کد خبر: ۶۳۹۵۶۲
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۵

آغاز مرحله دوم ثبت‌نام مسکن ملی از ۱۷ اسفند/ گزینش از طریق قرعه کشی

معاون وزیر راه و شهرسازی با اعلام اینکه ثبت‌نام مرحله دوم طرح اقدام ملی مسکن از شنبه ۱۷ اسفند ماه آغاز می‌شود، گفت: آورده اولیه متقاضیان بین ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان است که با حدود ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات دولتی و مابقی هزینه ساخت باید توسط متقاضی در طول دوره ساخت که حدود ۱۸ ماه و دو سال به طول می‌انجامد تکمیل و به حساب، واریز شود.
آفتاب‌‌نیوز :

محمود محمودزاده - معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی - در یک برنامه زنده تلویزیونی ضمن اعلام این مطلب که ثبت‌نام مرحله دوم طرح اقدام ملی مسکن از شنبه ۱۷ اسفندماه آغاز خواهد شد، گفت: در مرحله اول ثبت نام که در ۵۳۰ شهر انجام شد اعلام کردیم که تا قبل از پایان سال مرحله دوم ثبت نام انجام می‌شود. خوشبختانه شرایط برای ثبت نام مرحله دوم مهیا شده و انشالله از شنبه ۱۷ اسفندماه مرحله دوم ثبت نام در پنج استانِ آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، البرز و اصفهان آغاز می‌شود.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: به واسطه بازخوردی که از سامانه دریافت می‌شود، گروه‌های بعدی در استان‌های دیگر نیز اعلام می‌شوند و ثبت نام روزهای شنبه، دوشنبه و چهارشنبه هفته آتی انجام می شود و چنانچه در استان‌ها کار ثبت نام مرحله دوم به اتمام نرسید، این کار در اول دو هفته بعد نیز ادامه خواهد یافت.

آغاز مرحله دوم ثبت‌نام مسکن ملی از ۱۷ اسفند/ گزینش از طریق قرعه کشی

معاون وزیر راه و شهرسازی تفاوت این مرحله از ثبت نام را با مرحله اول، ثبت نام از تمامی متقاضیان عنوان کرد و افزود: در مرحله اول ثبت نام طرح اقدام ملی مسکن بر اساس تعداد ظرفیت ثبت نام انجام شد و به محض آنکه ظرفیت تکمیل می شد، سایت بسته می شد. در مرحله دوم بنا بر تدبیری که اندیشیده شده که مردم لازم نباشد حتی به مراکزی خارج از منزل مراجعه داشته باشند ثبت نام از ۸ صبح شروع و تا ساعت ۱۲ روز بعد انجام می شود.

محمودزاده افزود: بدین معنا، متقاضیان دو روز کاری فرصت دارند تا ثبت نام طرح اقدام ملی مسکن انجام دهند. بر اساس ظرفیتی که وجود دارد این مرحله از ثبت‌نام بر اساس قرعه‌کشی انجام می‌شود و کسانی که از این لیست خارج شوند از سوی ستاد طرح اقدام ملی اعلام می شوند که افراد انتخاب شده باید در مرحله بعدی برای احراز شرایط خود اقدام کنند.

معاون مسکن و ساختمان در خصوص فرآیند ثبت نام اعلام کرد: سایت ثبت نام به نشانی tem.mrud.ir است. این سایت ثبت نام است و تمام اطلاعات لازم در سایت ثبت شده است که متقاضیان باید چه شرایطی داشته باشند.

محمودزاده یادآور شد: بر اساس قانون ساماندهی چهارشرط وجود دارد که باید متقاضیان ثبت نام طرح اقدام ملی مسکن واجد آن باشند. اول آنکه متقاضیان باید از اول انقلاب از امکانات دولتی در حوزه زمین و مسکن استفاده نکرده باشند و اصطلاحا فرم ج آنها سبز باشد. شرط دوم آن است که متقاضی از اول فرودین سال ۱۳۸۴ فاقد مالکیت خصوصی باشد. شرط سوم تاهل و شرط چهارم سابقه حداقل پنج سال سکونت در شهری است که متقاضی تقاضای مسکن کرده است.

پرونده ۵۰ هزار متقاضی طرح ملی مسکن در بانک‌ها تشکیل شد

وی افزود: سه سامانه ملی برای کنترل فرم ج، تسهیلات بانکی و موضوع مالکیت اشخاص که به شکل ملی انجام می شود و به استان‌ها ابلاغ می‌شود. در خصوص سابقه پنج سال سکونت در شهر موردتقاضا، استان، اظهارنظر و بررسی خواهد کرد.

به گفته محمودزاده، کسانی که در مرحله اول ثبت نام کردند و در سه سامانه ملی که اعلام شد واجد شرایط شناخته شدند به استان ها معرفی شدند و هم اکنون در مرحله تشکیل پروند و معرفی به بانک قرار دارند. تا امروز حدود ۵۰ هزار نفر از متقاضیان تشکیل پرونده دادند و به بانک برای دریافت تسهیلات معرفی شده‌اند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در مرحله اول ۲۴۰ هزار نفر ثبت نام کرده و به طور متوسط ۵۸ درصد واجد شرایط شناخته شدند، خاطرنشان کرد: درصد پذیرفته شدگان در استان های مختلف متفاوت بود که در استان اردبیل با حدود ۶۶.۵ درصد بیشترین واجدان شرایط و در استان سمنان با ۳۵ درصد کمترین میزان مشارکت را داشتیم. در استان تهران این رقم ۴۶.۵ درصد بود.

محمودزاده یادآور شد: افراد واجد شرایط در استان تشکیل پرونده می دهند. مدارک سجلی آنها کنترل می شود و در صورت اثبات سابقه پنج سال سکونت به بانک معرفی می شوند تا پرونده آنها تشکیل شود. این روند تا اول اسفندماه امسال ادامه پیدا کرد و توسط برنامه زمانبندی که با پیامک و یا در سامانه به متقاضیان اعلام شد.

وی افزود: بعد به واسطه اعلام شرایط بهداشتی که در کشور وجود داشت روند را به تعویق انداختیم و هیچ نگرانی برای متقاضیان وجود ندارد و این دسته از متقاضیان حق شان محفوظ است و در زمانی که اعلام می کنیم مراجعه کرده و پرونده خود را تکمیل می‌کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: متقاضیان با سایت مسکن ملی tem.mrud.ir در ارتباط باشند و اخبار و اطلاعیه ها را از روی سایت دنبال کنند.

وی در خصوص آورده متقاضیان اعلام کرد: این طرح برای دهک‌های ۴ تا ۷ است بین ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان آورده اولیه است و حدود ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات دولتی و مابقی هزینه ساخت که بستگی به تعداد واحد و تعداد طبقه و شهر مورد احداث دارد باید توسط متقاضی در طول دوره ساخت که حدود ۱۸ ماه و دو سال به طول می انجامد به حساب واریز شود.

به گفته وی، در این مرحله آورده متقاضی به اضافه تسهیلات بانک معادل قیمت تمام شده واحد مسکونی به حساب واریز می شود که بسته به شهر موردتقاضا، متفاوت خواهد بود.

محمودزاده در خصوص اعتراضات نیز اعلام کرد: از روز اول اسفندماه شرایط فراهم شد تا مردم اعتراضات خود را از طرح اقدام ملی مسکن اعلام کنند که باز هم به دلیل شرایط بهداشتی کشور مراجعه حضوری منتفی شد و کار به تعویق افتاد. این امکان از شنبه گذشته فراهم شد تا متقاضیان با مراجعه به سایت مسکن ملی تقاضا را ثبت می کنند، بررسی مجدد انجام می شود و چنانچه اشتباهی انجام شده باشد قطعا مورد بررسی قرار گرفته و روند ثبت‌نام بازگشت داده می‌شود و جای نگرانی وجود ندارد. حتما این دسته از متقاضیان با اثبات به روند خود باز می‌گردند.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: مواردی در خصوص تشابه اسمی وجود داشته است. مواردی را در طرح های قبلی از جمله مسکن مهر داشتیم که متقاضی ثبت نام کرده و منتج به واگذاری مسکن نشده بود و فرم ج این دسته از متقاضیان به رغم استفاده نکردن از مسکن همچنان قرمز است که این موارد بررسی خواهد شد و مشکل این عده برطرف می شود.

محمودزاده همچنین توضیح داد: افرادی که نسبت به ثبت نام مرحله اول اعتراض دارند با مراجعه به سایت در بخش اعتراضات با درج نام و کدملی خود، کد رهگیری دریافت کرده و با ثبت کد، علت رد تقاضای اولیه خود را مشاهده می کنند. چنانچه اشتباهی شده باشد، اعتراضات ثبت و متقاضیان با ارایه مدارک سجلی، در زمان مقرر و اعلام شده مراجعه کرده و وضعیت آنها کنترل و نتیجه نهایی اعلام خواهد شد.

ثبت انصراف متقاضیان طرح اقدام ملی از امروز ۱۲ اسفند

وی در خصوص شرایط انصراف متقاضیان طرح اقدام ملی مسکن نیز، توضیح داد: از امروز ۱۲ اسفند این فرصت به متقاضیانی که درخواست انصراف از طرح اقدام ملی را دارند و فاقد شرایط اعلام شده به ویژه سابقه عدم سکونت در شهر موردتفاضا هستند داده شده است. بدین معنا متقاضیان می توانند، تقاضای انصراف خود را از طرح اقدام ملی ثبت کنند. این تقاضای انصراف تا روز جمعه ۱۶ اسفند فراهم است. متقاضیان با ثبت انصراف خود این امکان را خواهند یافت تا در طرح های جدید و در مرحله دوم ثبت نام که از ۱۷ ام آغاز می شود در شهری که سکونت دارند ثبت نام کنند.

برخی پروژه های مسکن ملی ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند

محمودزاده همچنین در پاسخ به این پرسش که در کدام استان ها ساخت مسکن ملی آغاز شده است؟ گفت: هم اکنون پروژه هایی وجود دارند که بالای ۷۰ و بعضا ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند که امیدواریم ابتدای سال 1399 و در ماه های فروردین و اردیبهشت بتوانیم اولین پروژه های طرح اقدام ملی مسکن را افتتاح کنیم.

وی ادامه داد: هم اکنون پروژه‌هایی داریم که در مراحل مختلف اجراست و در مرحله فوندانسیون، خاکبرداری، اسکلت و مراحل مختلف قرار دارد. برنامه ریزی دقیق و به شکل تمام وقت در حال انجام است و تلاش می شود تا در زمانبندی اعلام شده کار انجام شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: از جمله شروطی که باید حتما انجام شود تا کار در زمان مقرر خود به اتمام برسد این است که متقاضیان در زمان اعلام شده آورده خود را واریز کنند. زیرا روند ساخت به آورده متقاضیان و تسهیلات بانکی بستگی دارد. اگر آورده متقاضیان با تاخیر واریز شود طبیعتا روند تحویل به تاخیر می افتد. بنابراین انتظار است تا متقاضیان به موقع به تعهد خود عمل کنند.

وی همچنین اعلام کرد: در شهرهای کوچک و مناطقی که برای وزارت راه و شهرسازی امکان امکان ارایه زمین وجود دارد، زمین به صورت مشارکتی به متقاضیان واگذار می شود. نزدیک به ۱۶۵۰۰ واحد تاکنون شناسایی شده است که به گروه‌های زیر چهارنفر واگذار می شود تا خود مردم با مدیریت خود واحد مسکونی را بسازند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین