کد خبر: ۶۴۱۳۳۹
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۹
آخرین خبرها از شیوع بیماری کرونا در ایران؛

بازگرداندن اتباع ایرانی مبتلا به کرونا به کشور/ راه‌اندازی مراکز مراقبتی برای بیماران بهبودیافته در ۶ استان/ دستگیری ۸۴ محتکر مواد ضدعفونی‌کننده

در بیست و چهارمین روز از شیوع بیماری کووید ۱۹ در ایران آمار مبتلایان به این ویروس به ۱۰۰۷۵ نفر رسیده است که از این تعداد ۳۲۷۶ نفر بهبود یافته‌ و ۴۲۹ نفر جان خود را از دست داده‌اند.
آفتاب‌‌نیوز :

در بیست و چهارمین روز از شیوع بیماری کووید ۱۹ در ایران آمار مبتلایان به این ویروس به ۱۰۰۷۵ نفر رسیده است که از این تعداد ۳۲۷۶ نفر بهبود یافته‌ و ۴۲۹ نفر جان خود را از دست داده‌اند. به گفته سخنگوی وزارت بهداشت مراجعات سرپایی در استان‌های قم و گیلان کاهش پیدا کرده و حتی در استان‌های کانون کرونا خالی شدن تخت‌ها گزارش شده است، البته او تاکید کرد که شیب ابتلا به ویروس کرونا هنوز نزولی نشده و بیماری در حال افزایش است.

به گفته وی سنین بالا در گروه پرخطر قرار دارند و متاسفانه در گذشتگان مابین ۷۵ تا ۸۰ درصد بالای ۶۰ سال سن داشته و یا به بیماری زمینه‌ای دچار بوده‌اند. در پی افزایش آمار مبتلایان برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز پیشنهاد داده‌اند؛ کشور قرنطینه کامل شود و یا حداقل در استان‌هایی که هنوز درگیر نشده‌اند، مسافرت‌ها کاملا محدود شود.

بازگرداندن اتباع ایرانی مبتلا به کرونا به کشور/ راه‌اندازی مراکز مراقبتی برای بیماران بهبودیافته در ۶ استان/ دستگیری ۸۴ محتکر مواد ضدعفونی‌کننده

اتباع ایرانی مبتلا به کرونا به کشور بازگردانده می‌شوند

راه‌اندازی مراکز مراقبتی برای بیماران بهبودیافته در ۶ استان

«بهمن سبحانی» معاون بهداشت، درمان و توانبخشی جمعیت هلال‌احمر در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره راه‌اندازی مراکز مراقبتی برای قرنطینه بیمارانی که از بیمارستان مرخص می‌شوند، گفت: قرار است، در چند استان کشور که بالاترین درگیری با بیماری کرونا را دارند و آمار مبتلایان در آنها بالاست، تخت‌هایی را برای مراکز مراقبتی بیماران اختصاص دهیم.

وی با بیان اینکه ۲۶۰۰ تخت برای این منظور از سوی هلال احمر در نظر گرفته شده است، ادامه داد: برای اینکه بار بیماران را از بیمارستان‌ها کاهش دهیم، قرار است، این مراکز را راه‌اندازی و از بیمارانی که از بیماران مرخص شده‌اند تا بهبودی کامل پذیرایی و نگهداری کنیم. در ۶ استان این برنامه‌ریزی انجام شده است تا بیماران دوران نقاهت را در این مراکز بگذرانند.

معاون بهداشت، درمان و توانبخشی جمعیت هلال‌احمر درباره غربالگری مسافران در مبادی ورودی استان‌ها و شهرها خاطرنشان کرد: در تمام استان‌های کشور کار غربالگری را با همکاری دانشگاه علوم پزشکی و ستاد مدیریت بحران استان انجام می‌دهیم. در برخی از استان‌ها به تشخیص دانشگاه علوم پزشکی و استانداری حضور پررنگ‌تری داریم. در مبادی ورودی شهرها دو گیت قرار داده شده است که در گیت اول نیروهای هلال‌احمر هستند و اقداماتی چون تب سنجی را انجام می‌دهند. همچنین چند سوال از این افراد پرسیده می‌شود و موارد مشکوک به گیت دانشگاه معرفی می‌شود که توسط آنها بررسی شده و چنانچه لازم باشد، به مراکز مربوطه معرفی می‌شود.

سبحانی خاطرنشان کرد: استان‌های شمالی بیشترین تردد را دارند، البته با توجه به محدودیت‌هایی که ایجاد شده ترددها نیز کمتر شده است.

وی همچنین درباره طرح دست یار گفت: خیرینی که تمایل دارند در این زمینه هزینه کنند، اقلام و پک‌های بهداشتی تهیه کرده و با کاروان‌های هلال احمر بین نیازمندان و اقشار ضعیف جامعه توزیع می‌کنند. همچنین لیستی از داوطلبان را در اختیار وزارت بهداشت قرار داده‌ایم تا در صورت نیاز از آنها استفاده کنند.

او درباره تولید مواد ضدعفونی کننده نیز خاطرنشان کرد: تدارکات پزشکی هلال احمر دو شرکت سها دارد این شرکت‌ها از هفته گذشته وارد مرحله تولید مواد ضدعفونی کننده شده‌اند و روزانه ۱۰ هزار لیتر ظرفیت تولید این دو شرکت است، البته این تولید روزانه منوط به تامین الکل مورد نیاز آنها است. در تلاش هستیم که الکل مورد نیاز برای این شرکت‌ها تهیه شود تا ظرفیت تولید را افزایش دهند. این تولیدات نیز یا در اختیار وزارت بهداشت و یا در اختیار شرکت‌های توزیع قرار می‌گیرد.

معاون بهداشت، درمان و توانبخشی جمعیت هلال احمر با بیان اینکه در داروخانه‌های هلال احمر مواد ضدعفونی کننده نیز توزیع می‌شود، تصریح کرد: اقلامی که تعزیرات توقیف کرده است نیز در اختیار داروخانه‌های ما قرار می‌گیرد. اگر اتباع ایرانی در خارج از کشور به کرونا مبتلا شوند نیز توسط وزارت امور خارجه و ارگان‌های مربوطه به کشور بازگردانده می‌شوند و هلال احمر در این زمینه دخالتی نمی‌کند.

سبحانی همچنین درباره اعزام نیرو به مرکز درمانی ایرانیان در دبی گفت: در مرکز درمانی ایرانیان در دبی نیز نیروی اضافه‌ای اعزام نشده و طبق پروتکل‌های درمانی کشور امارات به وظایف شان عمل می‌کنند.

تشریح اقدامات مقابله‌ای با کرونا در کلانتری‌ها

۸۴ محتکر اقلام مواد بهداشتی و ضدعفونی‌کننده دستگیر شدند

«سردار کیوان ظهیری» رییس پلیس پیشگیری تهران بزرگ در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره اقلام مکشوفه بهداشتی توسط پلیس پیشگیری تهران بزرگ گفت: طی سه هفته گذشته از ابتدای شیوع کرونا در کشور حدود یک میلیون ماسک توسط این پلیس کشف و ضبط شده است.

رییس پلیس پیشگیری تهران بزرگ ادامه داد: تاکنون ۲۰ میلیون جفت دستکش یک بار مصرف، ۲۲۰ هزار لیتر انواع محلول ضدعفونی کننده دست و ۲۰۰ هزار قلم سایر اقلام شامل بطری‌های اسپری‌دار و سایر افزودنی‌هایی که برای ساخت مواد ضدعفونی کننده استفاده می‌شود، کشف و ضبط شده است.همچنین ۸۴ نفر نیز در این رابطه شناسایی و دستگیر شده‌اند.

وی درباره سایر اقداماتی که در خصوص پیشگیری از کرونا در مقر کلانتری‌های پلیس پیشگیری انجام شده است، خاطرنشان کرد: در ورودی همه یگان‌های انتظامی پلیس پیشگیری تمهیداتی اندیشیده شده است تا شهروندان هنگام مراجعه به این ساختمان‌ها کمترین تماس را با اشیا یا وسایل داشته باشند.

رییس پلیس پیشگیری تهران بزرگ خاطرنشان کرد: برای همه پرسنل پلیس پیشگیری ماسک و دستکش تهیه شده است تا تماس با آلودگی به کمترین سطح خود برسد. تمامی مقرها و خودروهای پلیس پیشگیری به صورت روزانه گندزدایی و ضدعفونی می‌شوند. همچنین در ورودی همه مقرها برای کلیدهایی که درها را باز می‌کنند، پوشش سلولوزی در نظر گرفته شده است و این پوشش به طور مرتب تعویض می‌شود.

وی تصریح کرد: همچنین خودکارهایی که برای ارباب رجوع‌ها در نظر گرفته شده است، پس از هر بار استفاده ارباب رجوع توسط افسر تحقیق گندزدایی و ضدعفونی می‌شود. استامپ‌ها در همه کلانتری‌ها جمع‌آوری شده و چیزی به عنوان ثبت اثر انگشت در کلانتری‌ها نیست.

رییس پلیس پیشگیری تهران بزرگ خاطرنشان کرد: در گذشته در کلانتری‌ها چیزی به عنوان درج اثر انگشت الکترونیکی نداشتیم و از استامپ استفاده می‌شد که با توجه به شیوع بیماری جمع‌آوری شده است.

تولید ۶۰ درصد منابع درسی به صورت الکترونیک

استفاده از این پیام رسان‌ها واتس‌آپ و تلگرام منع شده است

«حسین خنیفر» رییس دانشگاه فرهنگیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره اقدامات این دانشگاه برای آموزش الکترونیک به دانشجویان گفت: دانشگاه ما نیز مانند سایر دانشگاه‌ها بعد از اعلام وضعیت از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و شورای تامین استان‌ها تعطیل شد، اما آموزش ما تعطیل نشده و اساتید از راه دو و با استفاده از سامانه LMS کارشان را شروع کرده‌اند، از طرفی به علت اینکه به طور کامل زیرساخت‌های موجود را نداریم، با همین سرورهای موجود کار را انجام می‌دهیم.

رییس دانشگاه فرهنگیان درباره اینکه ۶۰ درصد منابع درسی این دانشگاه در قالب الکترونیک تولید شده است، گفت: اگر تا بعد از عید مشکل زیرساخت و سرورها حل شود، به کار خود ادامه می‌دهیم، اما اگر رفع نشد با توجه به اینکه حدود ۶۰ واحدهای درسی را از پیش به آموزش الکترونیک تبدیل کرده‌ایم، احتمال اینکه بتوانیم مابقی دروس را به صورت الکترونیکی تبدیل کنیم، زیاد است و آموزش را به همین شکل ادامه خواهیم داد.

خنیفر اضافه کرد: اغلب دانشگاه‌ها و آموزش و پرورش زمانی گرفتار این مساله شدند که خوشبختانه ۷۰ درصد آموزش‌ها را انجام داده بودند‌ و این اتفاق برای نظام آموزشی ما یک حسن است.

وی در ادامه توضیح داد: در جلساتی که روز سه‌شنبه همین هفته برای تقویت سرورها، استیجار سرور و تقویت سامانه LMS داشتیم، انشالله به زودی خبرهای خوبی برای دانشجویان خواهیم داشت و این مهم را در ایام آتی انجام خواهیم داد.

رییس دانشگاه فرهنگیان در خصوص اینکه دانشگاه با کمبود پهنای باند و سرور مواجه است، گفت: مشکلی اصلی دانشگاه برای آموزش الکترونیک مشکل پهنای باند و کمبود سرور است. ما در واقع دو سرور دیگر کم داریم، این سرورها باید بتواند حجم آموزش‌های ما را پشتیبانی کند. بستری که دانشجویان می‌توانند از طریق آن به مطالب درسی دسترسی داشته باشند، سایت دانشگاه است.

وی افزود: البته برخی از استان‌های ما یک پورتال محلی ایجاد کرده‌اند و آموزش‌هایشان را به صورت نرم‌افزاری و همچنین در بستر پیام رسان‌های داخلی مثل "بله" ارائه می‌کنند.

خنیفر در پاسخ به این سوال که آیا مطالب درسی در پیام‌رسان‌های داخلی مثل واتس‌آپ و تلگرام قابل انتشار هست یا خیر؟ گفت: استفاده از این پیام رسان‌ها منع شده، اما در حال حاضر اولویت‌مان‌ این است که پهنای باند و افزایش سرور داشته باشیم.

رییس دانشگاه فرهنگیان درباره اهمیت آموزش الکترونیک گفت: آموزش الکترونیکی در سطح چهارم آموزش‌های جهان قرار دارد، دانشگاه تهران بیش از ۱۰ سال است که تجربه این کار را دارد و من نیز به این شیوه در آن دانشگاه درس می‌دهم. آموزش الکترونیک اکنون با توجه به این شرایط در کشور شروع شده است. البته هدف این نبود که آغاز این روش یادگیری در این شرایط باشد، اما وضعیت غیرقابل پیش‌بینی اکنون موجب شد که این اتفاق رخ دهد.

خنیفر درباره اهداف شکل‌گیری آموزش الکترونیک گفت: هدف از آموزش الکترونیکی کاهش رفت و آمد، کاهش انرژی، کاهش هزینه و مدیریت سبز بوده است. یک هدف دیگر آموزش الکترونیک عدالت آموزشی است به این معنی که اگر استاد خوبی در کشور داریم همه بتوانند از او استفاده کنند، اما با توجه به شرایط بحرانی و غیرمنتظره آموزش الکترونیک مورد استفاده قرار گرفت.

رییس دانشگاه فرهنگیان در پایان اظهار داشت: ما پس از تعطیلات عید تلاش می‌کنیم که خودمان را آماده کنیم تا بتوانیم به نیازهای آموزش الکترونیک پاسخ دهیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین