواضع محکم و قاطعی بود.

واعظی: دولت مسئول انتشار آمار کشته‌های‌آبان ماه نیست/ ستاد مشترک و پزشکی قانونی آمار را اعلام می‌کنند/ اروپا نمی‌خواهد از مکانیسم ماشه استفاده کند

رییس دفتر رییس جمهوری مذاکرات مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا را بسیار خوب عنوان کرد و افزود: نکته اولی که آقای بورل مطرح کردند این بود که قبول کردند که اروپایی‌ها با خروج آمریکا از برجام به تعهداتی که داشتند، نتوانستند پایبند بمانند و به‌ آن عمل کنند.

واعظی اضافه کرد: بحث دومی که ایشان مطرح کردند این بود که حتما اروپا می‌خواهد در همه ابعاد با ایران روابط خوب داشته باشد گفتند که ما به سهم خودمان در اتحادیه اروپا تلاش می‌کنیم که برجام بماند و فعلا هیچ موافقتنامه ای را بهتر از برجام نداریم و باید تلاش کنیم و از ما هم خواست که همکاری کنیم.

اروپا نمی‌خواهد برجام به هم بخورد

رییس دفتر رییس جمهوری خاطرنشان کرد: معنی دیگر این اظهارات این است که آنچه که درباره مکانیسم ماشه مطرح می‌کردند، عملیاتی نمی‌شود همانطور که چند هفته قبل گفتند. به هر حال ممکن است برای افکار عمومی خودشان بخواهند پاسخ هایی در ارتباط با گام پنجم ما داشته باشند و این به معنای این نیست که تا جایی پیش بروند که عملاً برجام به هم بخورد.

وی در خصوص تلاشهای اروپا برای حفظ برجام گفت: اروپا تلاش خود را می‌کند، امکانات اقتصادی اروپا در ارتباط با فشارهایی که از طرف آمریکا وارد می‌آید، محدود است. امروز که ما این ۵ گام را برداشتیم و تمامی تعهدات خودمان را الان به نوعی قطع کردیم که در چارچوب برجام نیز است عملا الان به آن معنا بدهکار نیستیم و به دنبال این هستیم که مسیر اصلی خودمان را ادامه بدهیم.

واعظی در پاسخ به سوالی درباره بیانات رییس جمهوری درباره رفراندوم تصریح کرد: رفراندوم مسیر خاص خودش را دارد و باید اجماعی وجود داشته باشد برای اینکه یک رفراندوم در کشور اجرا شود. نفس رفراندوم موضوع بدی نیست. رفراندوم یکی از بندها و اصولی است که در قانون اساسی ما وجود دارد در گذشته هم به آن عمل شده است.

سیاست دولت مشارکت حداکثری است

وی در ارتباط با انتخابات تصریح کرد: سیاست و موضع دولت در رابطه با بحث انتخابات بسیار روشن است. ما همواره به دنبال یک انتخابات و مشارکت حداکثری هستیم. اعتقاد داریم که انتخابات با توجه به نقش بسیار مهمی که در در شرایط امروز دارد، اگر ما یک انتخابات پرشور با مشارکت حداکثری را داشته باشیم قطعا بسیاری از توطئه‌های دشمنان را خنثی کرده و نشان‌دهنده اقتدار بیشتر نظام‌مان خواهد بود. برهمین اساس مشارکت حداکثری سیاست دولت است.

رییس دفتر رییس جمهوری افزود: از سوی دیگر اینکه چه زمانی مشارکت حداکثری به وجود می‌آید، زمانی که انتخابات رقابتی باشد. همواره در این چند هفته گذشته هم وزیر کشور و هم رییس جمهوری و همه مسئولان به دنبال این هستند که حوزه‌های انتخابیه‌ای که در سراسر کشور وجود دارد، مردم قدرت انتخاب داشته باشند.

واعظی عنوان داشت: لذا معتقدیم که اگر انشاله در این فرصت باقی مانده تلاش شود و شورای نگهبان این فرصت را برای مردم به وجود بیاورد که در حوزه‌ها انتخابات رقابتی وجود داشته باشد، نتیجه آن هم بهتر خواهد بود.

در برجام دست برتر را داریم

واعظی در پاسخ به این سوالی درخصوص اقدامات ایران برای حل اختلاف در برجام گفت: ما در برجام دست برتر را داریم و تصمیمی که برای گام پنجم کاهش تعهدات گرفتیم باعث که آنها دنبال ما باشندتا صحبت بکنند.

رییس دفتر رییس جمهوری در پاسخ به پرسشی درباره تاثیر کرونا ویروس بر اقتصاد جهانی، گفت: اقتصاد چین در جهان بسیار بزرگی است و پس از گذشت ۹ روز از شیوع کرونا در چین، آمارها افت را نشان می‌داد که این نشان می دهد این موضوع هم بر اقتصاد چین اثر گذاشته است و هم بر اقتصاد جهانی. طبیعی است که این ویروس بر روی اقتصادی که یکی از شاخص‌های آن است تاثیر مقطعی می گذارد. بهرحال هم دولت چین و مابقی کشورها به ویژه کشورهایی که درگیر این بیماری هستند همه درپی کنترل این بیماری هستند.

وی درباره اهمیت حضور مردم در راهپیمایی روز بیست و دوم بهمن ماه نیز گفت: این راهپیمایی نماد قدرت ملی ماست و همه مسولان کشور از ارگان‌ها و نهادهای مختلف در تلاش هستند که در شرایط خاص کشور از مردم برای حضور گسترده دعوت کنند و امروز و گذشته هم رییس جمهوری، مردم را دعوت کردند. فکر می کنم امسال باتوجه به شرایطی که داریم و باوجه به چهلمین روز شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی، باعث می شود که مردم به وظیفه و اسلامی ملی خودشان عمل کنند و حضور گسترده ای را در سراسر خواهیم داشت.

تحریم صالحی تاثیری در برنامه هسته‌ای نمی‌گذارد

واعظی در پاسخ به پرسشی درباره تحریم علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی و موضع دولت در این خصوص، گفت: تصمیمات این دولت آمریکا با هیچ منطقی سازوگار نیست. صالحی دانشمندی است که هم به لحاظ علمی و هم رویکرد اعتدالی در کار، برای مردم و افردی که با وی در تعامل بودند، جایگاه روشنی دارد. این رفتار در روند برنامه هسته ای هیچ تاثیری نمی گذارد و حتی عزم دکتر صالحی و دولت را برای هدف‌گذاری برنامه هسته ای ایران بیشتر جزم می کند. دولت ضمن حمایت کامل از رییس انرژی هسته ای اقدام آمریکا را محکوم می کند.

وی در پاسخ به پرسشی درباره برنامه دولت برای ترخیص خودروهای دپو شده در گمرکات خاطرنشان کرد: قطعا سیاست دولت این است که از هر تسهیلاتی به شرطی که حالت قاچاق نداشته باشد در گمرکات استفاده کند. برای اینکه در این شرایط خودرو، کالای اساسی و هر مواد اولیه‌ای در گمرک نماند تلاش بسیار گسترده ای شده است امروز هم مصوبه ای در این زمینه داشته باشیم.

دولت هم معترض بوده که چرا در مورد سقوط هواپیمای اوکراینی مطلع نشده است

واعظی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا در مورد فایل صوتی منتشر شده در مورد هواپیمای اوکراین مسوولی می‌بایست استعفا می داد؟ گفت: این فایل صوتی تخصصی بود، ما روز گذشته جلسه‌ای با متخصصین و سازمان هوایی کشور داشتیم آنان گفتند هواپیمای آسمان می‌خواسته در آن ساعت در فرودگاه مهرآباد بنشیند و در زمان حادثه در کرج بوده است از آن جا نوری را می‌بیند و حدس می‌زند به برج مراقبت اطلاع می دهد. برج همان موقع از پدافند سوال می کند و پدافند می‌گوید مشکلی نیست و شلیکی نشده است، لذا آنجا سوال می کند که من برگردم یا بنشینم که اجازه داده می شود که در فرودگاه مهرآباد بنشیند.

وی افزود: این خبر را روز چهارشنبه به آقای عابدزاده گفتند که ایشان هم آن را به مردم منتقل می‌کند، خود مسوولان ما که با اوکراینی‌ها در تماس بودند این فایل را در اختیار آنان می‌گذارند و این چیز پنهانی نیست، خلبانان هر چیزی را می بینند با برج در میان می‌گذارند.

دولت با مردم صادق بوده است

رییس دفتر رییس جمهوری تصریح کرد: هیچ جای این فایل نمی گوید که موشک زده شده است می‌گوید من از کرج، تهران را می‌بینم که یک نقطه نورانی در حرکت است که از برج می پرسد چیست که برج می‌گوید مشکلی نیست آن چیزی که الان در حال مطرح شدن است و بیشتر رسانه های خارجی آن را مطرح می کنند این است که مسوولان مطلع بودند قطعا دولت مطلع نبود، رییس جمهوری جمعه بعدازظهر مطلع شد.

وی افزود: اولین فردی که مطلع شد آقای عابدزاده بود که تا آن زمان اطلاعی نداشت وگرنه برای حیثت خودش هم که شده بود روز پنج شنبه شب با مردم طوری دیگر صحبت می‌کرد. در آن روز هم گفت همزمان به ما اطلاع دادند که نوری دیده شده است دولت با مردم صادق بوده و معترض بودیم که چرا به دولت اطلاع ندادند.

خبرنگاری از واعظی پرسید که آیا سردار سلامی از این موضوع خبردار بوده که واعظی پاسخ داد: مثل این که خودشان هم همین را در مجلس گفتند، ستاد مشترک و گروهی از سپاه همان موقع که مطلع شدند تیمی را درست کردند که تحقیق و بررسی کنند و آن تیم حق نداشته اطلاعی را بیرون دهد مگر این که به جمع بندی برسد به دولت هم اطلاعی نداده است.

سهمیه‌بندی بنزین در دولت هنوز بررسی نشده است

رییس دفتر رییس جمهوری در این باره که آیا دولت برنامه‌ای برای سهمیه بندی ویژه بنزین برای عید ندارد گفت: هنوز این موضوع در دولت بررسی نشده است.

واعظی در پاسخ به سوالی در مورد نحوه پرداخت یارانه‌ها گفت: این موضوع مهمی است. ما تلاشمان این دوره بر این بود که اگر قیمت بنزین افزایش می‌یابد، منابعی که می‌ماند بین نیازمندان توزیع شود.

با پیشنهاد مجلس درباره پرداخت یارانه مخالفیم

وی افزود: ما هم اکنون حدود ۷۸ میلیون نفر یارانه بگیر داریم ولی ما می خواهیم به حدود ۶۰ میلیون نفر یارانه دهیم اگر قرار باشد به همه افراد ۵۰ هزار تومان بدهیم نمی‌توانیم این رقم را پرداخت کنیم، ما با این کار مخالفیم و معتقدیم که کسانی که نیازمند نیستند نباید یارانه بگیرند و نیازمندان باید بیشتر بگیرند، از این رو با پیشنهاد مجلس مخالفیم و معتقدیم روش فعلی برای کمک به نیازمندان بهتر است.

رییس دفتر رییس جمهوری در پاسخ به سوالی درباره نامه سال گذشته در باره اختصاص یک میلیارد یورو و به دارو و پیگیری وزیران دراین خصوص اظهار داشت: کانال دارویی، کانال بیهوده‌ای است. ما در سال گذشته ۴ میلیارد دلار دارو وارد کردیم، که آنها در این خصوص تبلیغات بسیار انجام دادند. من درخصوص این نامه چیزی به یاد ندارم.

دولت مسوول انتشار آمار کشته‌های‌آبان ماه نیست/ ستاد مشترک و پزشکی قانونی آمار را اعلام می‌کنند

واعظی در پاسخ به سوالی درباره عدم اعلام اسامی کشته‌شدگان آبان ماه با گذشت حدود ۴ ماه از صحبت‌های فرماندار تهران اظهار داشت: دولت مسئول انتشار این آمار نیست. آمار برای دولت ارسال شده. اما صحبت‌هایی که درباره ارقام این آمار می‌شود به هیچ وجه صحت ندارد. الان هم پزشکی قانونی و هم ستاد مشترک در حال بررسی دقیق این مساله هستند چرا که باید به مردم آمار دقیقی اعلام شود که به طور مثال این تعداد مردم عادی بودند و این تعداد مرد یا زن بوده‌اند. این آمار ان‌شاءالله منتشر خواهد شد.

وی افزود: دولت به‌هیچ وجه مسوول این کار نیست. در بیشتر کشورهای دنیا آمار را معمولا پزشک قانونی اعلام می‌کند. در کشور ما نیز قرار گذاشته‌اند که پزشکی قانون و ستاد مشترک یک بررسی جامع انجام داده و آماری را اعلام کنند که برای مردم کاملا شفاف باشد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۵
صادق
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۶
0
20
دولت مسول امار جانباختگان نیست .
مسول دفاع از حقوق موکلین و شهروندان خود هست .
ناشناس
|
United States of America
|
۱۳:۴۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۶
1
22
آمار ۱۵۰۰ نفر صحیح است شما هم اعلام نکنید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۶
2
22
اصلا معلوم نیست دولت مسئول چیه؟ توی اون فایل صوتی هم به وضوح از موشک صحبت شده است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۶
0
14
بدونه بررسی دقیق تعداد رو اعلام کنید یعنی بعد از این همه وقت تعداد معلوم نیست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۶
0
14
پزشکی قانونی زیر مجموعه کدام نهاد است؟
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین