کد خبر: ۶۳۸۸۹۷
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۰

تبعیض در تست کرونا؛ مردم با مسئولان چه فرقی می‌کنند؟

در روزهای اخیر خبرها و تصاویری منتشر شد که باعث گلایه از تبعیض میان مردم و مسئولان در اصول مراقبت و بهداشت برای کرونا شد. در روزهای اول در حالی ماسک معمولی و ژل ضدعفونی در داروخانه‌ها برای مردم نایاب شده بود که انتشار برخی تصاویر نشان از توزیع بسته‌های حاوی ماسک و ژل بهداشتی بین نمایندگان مجلس داشت.
آفتاب‌‌نیوز :

متولیان برخی اماکن زیارتی و مذهبی با وجود توصیه‌ها و مصوبات وزارت بهداشت، کماکان زیربار محدود کردن فعالیت‌ها و مراجعات مردم نمی‌روند. این در حالی است که مجلس خبرگان رهبری هشتمین اجلاس سالانه خود را به زمان دیگری موکول کرد یا مجلس شورای اسلامی تا یکشنبه هفته آینده تعطیل است. سوال این است که آیا مسئولان تافته‌ جدابافته‌اند؟

چند روز پیش علی‌اکبر حسینی‌نژاد، مشاور تولیت حرم حضرت معصومه در قم با رد تعطیلی این مکان مذهبی گفت: «تعطیل کردن حرم چه ضرورتی دارد؟ مردم خودشان باید مراقب باشند.» دیروز هم سید محمد سعیدی، تولیت آستان قم با تعطیلی مراسم‌های جمعی که مصوب شورای تامین بود، مخالفت کرد.

تبعیض در تست کرونا؛ مردم با مسئولان چه فرقی می‌کنند؟

نمونه این برخورد تبعیض آمیز در انجام تست تشخیص کرونا هم دیده می‌شود. پس از اعلام شیوع کرونا، برخی مسئولان که علائم ابتلا به کرونا را هم نداشته‌اند، برای تست کرونا مراجعه کرده و تست داده‌اند. نمونه آن محسن هاشمی، رئیس شورای شهر و الهام فخاری، عضو این شورا، در حالیکه هنوز علائمی از ابتلا به کرونا را نداشتند این آزمایش‌ها را پشت سر گذاشتند یا چند روز پیش روابط عمومی مجلس اعلام کرد: «بنا بر اعلام اداره کل سلامت، کارشناسان در بهداری پارلمان برای انجام تست ویروس کرونا از ساعت ۱۳:۳۰ مستقر هستند.لطفا جهت انجام تست مراجعه فرمایید.»

بیمار مشکوک به کرونا باید تب بالای ۳۷.۵ داشته باشد تا بستری شود

یک پزشک در این باره می‌گوید: برخورد با هر بیماری یک ضابطه و شرایطی دارد. مواجهه با بیمارهای عفونی هم دارای شرایط خاص خود است. برای اینکه بیمار مشکوک به کرونا بستری شود، باید در درجه اول تب بالای ۳۷.۵ داشته باشد و دوم افت سطح اشباع اکسیژن خونش کمتر از ۹۰ باشد. اگر این موارد را داشته باشد، جزو موارد مشکوک به کروناست سپس از این بیمار تست PCR می‌گیرند.

این پزشک ادامه می‌دهد: تست کرونا هزینه بالایی دارد. من وقتی خبر تست دادن اعضای شورای شهر و نمایندگان مجلس را شنیدم آن هم در حالیکه هنوز علائمی از ابتلا به کرونا نداشتند واقعا تعجب کردم. این تست در بیماران مشکوک با علائمی که ذکر کردم (تب بالا و افت سطح اشباع اکسیژن خون) رایگان است؛ اما اینطور نیست که مردم عادی بدون هیچ علامتی بتوانند تست کرونا بدهند. اینکه اعضای شورای شهر و مسئولانی که هیچ علایمی ندارند، تست می‌دهند به نظر من غیراخلاقی است. چرا که در این شرایط کمبود کیت، ضرورت آن برای بیماران نیازمند بیشتر است.

برخی مسوولان فکر می‌کنند که این تفاوت‌ها جزو حقوق آنهاست

در این میان و در ارتباط با این نحوه توزیع امکانات و منابع در بین مردم(عوام)و مسئولان(خواص) و آثار و پیامدهای آن عباس عبدی، تحلیل‌گر مسائل اجتماعی می‌گوید: نگاه تبعیض‌آمیز برای مسئولان کشور و عزیزتر دانستن جان آنها زیاد دیده می‌شود نه از زاویه‌ای که تبعیض قائل باشند، نه؛ آنها اصلا فکر نمی‌کنند که این تبعیض است، آنها این طور فکر می‌کنند که این تفاوت‌ها جزو حقوق آنهاست و این است که خطرناک است.

عبدی اظهار می‌کند: مسئولان کشور برتری را حق ذاتی خودشان می‌دانند و حاصل این وضعیت، بی‌اعتمادی مضاعف نسبت به آنهاست. اهمیت این قضیه اینجاست. مسئولان کشور منتظر توصیه‌ها و پیشنهادهای من و شما نیستند. درحالی که این حجم از مطالب در این مملکت و در رسانه‌ها نوشته می‌شود، آنها اساسا کاری به این چیزها ندارند.

این تحلیلگر معتقد است راه‌حل دادن برای مشکلات کشور مطلقا تکنیکال نیست. یعنی با تغییرات و جابه‌جایی این‌ شخص و آن شخص و این جناح و آن جناح درست شدنی نیست. باید یک سری تغییرات اساسی و همه جانبه صورت بگیرد.

علائم، شرط تست؛ مردم تشخیص را به عهده پزشکان بگذارند

به نظر می‌رسد برخی از گلایه‌ها ناشی از این است که برخی تصور می‌کنند باید از همه متقاضیان تست گرفت اما اگر کسی با علایم کرونا مراجعه کند، از او تست گرفته می‌شود. تست با نظر متخصص عفونی گرفته می‌شود و مهمترین علائم نیز تب بالای 37 درجه ادامه دار به مدت چهار روز است.

به عنوان نمونه، از یک مراجع در کاشان با سابقه شیمیایی بعد از سرماخوردگی و مراجعه به یک پزشک عمومی و دو پزشک متخصصبا علائم پونومونی شامل عفونت شدید ریه، سرفه ممتد و تب از سوی متخصص عفونی در کاشان بستری شده و در قرنطینه عفونی بیمارستان شهید بهشتی از وی تست گرفته شده است. البته با توجه به کمبود کیت و فرایند تشخیص، ارسال پاسخ چند روز طول کشیده که با ارسال کیت تشخیصی به شهرها و مرکز درمانی بیشتر، فرایند تشخیص در حال تسریع است.

ویروسی که اهل تبعیض نیست

از سوی دیگر ابتلای چند چهره مشهور از حریرچی، قائم مقام وزارت بهداشت تا محمود صادقی و ذوالنور، نماینده تهران نشان داد ویروس کرونا اهل تبعیض نیست و شاید به جهت تماس و ارتباط نمایندگان با اقشار مختلف مردم، به ویژه در روزهای منتهی به انتخابات، این گروه از افراد پراحتمال در ابتلا به شمار می‌روند.

به هرحال در هفته‌ای که گذشت، با انتقال نقدها به مسوولان، توزیع ماسک و مواد ضدعفونی سامان بیشتری یافته، ولی همچنان ابهاماتی درباره نحوه تست وجود دارد. طبیعی است آنچه گذار از شرایط سخت کنونی را برای اقشار مختلف جامعه میسر می‌کند، نبود برداشت تبعیض است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۶
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۸
0
4
به نظر من کروناگرفتن مسئولین نوعی کلک و داروغه که به مردم بگن خبری نیست ببینیم ماهم گرفتیم و خوب شدیم چطور اونها همه خوب شدن ولی مردم میمیرند درضمن در تهران نه الکل ونه دستکش و نه ماسک پیدا میشه برین بپرسیم به خدا هیچی نیست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۹
اینها برای روزهای عافیت حقوق نجومی می گیرند تا صدای ترقه دربیاد فرار می کنند ......
اصغر
|
Netherlands
|
۰۶:۵۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۹
0
4
به عنوان یک شهروند عادی از جامعه پزشکی و پرستاران عاجزانه تقاضا دارم لطفا هزینه های گزاف تست و دارو های گران قیمت کرونا را صرف نماینده گان و برخی مسئولین بی خاصیت نکنید و با آنها مثل مردم عادی رفتار کنید. تنها افرادی که لیاقت خدمات متمایز دارند کادر درمانی هستند که در خط مقدم مبارزه با کرونا در حال جهاد هستند. لطفا و لطفا به آنها توجه کنید انگیزه و اطمینان بدهید که همه امکانات را برای کنترل و حفظ سلامتی آنها خواهید کرد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۹
2
0
اگرقدرت دردست شمابودشماهم تست کرونامی دادی.منظورم آقای عبدی است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۹
0
2
تبعیض بیداد می کند!
یعقوب
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۹
0
1
انشاا...که ویروس کرونا مردانگی میکنه فرقی بین مسئول وغیر مسئول یا سیاه وسفید قائل نمیشود؟
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین