کد خبر: ۶۴۰۹۲۱
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۳
یک متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی:

کمبودهای تغذیه‌ای سیستم ایمنی بدن را تضعیف کند

یک متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی گفت: کمبودهای تغذیه‌ای می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تضعیف کند و فرد به خیلی از بیماری‌های ناشی از باکتری‌ها و ویروس‌ها مبتلا می‌شود.
کمبودهای تغذیه‌ای سیستم ایمنی بدن را تضعیف کند
آفتاب‌‌نیوز :

دکتر عزت‌الله فاضلی مقدم با بیان اینکه در این شرایطی که با شیوع رو به افزایش کرونا ویروس مواجه هستیم پیشگیری اولویت کار است و حتماً باید رعایت بهداشت فردی بهداشت محیط و روان را داشته باشیم، اظهار کرد: سعی کنیم با این ویروس مقابله کنیم و در این شرایط که شیوع بالایی وجود دارد در خانه ماندن بهترین راهکار برای کاهش انتقال چرخه است.

وی ادامه داد: توجه داشته باشیم با یک‌سری اقدامات می‌توان سیستم ایمنی بدن را تقویت کرد که شامل نداشتن استرس، داشتن تغذیه سالم و خواب کافی به تقویت این مهم کمک می‌کند.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی با اشاره به اینکه در جامعه با سه دسته از افراد مواجه هستیم، گفت: دسته اول افرادی بوده که نسبت به این ویروس بی‌تفاوت و بی‌خیال هستند و علاوه بر اینکه به خود ضربه می‌زنند اطرافیان را نیز با مشکلاتی مواجه خواهند کرد؛ دسته دوم افرادی هستند که استرس و اضطراب زیاد دارند و این استرس سبب ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن آنها می‌شود؛ دسته سوم افرادی هستند که با آرامش و بدون استرس به مقابله با ویروس پرداخته و قطعاً موفق خواهد بود.

فاضلی مقدم گفت: تحقیقات ثابت کرده افرادی که تغذیه سالمی دارد سیستم ایمنی بدن آنها در مقابل ویروس و باکتری‌ها قوی است.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان بیان کرد: کمبودهای تغذیه‌ای می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تضعیف کند و فرد به خیلی از بیماری‌های ناشی از باکتری‌ها و ویروس‌ها مبتلا می‌شود.

وی گفت: برای کمک به سیستم ایمنی بدن نیاز است ویتامین A که در زرده تخم‌مرغ، شیر، سبزی‌ها و میوه‌جات زرد و نارنجی‌رنگ مثل کدوحلوایی و هویج و جود دارد استفاده کرد؛ همچنین از ویتامین c که در مرکباتی همچون لیموشیرین، پرتقال، کیوی، سبزی‌ها سبز برگ، فلفل دلمه استفاده کرد.

وی اضافه کرد: برای تقویت سیستم ایمنی بدن مصرف پروتئین کافی، آهن و روی در روز نیاز است که منابع غذایی تخم‌مرغ، گوشت و حبوبات منبع خوب این عناصر هستند.

فاضلی مقدم عنوان کرد: همچنین استفاده از محصولات غذایی پروبیوتیک که شامل انواع محصولات لبنی است برای تقویت سیستم ایمنی بدن ضروری است.

این متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی یادآور شد: باید مایعات کافی در روز استفاده شود به‌عنوان‌مثال بین ۶ تا ۸ لیوان آب، شیر، دوغ و چای سبز برای تامین آب بدن استفاده شود؛ همچنین از روغن‌هایی که منابع خوب امگا ۳ دارند نظیر روغن‌های کلزا و زیتون نیز مصرف شود.

وی اضافه کرد: باید در این شرایط از فست‌فودها، کنسروها، سوسیس، کالباس و شیرینی‌ها پرهیز شود و غذاهای سرخ کرده کمتر استفاده شود.

فاضلی مقدم عنوان کرد: رعایت اصل مهم تنوع و تعادل در مصرف گروه‌های غذایی و غذاهای سالم می‌تواند به سیستم ایمنی بدن کمک کرده و از وارد شدن این ویروس به بدن جلوگیری کند.

وی تأکید کرد: مصرف ویتامین a، c و آهن و روی برای تقویت سیستم ایمنی بدن لازم است و این به‌منزله آن نیست که افراد بدون تجویز پزشک تغذیه از مکمل‌های غذایی استفاده کرده بلکه باید با نظر متخصصین تغذیه و پزشک خود استفاده کنند چرا که مازاد دریافت این مکمل‌ها و مواد مغذی نه‌تنها برای سیستم ایمنی بدن مفید نیست بلکه عملکرد سیستم ایمنی بدن را مختل می‌کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین