به گزارش تارنمای شبکه دویچهوله، پس از روشن شدن تقلب فولکس واگن در سیستمهای سنجش آلاینده موتورهای دیزلی در سال ۲۰۱۵ این شرکت محکوم به پرداخت میلیاردها دلار جریمه در آمریکا شد، اما در مورد مشتریان آلمانی اوضاع فرق میکرد.
فولکس واگن حاضر نبود زیر بار پرداخت خسارت به صاحبان آلمانی خودروهای دیزلی برود. صاحبان این خودروها پس از دوندگی زیاد و با کمک اتحادیه حامیت از مصرفکنندگان توانستند به بخشی از مطالبه خود از این شرکت برسند.
بر این اساس دادگاه عالی در شهر برانشوایگ از طرفین دعوا خواسته بود بر سر پرداخت غرامت به توافق برسند. طبق اطلاعاتی که اشپیگل آنلاین منتشر کرده فولکس واگن در مجموع ۸۳۰ میلیون یورو به مشتریان خودروهای دیزلی خود و برای هر یک از صاحبان این خودروها مبلغی میان یک هزار و ۳۵۰ تا ۶ هزار و ۲۵۷ یورو خسارت پرداخت میکند.
این مبلغ بر اساس مدل خودرو و زمان خرید آن تعیین شده است. در مجموع خسارتی که قرار است پرداخت شود حدود ۱۵ درصد قیمت اولیه خودرو خواهد بود. این بر عهده صاحبان خودروهاست که آیا توافق را میپذیرند یا شکایت خود را برای گرفتن خسارت بیشتر شخصا پیگیری میکنند.
شرکت فولکس واگن در سال ۲۰۱۵ اعتراف کرد که در فناوری سنجش میزان گازهای آلاینده خودروهای دیزلی تقلب کرده است. نخستین بار آژانس آمریکایی حفاظت از محیط زیست (EPA) در سپتامبر ۲۰۱۵ از رسوایی خودروهای دیزلی فولکس واگن پرده برداشت.
آن زمان بر اساس تحقیقات آژانس حفاظت از محیط زیست آمریکا مشخص شد که در نرمافزار سنجش میزان آلایندههای خودروهای فولکسواگن با موتورهای دیزلی تا حجم ۲ لیتر دستکاری شده تا میزان آلایندهها کمتر نشان داده شود.
شرکت سهامی فولکسواگن فقط در نیمه نخست سال ۲۰۱۹ از معاملات خود سودی ۱۰ میلیارد یورویی به دست آورده است. این رقم دو درصد بیشتر از سود این شرکت در زمان مشابه در سال ۲۰۱۸ بود.