کد خبر: ۶۳۸۰۹۴
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۸

از جعبه‌سیاه هواپیمای اوکراینی چه خبر؟

در پی اظهارات اخیر وزیر راه و شهرسازی مبنی بر احتمال بازخوانی اطلاعات جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی در کشور ثالث، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: بررسی‌ها درباره سانحه هواپیمای اوکراینی و جعبه سیاه آن همچنان ادامه دارد و در این زمینه مسلما طبق قوانین بین‌المللی حاکم عمل خواهیم کرد.
از جعبه‌سیاه هواپیمای اوکراینی چه خبر؟
آفتاب‌‌نیوز :

پس از سقوط هواپیمای بویینگ ۸۰۰-۷۳۷ اوکراینی در حوالی فرودگاه امام خمینی (ره) که با خطای انسانی توسط پدافند ایران سرنگون شده بود، بازسازی و بازخوانی جعبه سیاه هواپیما و چگونگی آن به یکی از مهمترین موضوعات در این زمینه تبدیل شد.

در همان روزهای اولیه مسئولان مختلف بر این باور بودند که به احتمال زیاد جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی قابلیت بازخوانی در کشور را دارد اما آن‌ها این نکته را اعلام کرده بودند که اگر این جعبه سیاه قابلیت بازسازی و بازخوانی در ایران را نداشته باشد دو مقصد احتمالی برای این کار وجود دارد که یکی از آن‌ها اوکراین و دیگری فرانسه است.

گرچه این سناریو تا حدی به حاشیه رفت و وزرای مختلف از جمله محمد جواد ظریف -وزیر امور خارجه- اعلام کردند جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی را به کشور ثالثی نمی‌دهیم اما به نظر می‌رسد احتمالا بازسازی و بازخوانی جعبه سیاه این هواپیما در کشور ثالث انجام می‌شود چرا که نه تنها مسئولان سازمان هواپیمایی به گفته خودشان نتوانستند تجهیزاتی برای بازسازی و بازخوانی جعبه سیاه آسیب دیده از کشورهای دیگر دریافت کنند، بلکه محمد اسلامی -وزیر راه و شهرسازی- هفته گذشته اعلام کرد که روز گذشته اوکراینی‌ها مدارک هواپیما را تحویل ما دادند که ممیزی می‌شود. همچنین شواهد موجود روی زمین و دیگر موارد را بررسی می‌کنیم و اگر نتوانیم جعبه سیاه را بخوانیم با هماهنگی کشور اوکراین در کشور ثالث این کار انجام می‌شود.

در این زمینه رضا جعفرزاده -سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری- درباره آخرین وضعیت جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی و چگونگی بازسازی و بازخوانی آن به ایسنا گفت: همچنان بررسی‌ها ادامه دارد و چیزی متوقف نشده است.

وی با بیان اینکه توضیحات وزیر راه و شهرسازی کامل بوده و نیازی به تفسیر بیشتر ندارد، افزود: مسلما طبق قوانین و مقررات بین‌المللی عمل خواهیم کرد و از آن عدول نمی‌کنیم.

البته همچنان بررسی‌ها و پیگیری‌های خبرنگار ایسنا نشان می‌دهد که نخستین مقصد جعبه سیاه هواپیمای بوئینگ ۸۰۰-۷۳۷ برای بازسازی و بازخوانی، اوکراین و پس از آن فرانسه است چرا که این دو کشور از ابتدا این پیشنهاد را به ایران داده بودند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین