کد خبر: ۶۳۹۸۳۷
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۶

نماینده عراقی: فراکسیون‌های سُنی و کُرد، مانع تشکیل کابینه علاوی شدند

نماینده ائتلاف سائرون عراق تأکید کرد که فشارهای سیاسی فراکسیون‌های سُنی و کُرد به نخست وزیر مأمور تشکیل کابینه باعث شد این کابینه تشکیل نشود.
آفتاب‌‌نیوز :

«ریاض المسعودی» نماینده ائتلاف سائرون عراق از نقش برخی احزاب در روند عدم تشکیل کابینه این کشور انتقاد کرد.

المسعودی به پایگاه خبری «المعلومه» گفت که انصراف «محمد توفیق علاوی» از تشکیل کابینه، «به خاطر فشارهای سیاسی بود که فراکسیون‌های سُنی و کُرد به وی تحمیل کردند».

نماینده عراقی: فراکسیون‌های سُنی و کُرد، مانع تشکیل کابینه علاوی شدند

وی تأکید کرد که این فراکسیون‌ها با عدم ورود خود به سالن پارلمان عراق، عمداً مانع برگزاری جلسه رأی اعتماد به کابینه علاوی شدند.

این نماینده عراقی بر این باور است اگر نمایندگان آنان، به عنوان وزیر در کابینه علاوی تعیین شوند، از کابینه وی حمایت خواهند کرد.

المسعودی در پایان خاطر نشان کرد: «محمد الحلبوسی رئیس پارلمان و رهبران کُرد، عامل شکست جلسه رأی اعتماد شدند».

«صباح العکیلی» تحلیلگر مسائل سیاسی عراق هم مداخلات آمریکا و همپیمانانش در روند سیاسی عراق را عامل شکست در تشکیل کابینه علاوی دانست.

العکیلی تأکید کرد، کسی که می‌تواند مصوبه اخراج نظامیان تروریست آمریکایی از عراق را لغو کند، قطعا می‌تواند مانع تشکیل کابینه علاوی شود.

علاوی شامگاه یکشنبه (۱ مارس) در پیامی مکتوب به برهم صالح رئیس جمهور عراق انصراف خود را از تشکیل کابینه اعلام کرد.

روز یکشنبه برای سومین بار نشست فوق العاده پارلمان عراق برای رای اعتماد به کابینه علاوی به تعویق افتاد. از میان ۳۲۸ نماینده پارلمان فقط ۱۰۸ نفر در صحن حاضر شدند و این رخداد موجب عدم حد نصاب برای رأی‌گیری شد و شب هنگام نیز علاوی در نامه‌ای به «برهم صالح» گفت که از تشکیل دولت کنار می‌کشد.

رئیس‌جمهور عراق در ۱۲ بهمن علاوی را برای تشکیل کابینه معرفی کرد و از آن زمان تا کنون او در پی رایزنی با جریان‌های سیاسی مختلف برای تکمیل لیست وزرای خود بود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین