کد خبر: ۶۴۰۵۹۲
تعداد نظرات: ۳۴ نظر
تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۵

همسان‌سازی حقوق بازنشستگان؛ زمان اجرا و مقدار افزایش

موضوع همسان سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی سال‌هاست مطرح شده، اما اجرایی نشده است و اکنون باید چشم انتظار تصمیم گیری مجلسی‌ها باشیم.
آفتاب‌‌نیوز :

سال‌هاست که صحبت از همسان سازی حقوق بازنشستگان مطرح است، اما فقط در حد یک حرف مانده و اجرا نشده است.

تورم، گرانی و هزینه‌های بالای زندگی برای ریش سفیدان جامعه ما مشکلات عدیده‌ای را ایجاد کرده و حقوق کم بازنشستگی جوابگوی برنج کیلویی ۲۵ هزار تومانی و گوشت ۹۰ هزار تومانی نیست.

همسان سازی حقوق بازنشستگان؛ زمان اجرا و مقدار افزایش

با حقوق یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان نصف ماه هم نمی‌توان زندگی کرد، هرچند که سالمندان ما همان جوانان قدیم هستند و قناعت پیشه کردن و با حداقل‌ها زندگی کردن برایشان سخت نیست؛ پس بدون اعتراض با همین حقوق کم بازنشستگی مدت هاست که امرار معاش می‌کنند.

اما مدتی است خبرهایی به گوش می‌رسد، انگار خودشان دیگر به این واقعیت رسیدند که با این عدد و رقم نمی‌شود زندگی کرد، با این حقوق ناچیز بازنشستگی نمی‌شود از داماد، عروس و مهمان پذیرایی کرد.

علی دهقان کیا رئیس کانون بازنشستگان و کارگران تأمین‌ اجتماعی در مورد همسان سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی، اظهار کرد: قانون همسان سازی حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران سازمان تأمین اجتماعی طی سال‌های گذشته فقط یک بار آن هم در سال ۸۹ اجرایی شد.

وی با اشاره به اینکه متأسفانه ۹ سال است که قانون همسان سازی حقوق برای بازنشستگان تأمین اجتماعی اجرایی نشده است، افزود: بازنشستگان این سازمان حقوق کمی دریافت می‌کنند و مشکلات زیادی نیز دارند و هر سال نیز تقاضای جدی آن‌ها اجرای قانون همسان سازی است که تا کنون از سوی مسؤئولان میسر نشده بود.

مسئولان سازمان تأمین اجتماعی خبرهایی از ارائه لایحه همسان سازی حقوق بازنشستگان برای بودجه ۹۹ داده‌اند، تا دولت بدهی خود را به تأمین اجتماعی پرداخت کند و این سازمان از این محل همسان سازی را اجرا کند.

دهقان کیا با بیان اینکه سازمان تأمین اجتماعی بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان از دولت طلبکار است، افزود: در لایحه بودجه امسال این میزان بدهی نیامده بود، اما بعد از برگزاری چند جلسه، قرار شد بخشی از بدهی دولت به سازمان تأمین اجتماعی پرداخت شود تا بتوانیم همسان سازی را اجرا کنیم، همچنین کمیسیون تلفیق بودجه نیز موافقت کرد که مبلغ ۵۰ هزار میلیارد تومان از بدهی دولت به تأمین اجتماعی پرداخت شود.

حسینعلی حاجی‌دلیگانی نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی گفت: سازمان تأمین اجتماعی مدعی است که حدود ۸۰ هزار میلیارد تومان از دولت طلب دارد و اگر این مبلغ به آن پرداخت شود، می‌تواند قانون همسان سازی حقوق بازنشستگان را اجرایی کند؛ دولت هم علی رغم اینکه در بودجه سال ۹۷ و ۹۸ موظف به پرداخت سالی ۵۰ هزار میلیارد تومان از مطالبات تأمین اجتماعی بود، تنها ۱۵ میلیارد تومان پرداخت کرده است.

اما چرا با پرداخت بدهی همسان سازی قرار است اجرا شود؟ مگر براساس قانون ششم توسعه دولت مکلف به همسان سازی حقوق بازنشستگان نیست؟

سیدمحمدعلی جنانی مدیرکل امور فنی مستمری‌های سازمان تأمین اجتماعی نیز گفت: منابع همسان سازی باید از سوی دولت تأمین شود، چرا که اگر سازمان خود این اقدام را انجام دهد، تعهد مازاد بر اعتبار است.

وی بیان کرد: به هر میزانی که دولت برای همسان سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی بودجه تعیین کند و این بودجه تخصیص داده شود، ما همسان سازی حقوق بازنشستگان را اجرا خواهیم کرد.

سازمان تأمین اجتماعی از دولت طلبکار است و طلب دولت به این سازمان برای سال‌های گذشته بوده که مدت‌هاست بر روی هم تلنبار شده است.

اکبر شوکت عضو هیئت امنا سازمان تامین اجتماعی درباره بدهی دولت به تأمین اجتماعی، گفت: بارها طلب خود را از دولت خواستیم، اما انگار نه انگار.

عضو هیئت امنا سازمان تأمین اجتماعی گفت: در حال حاضر دولت به تأمین اجتماعی بدهکار است و مجلس شورای اسلامی نیز هیچ نظارتی بر این موضوع نمی‌کند.

وی درباره علت بدهی دولت به سازمان تأمین اجتماعی گفت: در سال ۵۴ تصویب شد که ٣ درصد حق بیمه درمان بیمه شدگان را دولت، ٢٠ درصد کارفرما و ٧ درصد خود بیمه شده پرداخت کند، اما از همان سال ۵۴ تا امروز ریالی توسط دولت پرداخت نشده است.

شوکت افزود: در دهه ٨٠ بیمه هنرمندان، خبرنگاران، رانندگان، خادمان مساجد، زنبورداران و غیره راه‌اندازی شد و دولت از سازمان تأمین اجتماعی خواست که این افراد را بیمه کند و حق بیمه آن‌ها را نیز خود دولت بپردازد، اما این اتفاق نیز نیفتاد و بار بیمه این افراد به دوش تأمین اجتماعی افتاد.

دولت علاوه بر پرداخت بدهی خود به تأمین اجتماعی باید منابع همسان سازی را تخصیص دهد، در حالی که برای سال ۹۹ قصد دارد با یک تیر دو نشان بزند، می‌خواهد پرداخت بخشی از بدهی تأمین اجتماعی را به پای تخصیص منابع برای همسان سازی حقوق بازنشستگان بزند.

شوکت گفت: سازمان تأمین اجتماعی حق ندارد با از طلبی که از دولت دارد، همسان سازی را اجرا کند، اما با توجه به شرایط فعلی مجبور هستیم این اقدام را انجام دهیم و با دریافت بدهی‌مان همسان سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی را اجرا کنیم تا معیشت بازنشستگان بهبود یابد.

دهقان کیا بیان کرد: اگر دولت با همین روش فعلی با سازمان تأمین اجتماعی رفتار کند و بدهی خود را پرداخت نکند، این سازمان یک تا ۲ سال آینده فرو می‌پاشد، چراکه وضعیت تأمین اجتماعی از لحاظ مالی خوب نیست.

شوکت با اشاره به اینکه سازمان تأمین اجتماعی ماهیانه برای پرداخت بدهی‌ها ۷۰۰ تا یک هزار میلیارد تومان از بانک پول قرض می‌کرد، ادامه داد: در حال حاضر بانک هم دیگر به ما پول قرض نمی‌دهد و برای پرداخت هزینه‌ها اموال خود را می‌فروشیم، در واقع داریم کت خود را می‌فروشیم تا شکم‌مان را سیر کنیم.

حالا که دولت راضی شده بخش از بدهی خود را به تأمین اجتماعی پرداخت کند، باید منتظر باشیم ببینیم مجلسی‌های جدید چه تصمیمی برای این لایحه دارند، امید است که با تصویب این لایحه و پرداخت ۵۰ هزار میلیارد تومان طلب تأمین اجتماعی، همسان سازی اجرا شده و ریش سفیدانمان زندگی راحت تری را تجربه کنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۳۴
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۵۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
0
6
لطفا تااطلاعات دقیق ندارید اینقدرجو ندید
مرتضی طا لبی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۰۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
0
8
از شما بما خیری نیست شر مر سانید
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۲۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
1
10
بازنشستگان را دریابید. خدا آبرویتان را حفظ کند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۲۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
2
11
ما مستمر بگیرها هم بچه داریم مریضی داریم ابرو داریم با این حقوق که به ما میدن با این گرونی هایی که براه انداختن خودشون میتونستن گذران زنگیشونو کنن یا نوه ا وقتی میان عروس داماد وقتی میان ما باید جخالت بکشیم واقعا خودشون میتونن با این حقوق زندگی کنن که برای ما تصمیم گرفتن
سید
|
Germany
|
۰۱:۳۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
0
8
مثلی است بزگ نمیربهار میاد ک...... شعار بدین اینقدرشعاربدین
م
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
1
12
اقایون مسول،گرونی داره بیداد میکنه!!!
چرا بفکر افزایش ۵۰درصدی حقوق بازنشسته ها هم نیستید؟؟!!
مگه بازنشسته ها هم مثل شما شاغلین تواین جامعه،بااین اوضاع احوال گرونی زندگی نمیکنند؟؟!!
چرا هرچیزی رو شما فقط به نفع،وبرای خودتون میخواهید؟؟!!
چرا پیشکسوتها،فقط اسم پیشکسوتو یدک میکشند،ولی به کلی طرد شدند وفراموششون کردید؟؟!!
برخلاف کشورهای دیگه!!!!!
سمیرا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
1
9
من ی زن مستمری بگیرم با سه تا بچه هیچ درآمد دیگه ای هم ندارم با این اوضاع مملکت و سه تا بچه مدرسه ای حالا چطور باید با این حقوق زندگی کنیم.این چه انصافو وجدانیه؟منکه دیگه کم آوردم .جای اینکه جیب آقایون مسئول پر شه دولت به فکر بچه‌ای یتیم هم باشه که با مستمری زندگی میگذرونن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
2
11
سلام به فکر بازنشستگان فرهنگی باشید یا خدا کمک کن به دل مسوولین بینداز که به فکر باشند چقدر بگیم خسته شدیم خودشان حقوق زیاد میگیرند خبر ندارند خودشان خرید نمی کنند نمی دانند چقدر تورم هست
حسين
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
2
11
نصف جمعيت بازنشستگان به اميد تحقق اجرايي شدن همسانسازي سالها چشم به اين سال و سال بعد كردند و عمرشان كفاف نداد و مردند و بخش اعظم اين بندگان خدا نيز بواسطه كرونا از دنيا رخت بر بستند و اندك باقيمانده اي هم كه هستند قطعاً با اين ناز و كرشمه اي كه مجلسيها و دولتيها و تامين اجتماعي دارد و به مثابه توپ به هم پاسكاري ميكنند و دور تسلسل باطل تشكيل دادند ، هيچگاه طعم مزه اين حلواي تلخ را نخواهند چشيد
معلم
|
United States of America
|
۱۷:۱۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
3
8
لطفا شرایط فرهنگیان بازنشسته را دریابید مافقط ۶ ماهه بازنشست شدیم وبی انصافیست هیچ افزایشی شامل ما نشود
وحید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
1
5
اونا ی خبر میدن شماهام همچین داغش میکنین. ولی هیچی عوض نشده. با این مطالب ما ترسمون از این ک همین اندک حقوقم قطع بشه هرروز بیشتر میشه چون سازمان تامین درحال فروپاشی و ورشکست شدنه و اسیبشم ب کارگران و بازنشستگان ابرومند میرسه.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
3
4
کرونی داره بیداد میکنه بفکر بازنشستکان حقوق پایین باشید هزینه دارو خیلی گران است ممنون از زحمات شما دراین بحران کشور خسته نباشبد
سوسن ایزدیاری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
1
8
حرف نزنید عمل کنید خیلی ساده است اگر خودتون می توانید با حقوق یک حداقل بگیر زندگی کنید همسان سازی نکنید نزدیک سه ماهه هر روز دارید درباره اصافه حقوق پیام میزارید در ضمن دولت به تامین اجتماعی بدهکاره بدهی خودش را نمیده کارگران تامین اجتماعی سختی می کشند ایا سزاواره
بازنشسته کشوری
|
Germany
|
۲۳:۵۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
4
4
مثل فرهنكيها همينجوري بول بازنشسته ها را زياد كنيد همسانسازي را ولش كنيد
کارمند
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۵۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
1
4
سه ساعت اخبار نوشتی بالاخره که چی . بابا جمع کنید دیگه فقط حرف و تعریف و تبلیع حداقل بانداره یه دانه ارزن عمل داشته باشید .
مجید
|
Netherlands
|
۰۴:۴۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
0
3
با سلام. کم کم دارن توی گوش ما میخوانند که تامین اجتماعی داره تخته میشه .و این همسان سازی دروغی بیش نیست که مردم را سرکار بگذارند و شتر رابا بارش بخورن .همین حقوق دوزاری راهم قط میشه .....
شهنا س
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۱۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
1
4
به فکر ما بتزنشستگان کشوری هم باشیدبه خدا با این حقوق ما خیلی سخت زندگی می گذرانیمباچندین مریض نمی تونم به پزشک بروم چون پول ویزیت ودارو خیلی گرونه وغیره
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
2
1
دولت با پول تأمین اجتماعی به کارکنان خودش می رسه،بازنشسته مستمری بگیر هم برای نان شب محتاجه .خدایا چنان کن سرانجام کار ،تو خشنود باشی وما رستگار.
زهرا افراهیمی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
0
3
من سال 82 از بخشنامه استفاده کردم البته طبق محاسات خودم 30 سال سابقه داشتم ولی بیمه یکسال کنیم رو به بهانه های مختلف ایام بیماری این ومرخصی نپذیرفت شد 28 سال وه ماه سابقه ام آنموقع سقف بیمه پرداختی 300هزارتومان بود که من سقف رو پرداخت میکردم حقوقم شد هزارتومان دالان کسانیکه با 20 سال بازنشسته شده مانند حقوق میگیرند اما همچنان منتظر همسان سازی هستیم اول سال اعلام میکنید تا پایان سال پایان سال هم مشروط به اینه دولت بدهی خودش رو به تامین پرداخت کنه در حالیکه از ما حقوق نگرفته پولهای خودتون رو برداشت میکنید
افسون
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
1
3
..... باعث وبانی این عدم همسان سازی را
بازنشسته فرهنگی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
2
4
همینطور که هر بارحقوق شاغلین اضافه میشه حقوق بازنشستگان رو هم اضافه کنید تو ای همسان سازی موندید خیر نبینه کسانی رو که مسئول اصلی این کارن و چشمشون رو میبندن امروزافزایش ،فردا دیره فردا خیلی دیره و شمای مسئول فردا باید جوابگوی این همه ناحقی باشی
مجید خالقی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
1
3
آقای مسئولین شما بفکر شکم وزیر شکم خودتان باشید مگر در مملکت بازنشسته یا مستمر بگیر وجود دارد که شما چندین ماه وقت گران بهای خودتان را صرف این چنین کاری میکنید.
غلامی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
1
2
سلام.شماروبخدابه فکرفرزندمستمری بگیرفرهنگیان باشید.ماهم ادمیم گرفتاریم.همه چیزگرونه.حالاچون نوه نداریم نبایدازحقوق همسان سازی 50درصدبرخوردارباشیم.شماروبخدابه دادمابرسید.باتشکر رشت
حجت
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
2
1
ببین مگر نه اینکه این بدهی دولت به تامین اجتماعی از پولهای کسر شده از ما بوجود آمده و مگر نه اینکه عدم پرداخت آن حق الناس بحساب میاد مگر نه اینکه اینا ادعای مسلمانی دارن و به مکافات عمل اعتقاد دارن و مگر این همه بلا که سرمان میاد نباید بفهمیم برای چیست پس بترسید از روز مکافات
عباس افضلی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۱
2
1
الهی هر کی فقیر شدن بازنشسته ها را رقم میزند ...
علی ربیعی
|
United States of America
|
۰۵:۲۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
0
0
با سلام
همه دریک کشور زندگی میکنیم واوضاع احوال همه چی
دست همه مسئولین هست نیازی به نوشتن نیست اگر یک
روز از این حقوقی که بما میدهند خود مسئولین توانستن
زندگی کنند ما بازنشستگان دیگر هیچ حرفی نداریم کل سیستم پرداخت تامین اجتماعی غلط هست
یک نمونه خدمتتان عرض کنم پرداخت حقوق بعداز پدر مادر به دخترانشان چه باعث طلاق های صوری شده دختر طلاق صوری گرفته مجدا ضیغه شده داره ماهیانه حقوق میگیره اگر مردی مشکل داشته باشه باید سی سال حقه بیمه پرداخت کنه درحالی که صوری ها مفت بدون یک ریال حقه بیمه ماهیانه به اندازه دیگران حقوق دریافت میکنه از این مسائل زیاد هست فکری برا ما بکنید دیگه بخدا نمیتوانیم این بار سنگین بدوش بکشیم خداوند عمر عزت بده بکسانی که بفکر ما پیران جامعه هستن مزاحم
وقتتان نباشم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
0
3
30 خط نوشتی

آخرش نگفتی آیا اضافه میشه یا نه

زمان هم نداره
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
0
0
شما را به خدا یه باز نشسته با چهارصد هزار تومن چیکار کنه
کتایون
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
0
0
سلام لطفاهمسان سازی قبل ازعیدباشدخیلی شرمنده اهل خونه هستیم
:سعود
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
0
0
ریش سفیدان عزیز همکاران قدیم فقط به ما بگویند چرا مارا تعمه قراردادید میخواهید انجام ندید چرا عنوان میکنید همسان سازی حق منه شما موظف هستید چه دولت بدهی بده یا نده به ماها ربطی نداره شما باید اجرا کنید اگه تامین اجتماعی راست میگه یکی از کارخانه های بی حد انازشو بفروشه وانجام بده بعدا بدهی را از خودتون بگیرید
حسینی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
0
1
زود زود به حقوق شاغلین بیفزاید بازنشستگان هم خدایی دارند و تبعیض از طرف کسانی که به فکر بازنشستگان نیستند خداوند بزرگ جواب خواهد داد چرا که چوب خدا صدا ندارد ازاین آه وناله ی ما بترسید روزی جواب بی مسئولیتی را در این دنیا خواهید دید
حختل
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
0
1
آقایان این بازنشسته ها هم برای این مملکت 30 سال تمام کارکرده اند شما را به خدا فکری به حالشان کنید این 10 درصد و15 درصد چیزی نیست فکری کنید بهترازاین
مادرآرتا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۱۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
0
0
من مادر وسرپرست دو بچه هستم ،ماهی ۱۲۰۰ حقوقمه
به نظر شما با این مبلغ میشه زندگی کرد؟ کرایه‌خونه‌میدم
پسر بزرگم دانشجو هست پسردومم دبستان میره با این
گرونی من چکارکنم که این‌قدر شرمنده این‌دوتا‌بچه‌یتیم
عمو
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
0
0
این روزها مصداق(حقوق بازنشستگی بخور ونمیر)
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین