کد خبر: ۶۳۵۹۵۳
تاریخ انتشار : ۲۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۰

"طیف میانه را تقویت کنیم"

در این شرایط سیاسی بر همه فعالان سیاسی فرض است تا با نگاه دوراندیشانه همچنان به تقویت طیف میانه بیاندیشند. هرچند این طیف نتواند در انتخابات مجلس یازدهم پیروز انتخابات باشد.
آفتاب‌‌نیوز :

غلامعلی دهقان، عضو شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه، در یادداشتی نوشت: واقعیت این است عرصه سیاسی کشور بیشتر تحت‌تاثیر سه طیف سیاسی است. اگر از واژه "طیف" استفاده می‌شود؛ بیشتر از آن جهت است که گستره وسیع صف‌بندی سیاسی کشور را نشان دهیم.

اول: اصولگریان مدعی ارزش‌ها یا به تعبیری "اصولگرایان انقلابی" که همچنان تاکید بر ارزش‌های انقلاب از نگاه خود دارند. تاکید بر تقابل تا تاکید بر تعامل در روابط بین‌الملل، نگاه وسواس‌گونه در مسائل فرهنگی، نداشتن یک رویکرد واحد در عرصه اقتصاد و شنیدن صداهای گوناگون از آزاد گذشتن قیمت‌گذاری از سوی بخش سنتی اینان تا بگیروببند از سوی بخش انقلابی، حاکمیت نگرش "اصل بر بدبینی" است تا خوش‌بینی در موضوعات اجتماعی و سیاسی که در قضیه عدم احرازصلاحیت چندین هزار نفر در انتخابات مجلس هر چند سال خود را نشان می‌دهد.

طیفی که سران جبهه‌پایداری تا "نواصولگرایان" مثل قالیباف را در بر می‌گیرد و حدفاصل اینان جریان موتلفه است.

دوم: طیف میانه که از سه ضلع اصلاح‌طلبان، اعتدالیون و اصولگرایان معتدل تشکیل شده است.

اینان که تا همین دو دهه پیش و در آستانه انتخابات مجلس‌ششم با یکدیگر رقیب بودند؛ پس از انتخابات ریاست‌جمهوری نهم و روی کار آمدن محمود احمدی‌نژاد به‌تدریج به همگرایی نزدیک رسیدند و در قضیه برجام و دفاع از آن "برجامیون" نامیده شدند.

تاکید بر تعامل در روابط بین‌الملل جز با کشورهایی که از منطق زور و تجاوزاستفاده می‌کنند (همانند اسراییل و یا آمریکای ترامپ)، تاکید بر نوعی تساهل و تسامح در امر فرهنگ و احترام به منطقه فراغات در فقه شیعه، تاکید بر اصل برائت در گزینش‌ها از جمله در قضیه احرازصلاحیت‌ها از مهمترین اصول این طیف است؛ طیفی از سیدمحمد خاتمی تا علی‌اکبر ناطق‌نوری.

سوم: این دسته که محل جغرافیایی فعالیت آنها خارج از کشور است؛ طی چند سال اخیر تلاش کرده با موج‌سواری از مطالبات مردمی و با پروپاگاندای امواج ماهواره‌ای خود را ناجی و مصلح واقعی معرفی کند.

استفاده از امکانات بیگانه برای رسیدن به قدرت و آگراندیسمان و بزرگنمایی ضعف‌های داخلی برای نشان دادن ناکارآمدی نظام سیاسی و به‌تعبیری تاکید بر قسمت خالی سیاست و ندیدن قسمت پر دستاوردهای انقلاب مهمترین تاکتیک این مجموعه است.

طیفی از سلطنت‌طلبان حامی پهلوی تا جمهوری‌خواهان حامی جریان چپ کمونیستی.

در این شرایط سیاسی بر همه فعالان سیاسی فرض است تا با نگاه دوراندیشانه همچنان به تقویت طیف میانه بیاندیشند. هرچند این طیف نتواند در انتخابات مجلس یازدهم پیروز انتخابات باشد.

اما شکل‌گیری فراکسیونی از این طیف می‌تواند برای آینده سیاسی کشور مفید باشد تا در میان‌مدت و درازمدت اثرگذار باشد.

خبر شکل‌گیری لیستی از اعضای طیف میانه طی روزهای آتی در تهران خبری خوشایند و امیدوارکننده است که باید از آن استقبال کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین