کد خبر: ۶۴۱۲۵۹
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۹
افراد بالای ۶۰ سال و افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای؛ ۸۰ درصد فوتی‌های کرونا

سخنگوی وزارت بهداشت: تعطیلی پمپ بنزین‌ها و قرنطینه شهرها در دستور کار نیست/ نوروز امسال مشابه نوروز هیچ سالی نخواهد بود

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به شایعاتی در فضای مجازی گفت: شایعاتی نظیر قرنطینه کامل شهر، تعطیلی پمپ بنزین‌ها و ... صحت ندارد و در دستورکار وزارت بهداشت و کشور نیست و قطعا مردم می‌توانند از پمپ بنزین‌ها و فروشگاه‌ها و ... برای تامین مایحتاج خود استفاده کنند.
آفتاب‌‌نیوز :

کیانوش جهانپور با بیان اینکه تعداد آزمایشگاه‌های تشخیص کروناویروس جدید از ۳۰ به ۵۰ در سراسر کشور رسیده و قابل افزایش خواهد بود و به ۷۰ مورد می‌رسد، افزود: حتی هدفگذاری شده با مشارکت بخش خصوصی در موارد ضرورت بخش خصوصی، آزمایشگاه‌های مورد تاییدی را معرفی و مشارکت کنند. بر این اساس تعداد آزمایشگاه‌های تشخیصی در روزها و هفته‌های آتی به ۱۰۰ مورد برسد.

هدفگذاری انجام روزانه ۱۰هزار تست تشخیص کرونا

وی با بیان اینکه هدفگذاری انجام ۱۰ هزار تست روزانه را داریم، گفت: ظرفیت فعلی به ۶۰۰۰ تست در روز رسیده است که با توجه به زیرساخت‌ها و مقایسه با کشورهای هم تراز ما عدد قابل توجهی است و در سطح منطقه کشوری با این توانمندی در ساختار شناسایی و ثبت داده‌های بیماری‌های واگیر از جمله کووید ۱۹ را نداریم.

سخنگوی وزارت بهداشت: تعطیلی پمپ بنزین‌ها و قرنطینه شهرها در دستور کار نیست/ نوروز امسال مشابه نوروز هیچ سالی نخواهد بود

امسال بسیج سلامت نوروزی نداریم

وی درباره بسیج سلامت نوروزی نیز گفت: امسال بسیج سلامت نوروزی نخواهیم داشت؛ زیرا نوروز امسال مشابه نوروز هیچ سالی نخواهد بود و قاعدتا بسیج سلامت نوروزی که همه ساله قبل از چهارشنبه آخر سال و قبل از شروع سال جدید با مشارکت اورژانس و معاونت‌های درمان و بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی شکل می‌گرفت عملا امسال در قالب همان بسیج عمومی مقابله با کرونا فعالیت خواهد کرد که شکل و ساختار خودش را به خوبی بعد از روزهای پایانی اسفند پیدا کرده است.

وی ادامه داد: این بسیج، پوشش خود را در پنج استان با شیوع بیشتر، کامل کرده و طراحی و برنامه ریزی و ساختاری که به نوعی تعریف شده بود در این پنج استان عملیاتی شده و به زودی در استان‌های دیگر به ترتیب شیوع بیماری، پوشش کامل خواهد شد و با توان بیش از ۵۲ هزار نیروی بهداشتی و درمانی و مشارکت سمن‌ها، خیریه‌ها، بسیج جامعه پزشکی، نیروی مقاومت بسیج و جمعیت هلال احمر ساختار منسجمی شکل خواهیم داد.

وی با بیان اینکه جالب است بدانید بسیجی که ظرف روزهای اخیر شکل گرفت و در پنج استان پوشش آن کامل شده، بخوبی شکل گرفته است، گفت: سازمان جهانی بهداشت بخشنامه و پروتکل بعد از اعلام پاندمی داشت که چیزی فراتر از طراحی بسیج در کشور ما را شکل نمی‌دهد و اقدامات مداخله‌ای و استفاده از حمایت‌های مردمی و مشارکت‌های عمومی در کشور ما برجسته‌تر است.

تعمیم بسیج مقابله با کرونا به تمام استان‌ها

وی افزود: ما باید ویروس را مدیریت کنیم نه انکه ویروس ما را مدیریت کند. تقریبا امروز اقدامات مداخله‌ای خوبی محقق شده است و گزارشات ما در روزهای آتی به مردم بازگو می‌شود. مراقبت های انفعالی باید به مراقبت فعال تبدیل شود. این ما هستیم که باید در نظام سلامت به جای آنکه مراقبت را از بیمارستان شروع کنیم باید بیمار را در نقطه شروع و آغازین مورد مراقبت قرار دهیم. بسیج با این اصول شکل گرفته و در سایر استان‌ها نیز در حال تعمیم است.

وی با بیان اینکه چگونگی تعمیم بسیج به سایر استان‌ها در جلسه امروز وزیر بهداشت با استان‌ها مشخص شد، گفت: جمعیت و جغرافیای ما به ازای هر واحد بهداشتی مشخص است و همکاران ما نقش مداخله و پایش ارزیابی را در هر منطقه برعهده خواهند گرفت که موجب می‌شود بتوانیم به صورت فعال افرادی را با استفاده از سامانه سلامت مورد رصد قرار دهیم.

وی افزود: امکان ثبت خوداظهاری از سوی مردم در سامانه سلامت وجود دارد و می‌توانند علائم بیماری خود را ذکر کنند که علاوه بر بررسی‌ها، در پرونده الکترونیک شان درج می‌شود و همکاران ما رصد کرده و اگر فرد مظنون ابتلا به بیماری باشد، همکاران ما ورود کرده و فرد را به مراکز درمانی ارجاع می‌دهند.

۲۰۰۰ مرکز خدمات سلامت در کشور

وی افزود: در تهران بیش از ۶۰ مرکز و در کل کشور ۲۰۰۰ مرکز خدمات سلامت داریم. مراقبت‌ها و بررسی علائم اولیه و حیاتی انجام می‌شود. برای فرد مظنون دو حالت وجود دارد یا محتمل ابتلا به کروناست و یا مشکوک؛ اگر مشکوک باشد به مراکز درمانی و اگر محتمل باشد دارو دریافت کرده و در منزل قرنطینه خواهد شد.

کاهش بار مراجعات سرپایی به اورژانس‌های قم و گیلان

جهانپور با بیان اینکه همکاران ما به صورت فعال و روزانه این افراد را رصد می‌کنند، گفت: بیش از ۶۰ درصد این افراد مظنون، در بیمارستان بستری نمی‌شوند و در جرگه افراد محتمل قرار خواهند گرفت. با این حال از آنها نیز رصد و مراقبت می‌شود. بازخورد مثبتی را از این اقدامات شاهدیم. امروز، با کاهش بار مراجعات سرپایی به اورژانس ها و مراکز بویژه در قم و گیلان روبرو بودیم و شب قبل حتی در برخی استان‌ها از جمله در آن استان‌هایی که کانون شیوع بودند، گزارش تخت خالی را هم داشتیم و نشانه موثر بودن اقدامات مداخله‌ای است.

تعداد مبتلایان همچنان در حال افزایش است

وی افزود: امید است در تهران حلقه‌های ما کامل‌تر شود. هنوز شیب نزولی در نمودار ابتلا به بیماری را نداریم و تعداد مبتلایان در حال افزایش است. نه تنها در ایران بلکه در کشورهای دیگر هم شیب ابتلا نزولی نیست. ولی ما هر روز در مورد خودمراقبتی و دیگر مراقبتی صحبت کرده‌ایم و تاکید داریم که ۸۰ درصد کاهش زنجیره انتقال، بر عهده مردم است که به مشارکت عمومی آنها بستگی دارد.

وی با بیان اینکه اقدامات مداخله‌ای وزن ۲۰ درصدی در مهار بیماری دارد و ۸۰ درصد به خودمراقبتی و دیگر مراقبتی بازمی‌گردد، گفت: در حفظ سلامت خودمان و دیگران مسئول هستیم و این بیماری به ما درس داد که جزوی از یک گروه و خانواده از جامعه‌ایم و سلامت ما در سلامت گروی جامعه است و این دو، پیوند دو طرفه‌ای دارند و نمی‌توانیم خودمان را جدای از آن ببینیم.

وی از شناسایی ۱۰۷۵ مورد جدید ابتلا به بیماری ظرف ۲۴ گذشته خبر داد و گفت: از این تعداد، جمع بیماران قطعی با آزمایشات مثبت از ابتدا تا کنون به ۱۰ هزار و ۷۵ مورد تا ظهر امروز رسیده است.

وی ادامه داد: خوشبختانه از تعداد کل مبتلایان، ۳۲۷۶ نفر تا قبل از ظهر امروز از بیمارستان‌ها مرخص شده‌اند و امید است با اقدامات خوبی که انجام می‌شود و با زحمات و ایثارگری پرسنل و کادر درمانی عدد بهبود یافتگان افزایش یابد.

جهانپور تعداد افراد فوتی ناشی از بیماری را نیز اعلام کرد و گفت: عمده افراد درگذشته از افرادی بوده‌اند که اقدامات درمانی روی آنها جواب نداده و در آی سی یو بستری بوده‌اند. البته همه افراد در گذشته دارای بیماری زمینه‌ای نبودند، اما عمده آنها دارای بیماری زمینه‌ای و سالمند بوده‌اند. این گروه‌ها آسیب پذیر و پرخطر هستند.

افراد بالای ۶۰ سال و افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای؛ ۸۰ درصد فوتی‌های کرونا

وی ادامه داد: متاسفانه حدود ۸۰ درصد درگذشتگان ما از افراد بالای ۶۰ سال سن و یا مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای بوده‌اند و نشان می‌دهد باید مراقبت بیشتری از آنها داشته باشیم. در مجموع متاسفانه ۷۵ مورد از افراد بستری ظرف روز گذشته تا امروز جان خود را از دست داده‌اند و در مجموع ۴۲۹ فوتی داشته‌ایم.

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به شایعاتی در فضای مجازی گفت: مردم به جز اخبار منتشره از مجاری رسمی به اخبار دیگر توجهی نکنند. شایعه قرنطینه کامل شهر و تعطیلی پمپ بنزین‌ها و ... صحت ندارد و در دستورکار وزارت بهداشت و کشور نیست و قطعا مردم می‌توانند از پمپ بنزین‌ها و فروشگاه‌ها و ... برای تامین مایحتاج خود استفاده کنند.

وی تاکید کرد که توصیه مهم ما کاهش ترددهای غیرضروری است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین