کد خبر: ۶۳۸۹۵۱
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۱

خوردن سگ و گربه در شهر شنژن چین ممنوع اعلام می‌شود

در پی شیوع ویروس کرونا در چین، مقامات شهر شنژن در جنوب این کشور پیش‌نویس قانونی را آماده کرده‌اند که مصرف گوشت سگ و گربه را ممنوع اعلام خواهد کرد.
آفتاب‌‌نیوز :

چین بزرگترین مصرف کننده گوشت سگ در جهان به شمار می‌رود و سالانه ۱۰ تا ۲۰ میلیون سگ در این کشور برای طبخ خوراک کشته می‌شوند. استفاده از گوشت این حیوان، سنتی هزاران ساله در چین محسوب می‌شود و سابقه آن دست‌کم تا سال ۵۰۰ قبل از میلاد می‌رسد.

این امر در مورد گوشت گربه‌ها نیز با شدت کمتری صادق است. پیش‌تر خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داده بود که تنها در استان گوانگ‌دونگ در جنوب شرق چین روزانه حدود ۱۰ هزار گربه به مصرف غذایی می‌رسند.

خوردن سگ و گربه در شهر شنژن چین ممنوع اعلام می‌شود

مقررات جدید که روز پنجشنبه ۲۷ فوریه (۸ اسفند) توسط کمیته کنگره خلق شنژن منتشر شده است، شمار دیگری از حیوانات همچون مارها، لاک‌پشت‌ها و قورباغه‌ها را نیز که بخشی از غذاهای سنتی شهر شنژن محسوب می‌شوند در بر خواهد گرفت.

مسئولان محلی به روزنامه «شنژن اسپشیال زون دیلی» گفته‌اند که «لیست سیاه» با جزئیات از جانوران ممنوعه منتشر نکرده‌اند چرا که هزاران گونه جانوری وحشی توسط مردم چین خورده می‌شوند و طاقت‌فرسا و بلکه غیرممکن خواهد بود که بتوان فهرستی جامع از همه آنان تهیه کرد.

این مقامات گفته‌اند که بنابر قانون جدید، مصرف ۹ گوشت شامل گوشت خوک، گوسفند، مرغ، ماهی‌ و غذاهای دریایی مجاز شمرده خواهد شد و مصرف گوشتی به جز آن‌ها جریمه‌ای معادل ۲۰ هزار یوان (معادل حدود ۲.۸۰۰ دلار) خواهد داشت.

لایحه جدید پس از آن اعلام می‌شود که روز دوشنبه کنگره ملی خلق چین هرگونه مصرف و تجارت حیوانات وحشی را ممنوع اعلام کرد.

هرچند علت اصلی فراگیر شدن ویروس کرونا هنوز معلوم نشده است، با این حال پژوهشگران احتمال می‌دهند انتقال این ویروس ریشه در عادت مصرف گوشت حیوانات وحشی توسط بخشی از مردم چین داشته باشد.

شهرهای دیگر چین پیش‌تر اقدامات مشابهی را برای مقابله با خوردن گوشت حیوانات در دستور کار قرار داده بودند. ازجمله حدود ده روز پیش نیز شهر بندری تیانجین در نزدیکی پکن با تصویب قانونی جدید، هرگونه شکار، فروش، پرورش و مصرف حیوانات وحشی را غیرقانونی اعلام کرده بود. با این حال شنژن اولین شهری است که حیوانات خانگی همچون سگ و گربه‌ها را در کنار حیوانات وحشی در شمار لیست ممنوعه قرار می‌دهد.

اعتراض مدافعان حقوق حیوانات به جشنواره گوشت سگ در چین
تنوع غذایی در چین که شامل حیوانات گوناگون می‌شود همواره بحث‌برانگیز بوده و مرتبط با اپیدمی‌ها دانسته می‌شود.

سندروم سارس که هفده سال پیش در جهان شایع شد و بیش از ۸۰۰ تن را کشت، از یک وعده غذایی حاوی گوشت «گربه زباد» آمده بود که به طور گسترده در جنوب چین مصرف می‌شود. این گربه با خوردن «خفاش نعل‌بینی» زمینه انتقال ویروس سارس را به انسان فراهم آورده بود.

لیو جینمی، یک وکیل محیط‌ زیستی فعال در سازمان مردم‌نهاد «دوستان طبیعت»، ضمن استقبال از تصمیم مقامات شهر شنژن به روزنامه «ساوت چاینا مورنینگ پست» گفته است مقررات ممنوعیت‌زا برای مصرف حیوانات خانگی باید از مدت‌ها پیش تصویب می‌شد.

ویروس کرونا که برای اولین بار از شهر ووهان چین در جنوب این کشور شروع شد تا کنون حدود ۸۰ هزار نفر را مبتلا کرده و جان بیش از ۲ هزار نفر را در سراسر جهان گرفته است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین