کد خبر: ۶۳۹۶۴۰
تعداد نظرات: ۱۵ نظر
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۴
وزیر بهداشت از بسیج ۳۰۰ هزار اکیپ برای غربالگری خانه به خانه کرونا خبر داد

ابهام و هشدار منتقدان درباره طرح «خانه به خانه» وزارت بهداشت برای شکست کرونا

درحالی به گفته وزیر بهداشت طرح ملی بیماریابی خانه به خانه قرار است از فردا اجرایی شود که ابهاماتی درباره آن وجود دارد. منتقدان چنین طرحی را هزینه‌بر و عاملی برای تشدید اپیدمی کرونا می‌دانند و می‌گویند به جای غربالگری خانه به خانه، بهتر است اکیپ‌های مستقر ایجاد شود.
آفتاب‌‌نیوز :

سعید نمکی وزیر بهداشت از بسیج ملی ۳۰۰ هزار اکیپ تخصصی برای غربالگری و بیماریابی خانه به خانه هموطنان و شناسایی موارد مشکوک به بیماری کرونا خبر داد؛ طرحی که به گفته وی برای اولین بار در جهان اجرا می‌شود و از طریق آن قرار است نظام سلامت کشور ویروس کرونا را شکست دهد.

رسانه ها هم به نقل از وزیر بهداشت اعلام می‌کنند که این طرح ملی از امروز آغاز خواهد شد. با اعلام اجرایی شدن این طرح اظهار نظرهای متفاوتی از سوی مردم و کارشناسان حوزه بهداشت در رسانه‌ها و فضای مجازی منتشر می‌شود. موافقان این طرح می‌گویند سال‌ها قبل واکسیناسیون فلج اطفال در سراسر ایران در یک روز با کمک نیروهای بسیج انجام شد و حالا بسیج در طرح غربالگری خانه به خانه می‌تواند با کرونا مقابله کند. گروه مقابل اما با اشاره به اینکه در حال حاضر بسیاری از کادر درمان در بیمارستان‌ها با حداقل امکانات محافظتی مشغول به کار هستند، معتقدند ماهیت این بیماری با فلج اطفال و یا اندازه‌گیری فشار خون متفاوت است و می‌تواند باعث انتقال و گسترش ویروس کرونا شود.

ابهام منتقدان درباره طرح «خانه به خانه» وزارت بهداشت برای شکست کرونا

به نوشته خبرگزاری ایرنا، یکی از منتقدان این طرح وزارت بهداشت، هادی انصاری، جراح و عضو فرهنگستان علوم پزشکی ایران است که در یادداشتی وزیر را از اجرای چنین طرحی برحذر داشته و اعلام کرده است چنین اقدامی می‌تواند به گفته او، لکه ننگی در تاریخ پزشکی ایران و نظام جمهوری اسلامی به شمار بیاید.

پس از این نقدهای تند بود که مشاور رسانه‌ای وزیر بهداشت در توئیتی نوشت: هنوز جزئیات این طرح اعلام نشده که عده‌ای در حال قضاوت و ایجاد نگرانی برای مردم هستند. این طرح در سطح ملی و در تمام کشور اجرا خواهد شد و بر اساس هر منطقه یک مدل اجرایی دارد که برای روستاها و مناطق دورافتاده یک روش و برای شهرهای بزرگ با مدل دیگری انجام می شود. به گفته وی وزارت بهداشت جزئیات طرح را اطلاع‌رسانی خواهد کرد. البته او در پاسخ به یک کاربر هم نوشته است: قرار نیست درب هر خانه یک فرد مستقر شود بلکه بخشی از تست در معابر و اماکن عمومی انجام می‌شود.

خلا اطلاع‌رسانی در این زمینه باعث شده برخی نیز در شبکه‌های اجتماعی کمپین‌هایی با عنوان اکیپ وزارت بهداشت را به منزل راه نمی‌دهیم راه انداخته‌اند و از مردم خواسته‌اند که با این افراد همکاری نکنند. طبیعی است که چنین طرحی قبل از آغاز نیازمند اقناع مردم است تا چنین حرکاتی در آن خلل ایجاد نکند.

به جای طرح خانه به خانه در ورزشگاه‌ها تیم پزشکی مستقر کنید

اما بیژن بابایی پزشک و فعال حوزه سلامت درباره این طرح می‌گوید: ما طرح‌های موفق واکسیناسیون فلج اطفال و اندازه‌گیری فشار خون داشتیم که بسیج آن را انجام می‌داد، ولی آنها بحث جدایی بود. در حال حاضر ما با یک بیماری واگیردار که از لحاظ اپیدمیولوژی در فاز ۶ قرار دارد و به سرعت از انسان به انسان منتقل می‌شود مواجهیم.

به گفته وی اگر این اکیپ‌ها قرار باشد به در خانه‌ها بروند، باید در هر خانه دستکش، گان و ماسکشان را برای جلوگیری از شیوع عوض کنند. سوال اینجاست که این تجهیزات قرار است از کجا تامین شود، در حالی که بسیاری از بیمارستان‌ها تجهیزات کافی ندارند. علاوه بر این اجرای چنین طرح بزرگی نیاز به جلسات و هماهنگی‌های بسیار دارد و زمان‌بر است و در این مدت تعداد مبتلایان بیشتر می‌شود.

بابایی در ادامه با اشاره به اینکه این طرح در صورت اجرا هم فایده‌ای برای مردم نخواهد داشت می‌افزاید: ما در شهرهای کوچک مشکل نداریم، مردم به بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند و معاینه می‌شوند. مشکل اصلی در شهرهای بزرگ است که تعداد زیاد مراجعان کمر پزشکان را شکسته است.

پیشنهاد وی این است که باشگاه‌های ورزشی که در حال حاضر تعطیل هستند، در اختیار اکیپ‌های پزشکی قرار گیرند و با همکاری آزمایشگاه‌های هر منطقه، افراد مشکوک را معاینه کنند تا اگر علائم خاصی داشتند به بیمارستان‌ها فرستاده شوند. در واقع این ورزشگاه‌ها می‌توانند پله اول مراجعه مردم به جای بیمارستان‌ها باشند. در چنین شرایطی تعداد مراجعان به بیمارستان‌ها هم کاهش پیدا می‌کند.

این در حالی است که امروز علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزیر بهداشت گفته: ۴۰ تا ۴۵ درصد موارد ابتلا به کرونا در بیمارستان رخ می‌دهد، یعنی فرد با علائم مشابه و خفیف به بیمارستان مراجعه می‌کند، اما در بیمارستان به دلیل همجواری با سایر بیماران به کرونا نیز مبتلا می‌شود.

هزینه طرح خانه به خانه صرف اکیپ‌های مستقر شود

مهدی هادوی، پزشک دیگری است که او هم در این موضوع با بابایی موافق است. به اعتقاد این عضو انجمن علمی پزشکان سلامت، طرح خانه به خانه می‌تواند باعث انتقال بیشتر ویروس و شیوع آن شود، چرا که مشخص نیست افراد این اکیپ خود ناقل بدون علامت این بیماری باشند یا نه.

از سوی دیگر هادوی می‌گوید: اجرای این طرح می‌تواند هزینه‌های زیادی داشته باشد. بر فرض اگر برای هر اکیپ یک میلیون تومان هزینه کنیم، هزینه تکمیل و آموزش آنها رقمی بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیارد تومان خواهد بود که این رقم را می‌تواند صرف استقرار اکیپ‌های مستقر کرد. به گفته وی از آنجا که در حال حاضر ورزشگاه‌ها تعطیل هستند، سقف بلند و تهویه مناسبی دارند. محل مناسبی هستند که اگر مردم احساس تب یا سرفه می‌کنند به پزشکان مستقر در آنجا مراجعه کنند تا علائم آنها کنترل شود.

هادوی با اشاره به این که حتی چین با حدود ۷۰ هزار مبتلا چنین کاری را انجام نداد اضافه‌ می‌کند: همه کارها را نمی‌توان به صورت جهادی انجام داد، بلکه باید پشتوانه علمی نیز داشته باشد. چرا ما باید مبدع طرحی باشیم که در هیچ کجای دنیا هیچ اپیدمیولوژیست یا متخصص عفونی و پزشکی آن را توصیه نکرده است؟

اطلاعی از طرح ندارم

در حالی که بسیاری درباره اما و اگرهای طرح خانه به خانه وزیر بهداشت صحبت می‌کنند، هستند نمایندگانی که از این طرح اطلاعی ندارند، حتی اعضای کمیسیون بهداشت مجلس.

احمد حمزه از اعضای این کمیسیون در گفت‌وگوبا ایرناپلاس با اشاره به اینکه از این طرح اطلاعی ندارد از صحبت کردن درباره آن خودداری کرد. برخی دیگر از اعضای کمیسیون نیز همچون همیشه از دسترس خارجند. در این میان بشیر خالقی، دیگر عضو این کمیسیون در گفت‌وگو با ایرناپلاس می‌گوید که وزارت بهداشت در حال تلاش برای کنترل این بیماری است و اجرای این طرح هم در کنار طرح‌های دیگر شاید بتواند به کنترل اوضاع کمک کند. اما به گفته وی مهمترین وظیفه به دوش مردم است که با رعایت نکات بهداشتی و توصیه ها به این ویروس مبتلا نشوند.

فی‌البداهه به در خانه‌های مردم رفتن صحیح نیست

حیدرعلی عابدی دیگر عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس است که در کنار منتقدان از این طرح استقبال نمی‌کند و معتقد است باید چنین طرحی به شکل دیگری اجرایی شود. عابدی می‌گوید: در بسیاری از کشورها چنین اکیپ‌هایی وجود دارد، منتهی آنها در مراکز جامع سلامت مستقرند. بدین ترتیب که زمانی که یک خانواده نیاز به تیم پزشکی داشت با مرکز تماس می‌گیرد و بعد این اکیپ برای بررسی وضعیت بیمار با رعایت کامل نکات بهداشتی به خانه وی می‌رود.

عابدی ادامه می‌دهد: در حال حاضر هر کس احساس تب دارد به اورژانس بیمارستان‌ها مراجعه می‌کند و همین رفت‌وآمدها و قرار گرفتن در شلوغی اورژانس‌ها می‌تواند باعث انتقال بیماری شود.

به گفته وی اگر ما اکیپ‌های سلامت جامع آماده داشته باشیم، می‌توانیم خانواده‌ها را حمایت کنیم و به آنها آرامش دهیم. در واقع خانواده ای که در خانه نشسته می‌داند که اگر مشکلی پیدا کرد، کسی هست که بیاید و بررسی و وضعیت را مشخص کند که چه نوع مشکلی وجود دارد، بنابراین احساس امنیت می‌کند. اما اینکه فی‌البداهه به در خانه‌های مردم بروند صحیح نیست. چرا که قابلیت اجرا ندارد و همچنین می‌تواند عوارض مختلفی را برای مردم ایجاد کند.

بی شک این روزها که نمکی و پزشکان و مدیران همراهش در خط مقدم مبارزه با ویروس دردسرآفرین کرونا هستند، وظیفه همه پشتیبانی از آنهاست و نقد دلسوزانه نیز می تواند یکی از بهترین کمک ها به این عزیزان باشد.

هشدار سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ نسبت به شناسایی کرونایی‌ها از در منازل

سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی نیز با تاکید بر ضرورت پرهیز از سیاسی کردن موضوع مقابله با کرونا، اعزام ٣٠٠ هزار اکیپ به منازل برای مقابله با شیوع کرونا را غیرمنطقی توصیف کرد و خواستار جلوگیری از آن شد.

بهرام پارسایی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: وزارت بهداشت اخیرا گفته می‌خواهد ۳۰۰ هزار اکیپ را به در منازل برای مقابله با کرونا بفرستد، این موضوع برای اولین بار در دنیا می خواهد در کشور ما اتفاق بیفتد و گاهی این اتفاق با بسیج جامعه پزشکی برای گرفتن فشار خون مقایسه می‌شود در حالی که یک قیاس مع‌الفارق است.

وی در ادامه سیاسی شدن موضوع مقابله با کرونا را خطرناک توصیف کرد و با تاکید بر ضرورت پرهیز از این امر، افزود: من خیلی نگران این موضوع هستم، اگر صحبت متخصصین امر را بخوانید به شدت نگران کننده است. چین به عنوان کشور توسعه یافته و اقتصاد دوم جهان هنوز به چنین نتیجه‌ای نرسیده ولی ما می‌خواهیم این کار را انجام دهیم در حالی که این بیماری آنقدر سرعت سرایتش بالاست که جای آزمون و خطا ندارد.

نماینده شیراز در مجلس یادآور شد: تعداد افراد این اکیپ‌ها حداقل یک میلیون نفر است و ابتدا باید مسجل شود که خود این یک میلیون نفر سالم هستند و آیا کیت‌ها و زمان لازم برای تشخیص سلامت این تعداد را داریم؟ بر اساس کدام تجربه یا روش علمی قرار است این کار انجام شود و از کجا معلوم که ویروس از خانه‌های مردم به آنها و بالعکس منتقل نشود؟ ما از وزارت بهداشت می‌خواهیم به خاطر سلامتی و حفاظت از جان مردم از شتابزدگی در انجام چنین کارهایی پرهیز کند.

پارسایی ادامه داد: حتی روش آمارگیری که خیلی حساس و بدون خطر بوده و از قبل دارای برنامه است بسیار زمان بر بوده و به صورت خانه به خانه ‌هم انجام نمی‌شود. به نظر من این امر در کوتاه مدت ناممکن است و چند ماه زمان می‌برد و خودش میزان شیوع بیماری را افزایش می‌دهد. امیدواریم با تدبیر بیشتری به این موضوع نگاه شود. قطعا عواقب این کار نیز به عهده کسانی است که مصر به انجام این کار هستند. من به عنوان یک شهروند در خانه‌ام را روی این اکیپ‌ها باز نمی‌کنم.

وی با بیان اینکه «بسیاری از متخصصین با این تصمیم بهت‌زده شده‌اند»، گفت: خواهش می‌کنیم با این روش موجب انتشار بیشتر این ویروس نشوند و همه مردم را به خطر نیندازند چرا که این امر می‌تواند تهدیدی برای جامعه باشد.

سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس با بیان اینکه «جامعه پزشکی، پرستاری و کادر درمان در حال انجام وظیفه انسانی، اخلاقی و پزشکی خود هستند»، گفت: این امر قابل تقدیر است و وزیر بهداشت هم قطعا از سر دلسوزی می‌خواهد کاری انجام دهد، اما برای سلامتی مردم باید از سیاسی کردن این موضوع دست برداریم و هر اقدامی در راستای نجات جامعه از این ویروس می‌توانیم انجام دهیم.

وی یادآور شد: درست است درصد کشندگی این ویروس دودرصد است ولی همین هم کم نیست و افراد پا به سن گذاشته و بیمار از همین جامعه هستند، این که مکررا بگوییم کسانی که سیستم ایمنی قوی دارند بیمار نمی شوند ممکن است باعث بی احتیاطی برخی افراد و به خطر افتادن جان افراد ضعیف تر شود.

پارسایی در پایان با اشاره به انتشار اخباری در مورد ساخت کیت تشخیص کرونا در داخل کشور نیز خواستار پرهیز از آزمون و خطا و رعایت دستورالعمل‌های سازمان بهداشت جهانی در این‌باره شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱۵
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۳
1
14
باید مردم آموزش اساسی و عملی ببینند:
1) سیگار کشیدن باعث برخورد دست آلوده یا سیگار آلوده با لب و دهان می شود. سیگار کشیدن با دستکش دیگه بدتر.
2) ماسک اصلا کارایی ندارد و خود عامل انتقال بیماری می شود. ماسک باید روزانه و درصورت برخورد با دست یا هر چیزی فورا تعویض شود. ضمن آنکه نباید در جیب و یا هر محلی گذاشته شود.
3) در صفها مردم باید با فاصله یک متر از هم بایستند.
4) فروشگاههای لباس باید از دست زدن خریداران به لباسها و امتحان آنها جلوگیری کنند. ضد عفونی دستها قبل از این کار ضروری است.
5) آرایشگاهها باید تعطیل شوند.
6)رستورانها و تهیه غذاها و قهوه خانه ها و آبمیوه فروشی ها باید تعطیل شوند.
7) عرضه و خرید خوراکی ها فله مانند آجیل و شیرینی و خرما و.. با توجه به نزدیک شدن به عید باید ممنوع شود.

والله رعایت این موارد از زدن ماسک و دستکش و.. ضروری تر است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۳
1
6
اخیرا برنامه ای تهیه شده است https://test.corona.ir/ که مورد تایید نظام پزشکی است. در این برنامه دقیقا مانند آنچه در مطب یک پزشک سوال می شود از افراد شرح حال بیماری گرفته می شود و در نهایت مشخص می شود که آیا (چنان چه بیمار حقیقت را گفته باشد) بیمار نیازمند تعقیب بیشتر یا مراجعه به پزشک هست یا خیر
البته شاید بهتر باشد که به این برنامه یک امکان دیگر نیز افزوده شود و آن این که در صورت تمایل افرادی که آن تست را اجرا می کنند بتوانند آدرس محل سکونت خود را نیز وارد کنند.
حال فرض کنید که از یک خانه یا یک محله تعداد بالایی نیازمند مراجعه به پزشک و تعقیب علائم تنفسی تشخیص داده می شوند
پس در این صورت به اعزام تیم متخصص نیاز هست
یا دست کم اگر افراد شماره تلفن وارد کرده باشند می شود از طریق خانه بهداشت یا درمانگاه ها به صورت تلفنی پیگیر سلامتی آن ها شد و در صورت نیاز به منازل مراجعه کرد. یا درخواست کرد که بیماران به محل تعیین شده برای پیگیری بروند
اما به جای این کارها می توانید اقلام بهداشتی که را که در اختیار همه نیست به هر خانواده بنابرتعداد افرادی که از آن خانه نیازمند بیرون رفتن هستند به آن ها بدهید
اما یک نکته دیگر این است که می گویید افراد کم برخوردار
اما اگر صرفا نظرتان به کنترل بیماری در بین افراد کم برخوردار - احتمالا جمعیت رای دهندگان!- باشد و بقیه جامعه را به حال خود بگذارید شاید همان دهک اول شما که کمتر از چندصدهزار نفر جمعیت دارد مشکلی پیدا نکنند ولی بقیه جامعه دچار مشکل خواهند شد
فکر نکنید به عنوان مثال بنده که استاد دانشگاه هستم و در ماه پنج میلیون تومان می گیرم اگر بیمار بشوم خیلی راحت از پس هزینه های پزشکی برمی آیم
در نتیجه اگر بخواهید بیماری را کنترل کنید تقسیم بندی مردم اولین اشتباه شما خواهد بود که برخلاف اصول اخلاقی پزشکی هم هست
به جای این کار قرنطینه را برقرار کنید
همچنان اگر از شهرهای آلوده - آلوده به نسبت جمعیت شان - مانند قم افراد در سطح کشور تردد نکنند از همه گیری آن در کل کشور می توانید جلوگیری کنید
کما این که الان بسیاری از بیماران در تهران از ساکنین قم هستند که به تهران انتقال داده شده اند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۳
1
5
واقعان باعث تاسف است که حتی سایت افتاب هم نرفته است با چهار نفر متخصص بیماریهای عفونی صحبت کند کارشناسان بهداشت جهانی که به ایران امدهاند چرا از اونا نمیپرسید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۳
2
14
اینجوری که خودشان میشن انتقال دهنده .
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۰:۰۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۳
1
9
اصولا این راهی بی نتیجه وپر خطر است ؟! بهترین راه همون قرنطینه بود که نکردید ؟هنوز هم شاید بشود !؟هزینه های اضافی را نکنید به بیمارستانها تجهیزات !.بدهید مواد ضد عفونی وماسک برای مردم در نقاط پر خطر توزیع کنید
سید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۳
2
1
چرا خواهشا نظریات را نمیگذارید.
احمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۳
2
8
مراجعه کادر درمانی که به احتمال زیاد خودشان ناقل ویروس کرونا هستند به در خانه مردم درست نیست. کسی که خودش را در خانه حبس کرده چه سالم و چه بیمار ضرری به اطرافیان خود نمی رساند. بلکه افراد سالم درون خانه نیز در تماس با کادر درمانی مبتلا به ویروس خواهند شد.
SAEID
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۳
1
9
اقایان تصمیم گیرنده:
این خرج اکیپ را هزینه ساخت کیت کنید
که همه بتوانند در صورت نیاز با مراجه به نزدیک ترین کلینیک و درمانگاه یا ازمایشگاه تست دهند
تا دیر نشده از کارشناسان سازمان بهداشت جهانی و کشورهای دارای تجربه استفاده کنید و حتی مدیریت را واگذار کنید
بهبهانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۳
1
2
اولویت دیگر:
خانه به خانه. اختیاری امار سکه
خانه به خانه. اختیاری امار ذلار
ناشناس
|
France
|
۱۴:۵۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۳
3
3
نمکی یهو تو تلویزیون حاضر می شه که از
دیوان حافظ فال گرفته و بیتی امده که بزودی کرونا از بین خواهد رفت و سپس طرح سیصد هزار اکیپ خانه به خانه می دهد باید بر این طرز تفکر گریست .ایشان به جای خود ایا مشاورینی هم ندارد که قبل از سخن گفتن در سیمای ملی به او مشورت دهند ?
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۳
2
2
دولت چین ورود ایرانی ها رو فقط منوط به دو هفته قرنطینه کرده اون وقت شماها اجازه دادین چینی ها وارد بشن بعدشم که قم رو قرنطینه نکردین... قبل از ورود بیماری برنامه ریزی برای همچین روزایی نکردین. حالا هم یه پیشنهاد میدین که هیچ گونه فکر و اساس علمی پشتش نیست...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۳
0
0
از سربازانی که در این شرایط که همه جا را تعطیل کردند یا کارها را کم کردند بطور شگفتی مثل اسرا بیگاری میکشند کسی به فکر سلامت جسمی و روحی انها نیست چه مسی باید دفاع کند
سربازانی تحصیلکردهای که روزانه ۱۴ ساعت بلید سر چهارراه بایستند نه ماسکی دارند نه دستکشی نه تغذیه مناسبی جرم اینها چیست سرباز بودن جرم است چرا با اینها اینگونه رفتار میشود تاسفبار است ...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۳
0
2
کنترل خانه به خانه، خود عاملی برای انتقال بیماری توسط همان کنترل کنندگان خواهد بود.من به شدت به خیرخواهانه بودن این طرح مشکوکم.اگر صداقت بود، ما آلوده ترین بعد از چین نمی شدیم.
من خودم بهتر از هر کسی هم دلسوز خانواده ام هستم و هم قرنطینه خانگی را رعایت کرده و می کنم.
آقایانی که بخشی به خاطر منافع سیاسی و تعدادی هم با انگیزه های مشکوک مردم را دیر مطلع کردند، چقدر احساس مسئولیت می کنند که امثال من باید به آنها اعتماد کنیم.
من با شروع زمستان احتیاطات سختگیرانه برای آنفلوآنزا و بعد از آن به محض اطلاع از کرونای چین، به خانواده و اطرافیان در این خصوص هشدار دادم و 10 روز زودتر از نظام سلامت ، قرنطینه خانواده را شروع کردم.
مسئولین محترم، لطفا به سیاست بازیشان برسند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۴
0
2
مقصر اصلی در شیوع و گسترش بیماری کرونا فقط و فقط وزیر بهداشت و مسئولین تصمیم گیر بودند. اگر پروازهای ماهان محدود می شد و یا دو هفته قرنطینه می شدند و قم و تهران قرنطینه می شدند الان در هیچ کجای ایران ویروس سرایت پیدا نمی کرد و اینقدر ضربه به اقتصاد وارد نمی شد و اینقدر تلفات نداشتیم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۸
0
0
رجوع کنیدبه: کرونافریب قرن!!
درحال حاضرآنچه برکشورحاکم است کروناهراسی است نه کرونا
کروناهراسی بایدشکست داده شودوگرنه آش همین آش است وکاس همین کاسه ،روزبروزمحدودینهای ...
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین