کد خبر: ۶۳۸۰۷۹
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۶

شوخی ورزش ایران با کرونا!

تغییر موضع شبانه در خصوص برگزاری رقابت های ورزشی و وتوی تصمیم قبلی از سوی ستاد مقابله با گسترش کرونا در ورزش، اتفاقی قابل تامل است که عواقب ناشی از آن باید از سوی وزارت ورزش و جوانان و فدراسیون پزشکی ورزشی به عنوان متولیان اصلی تصمیم گیری در خصوص برگزاری رقابت های ورزشی در ایران، پذیرفته شود.
شوخی ورزش ایران با کرونا!
آفتاب‌‌نیوز :

در حالی که ورزش دنیا این روزها به دلیل پیشگیری از ابتلا به کرونا در وضعیت آمده باش قرار گرفته است و کشورهایی که درگیر مسئله مرگ و میر ناشی از انتقال و ابتلا به این ویروس شده اند، مسابقات ورزشی خود را در سطوح مختلف لغو کرده و به دنبال جلوگیری از بزرگتر شدن دایره مبتلایان هستند، اما گویی حساسیت این مسئله برای ورزش ایران هنوز به خوبی مشخص نشده و چشم ها به روی اتفاقی که ممکن است تبعات سنگینی به دنبال داشته باشد، بسته است.

تشکیل ستاد مقابله با گسترش کرونا در ورزش

جمعه هفته گذشته بود که پس از دستور وزیر ورزش و جوانان مبنی بر فعالیت گسترده در زمینه مقابله با کرونا، "ستاد مقابله با گسترش کرونا در ورزش" در فدراسیون پزشکی ورزشی راه اندازی و نخستین جلسه آن نیز روز گذشته (شنبه) در محل این فدراسیون با حضور سرپرست فدراسیون پزشکی ورزشی و دیگر مدیران و متخصصان فدراسیون، نمایندگان وزارت ورزش و جوانان و کمیته ملی المپیک برگزار شد و نکته جالب در این خصوص غیبت کمیته پزشکی فدراسیون فوتبال با توجه به فراگیری این رشته ورزشی علی رغم دعوت قبلی بود.

گفتنی است در بخشی از دستور وزیر ورزش و جوانان به سرپرست فدراسیون پزشکی ورزشی آمده بود که حفظ سلامت ورزشکاران، قهرمانان و تماشاگران از اولویت‌های جدی شما برای پیشگیری و مقابله با بیماری کروناست؛ به ویژه در مسابقات لیگ در رشته‌های مختلف با همکاری سایر دستگاه‌ها و وزارت بهداشت تمهیداتی جدی برای رعایت ایمنی محیطی و سلامت تیم‌ها و تماشاگران داشته باشید.

تصمیم اول؛ تعطیلی همه رقابت های ورزشی به جز لیگ های برتر و سوپرلیگ ها

"ستاد مقابله با گسترش بیماری کرونا در ورزش" فدراسیون پزشکی ورزشی پس ارائه توصیه هایی هفت بندی به منظور پیشگیری موثرتر در برابر ابتلا به ویروس کرونا به تمامی مسوولان و ورزشکاران مراکز ورزشی و باشگاه‌های عمومی و خصوصی و نیز فضاهای ورزشی واقع در مراکز مسکونی، در دومین اطلاعیه خود از لغو تمام رویدادهای ورزشی کشوری، لیگ های دسته اول و دوم همه رشته های ورزشی به مدت ١٠ روز خبر داد؛ این تصمیم بدان معنا بود که در مورد رقابت های لیگ های برتر و سوپرلیگ ها در رقابت های مختلف ورزشی تصمیم گیری نشده است و با این وجود از همان روز گذشته نیز قرار بود سه دیدار باقی مانده از لیگ برتر فوتبال ایران برگزار شود، اما بدون تماشاگر!

تغییر تصمیم بعد از سه ساعت! تمام مسابقات برگزار می شود، اما بدون تماشاگر

درحالی ستاد پیشگیری از گسترش کرونا ویروس ساعت ٢١:١٢ روز گذشته(شنبه) در اطلاعیه شماره ٢ خود اعلام کرد که پیرو هماهنگی به عمل آمده با معاونت ورزش قهرمانی و حرفه ای وزارت ورزش و جوانان و نظر به اهمیت حفظ سلامت ورزشکاران و دست اندرکاران ورزش و همچنین علاقه‌مندان و تماشاگران رویدادهای ورزشی، از روز دوشنبه ۵ اسفندماه ۱۳۹۸ تمام مسابقات ورزشی کشوری و لیگ‌های دسته اول و دوم در تمام رده‌های سنی به مدت ۱۰ روز لغو اعلام می شود، اما در کمتر از سه ساعت یعنی ساعت ۴ دقیقه بامداد روز یکشنبه(امروز) اعلام کرد که تمام مسابقات کشور همچنان در لیگ‌های مختلف ادامه ولی بدون حضور تماشاگر خواهد بود.

در اطلاعیه شماره سوم ستاد پیشگیری از گسترش کرونا ویروس در ورزش آمده بود: به اطلاع عموم جامعه ورزش کشور می‌رساند با توجه به شرایط جدید بهداشتی و هماهنگی‌های به عمل آمده با وزرات بهداشت درمان و آموزش پزشکی همچنین وزارت ورزش و جوانان تمامی مسابقات کشور همچنان در لیگ های مختلف ادامه می‌یابد ولی بدون حضور تماشاگر خواهد بود، بدیهی است با در نظر گرفتن کلیه شرایط تمهیدات بعدی بنابر ضرورت کشور و با هماهنگی همه دستگاه‌ها انجام خواهد شد.

جایگاه وزارت ورزش کجاست؟

مهدی علی نژاد معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش و جونان روز گذشته (شنبه) اعلام کرد که این وزارتخانه در موضوع کرونا تابع تصمیم مقامات بهداشتی و امنیتی است؛ ما در موضوع کرونا که به حوزه های بهداشت و درمان و امنیتی بر می‌گردد، تابع نظرات مقام های مسئول هستیم، اما خودمان هم علاوه بر موضوعاتی که مطرح می شود تمهیداتی را در نظر گرفتیم.

حال این پرسش مطرح است که جایگاه واقعی وزارت ورزش و جوانان در این خصوص کجاست و آیا برگزاری رقابت ها بر سلامت ورزشکاران و دست اندرکاران رقابت های مختلف ورزشی ارجحیت دارد یا خیر؟

یکی از توصیه های فدراسیون پزشکی ورزشی در این خصوص رعایت حریم ایمن ۱.۵ تا ۲ متری با دیگر افراد در تجمعات، مثل زمان حضور در ورزشگاه است، اما آیا در زمان برگزاری یک رقابت ورزشی چنین امکانی وجود خواهد داشت یا خیر؟ اگر چنین نیست پس با چه توجیهی تصمیم به برگزاری مسابقات ورزشی کرده اند آن هم در شرایطی که امکان ابتلای ورزشکاران در محیط برگزاری رقابت وجود دارد؟

نکته قابل تامل اینکه در ایتالیا به عنوان کشوری که دو نفر از مبتلایانش به ویروس کرونا فوت کرده اند، تدابیر جدی در خصوص رقابت های ورزشی اتخاذ و ورزش مناطق لمباردی، ونتو و سری آ ایتالیا تعطیل شده است و فعالیت‌های کاری و همه تجمعات در شهرهای مورد نظر متوقف شده است. برای کاهش ریسک، لمباردیا اجازه نداد قطارها در مناطق کودونیو، مالئو و کاسالپوسترلنگو متوقف شوند و از مردم خواست در خانه‌های خود بمانند و مدارس و ده‌ها فعالیت‌های فرهنگی و ورزشی تعطیل شدند.

با این وجود در ایران که تعداد مرگ و میر ناشی از ابتلا به ویروس کرونا طبق آمار رسمی به پنج نفر رسیده است اما به نظر می رسد کماکان جدیت لازم و کافی در این خصوص وجود ندارد و هنوز اختلاف نظرهای آشکاری در مورد تعطیلی یا عدم تعطیلی در حوزه ورزش و نیز سایر بخش های غیر ورزشی وجود دارد.


چرا تصمیم ستاد پیشگیری از گسترش کرونا ویروس تغییر کرد؟

مسئله قابل توجه دیگر تغییر تصمیم ستاد پیشگیری از گسترش کرونا ویروس در ورزش بود و کمتر از سه ساعت این ستاد تصمیم خود را وتو کرد و در حالی که قرار بود تمام رویدادهای ورزشی کشوری، لیگ های دسته اول و دوم همه رشته های ورزشی به مدت ١٠ روز از دوشنبه هفته جاری لغو شود اما به یکباره در ساعات ابتدایی بامداد امروز (یکشنبه) اعلام شد که تمام مسابقات کشور همچنان در لیگ های مختلف ادامه می یابد اما بدون حضور تماشاگر خواهد بود.

اینکه در همین بازه زمانی سه ساعته چه اتفاقی رخ داده است که ستاد پیشگیری از گسترش کرونا ویروس در ورزش تغییر موضع و داده و تصمیم به برگزاری رقابت های مختلف ورزشی بدون حضور تماشاگران گرفته است پرسشی است که باید از سوی مسئولان این ستاد که متولی اصلی آن وزارت ورزش و جوانان و فدراسیون پزشکی ورزشی است به آن پاسخ داده شود. موضوع صرفا به ورزشکاران و دست اندرکاران برگزاری رقابت ها نیز خلاصه نمی شود و به طور مثال با ورود تیم های مختلف به اماکنی نظیر هتل ها، ورودی ورزشگاه های و... شاهد تجمعات مردمی هستیم که کنترل آن به منظور جلوگیری از انتقال کرونا ویروس امکان پذیر نیست.

در پایان مسئولان ارشد ورزش ایران که در راس هرم آن وزارت ورزش و جوانان قرار دارند، در صورت ابتلای دست اندرکاران برگزاری مسابقات و نیز ورزشکاران به کرونا ویروس در محیط های ورزشی و حتی مردمی که در تجمعات مختلف برای استقبال از تیم ها و ورزشکاران مورد علاقه خود حاضر می شوند، باید پاسخگو بوده و در این خصوص قبول مسئولیت کنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین