کد خبر: ۶۳۶۳۰
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۷:۴۸

مالکی در راه آنکارا و تهران

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: بنا به گفته یک سخنگوی دولت عراق نخست‌وزیر این کشور طی هفته جاری به آنکارا و تهران سفر خواهد کرد تا علاوه بر گفتگو با رهبران ترکیه درباره تحرکات شورشیان جدایی طلب کرد، موضوعات مرتبط با نقش ایران در بازگشت ثبات و امنیت به عراق را نیز با مقامات کشورمان به بحث گذارد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه نخست‌وزیر نوری المالکی که طی هفته‌های اخیر موج شدید استفعای وزرای وابسته به جناح مقتدی صدر و نیز کناره‌گیری اعضای ائتلاف سیاسی سنی‌ها از  کابینه‌اش را پشت سر گذارده روز سه‌شنبه در ترکیه خواهد بود و چهارشنبه نیز به تهران خواهد آمد.

به گفته علی الدباغ سخنگوی دولت عراق، در گفتگوهای آنکارا تمرکز اصلی بر روی روابط امنیتی و سیاسی دو کشور خواهد بود و آقای مالکی خواهد کوشید تا نگرانی‌های دولت ترکیه نسبت به استفاده تروریست‌های جدایی طلب PKK از قلمرو عراق برای سازماندهی عملیات خرابکارانه را برطرف نماید.

آقای دباغ در سخنان روز شنبه خود تاکید کرد: «ما خواستار روابطی خوب و دوستانه با ترکیه هستیم و در این راه تمام موانع موجود را از بین می‌بریم». به گفته وی روابط اقتصادی دو کشور و نیز نقشی که ترکیه می‌تواند در تسریع بازسازی زیرساخت‌ها در عراق بر عهده گیرد از جمله مهمترین محورهای مذاکرات مالکی – اردوغان خواهد بود.

پیش‌تر گفته شده‌بود که نخست‌وزیر رجب طیب اردوغان در ملاقات روز سه‌شنبه با همتای عراقی‌اش از وی خواهد خواست تا امکان استفاده شورشیان کرد از پناهگاه‌های امن موجود در منطقه خودمختار کردستان عراق را از بین ببرد.
دولت ترکیه بارها تهدید کرده‌است که در صورت عدم توانایی دولت عراق و ایالات متحده برای مقابله با فعالیت‌های PKK، اقدامات نظامی یکجانبه را برای نابودسازی پایگاه‌های این گروه تروریستی در شمال عراق به انجام خواهد رساند.

سخنگوی دولت عراق در ادامه هدف از سفر روز چهارشنبه نوری المالکی به تهران را پیگیری نتایج مذاکرات سفرای ایران و آمریکا در بغداد و به بحث گذاشتن نقش ایران در بازگشت ثبات و امنیت به آن کشور عنوان کرد.

گفتنی است این دومین سفر نوری‌المالکی به تهران از زمان تصدی پست نخست‌وزیری است. برخی دولت های عربی و نیز گروه‌های سیاسی سنی در داخل عراق آقای مالکی را به وابستگی سیاسی به ایران متهم می کنند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین