کد خبر: ۶۳۵۷۴۵
تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۰
یک متخصص زنان و زایمان مطرح کرد

«کوتاهی قد» یکی از عوارض آلودگی هوا بر جنین

یک متخصص زنان و زایمان و نازایی در همدان «کوتاهی قد» را یکی از عوارض آلاینده های هوا بر جنین عنوان کرد و گفت: آلودگی هوا تأثیر مستقیمی بر روی جنین می‌گذارد و سبب کم وزنی و کوتاه قدی آنها می‌شود.
«کوتاهی قد» یکی از عوارض آلودگی هوا بر جنین
آفتاب‌‌نیوز :

دکتر مرضیه فریمانی با اشاره به عوارض آلودگی هوا بر مادران باردار و جنین اظهار کرد: چندی پیش تحقیقی در کشور انگلستان مبنی بر ممنوعیت استعمال دخانیات در فضاهای آزاد انجام شد که بعد از آن درصد قابل توجهی از مرگ و میر نوزادان و مرگ های داخل رحمی که گاهی هیچ علتی برای آن پیدا نمی شد، به دنبال این تغییر کاهش پیدا کرد.

وی با بیان اینکه محققان دریافتند که احتمال سقط جنین با افزایش غلظت آلاینده‌ها در هوا افزایش می یابد، افزود: افزایش مرگ های داخل رحمی، زایمان زودرس و کاهش رشد جنین از عوارض آلودگی هوا بر جنین است.

رئیس مرکز ناباروری امید همدان کوتاهی قد را نیز یکی از عوارض آلاینده های هوا بر جنین دانست و تصریح کرد: برای رشد نوزادان ۱۰۰۰ روز طلایی تصور شده که شامل ۹ ماه بارداری داخل شکم و دو سال نخست تولد است بنابراین آلودگی هوا تأثیر مستقیمی بر روی جنین می‌گذارد و سبب کم وزنی و کوتاه قدی آنها می‌شود.

وی به مادران باردار توصیه کرد که هنگام آلودگی هوا از خانه خارج نشوند و در معرض این آلودگی ها قرار نگیرند و به نقش رسانه ها در فرهنگسازی و کاهش آلاینده های هوا اشاره کرد و یادآور شد: کاهش تولید زباله و آلاینده های زیست محیطی، رفت و آمد با وسایل نقلیه عمومی و ... در کاهش آلودگی هوا نقش مؤثری دارد.

فریمانی با بیان اینکه مصرف میوه، سبزی و غذاهای حاوی آنتی اکسیدان در روزهای آلودگی هوا برای زنان باردار بسیار مفید است، گفت: البته در مصرف سبزیجات باید دقت داشت که مصرف سموم کشاورزی توسط کشاورزان رعایت شده باشد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین