کد خبر: ۶۴۱۶۲۲
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۵
تاکید بر ضرورت رفع تحریم‌های آمریکا علیه ایران

روحانی: مقابله با کرونا مستلزم اقدامات هماهنگ و مشترک منطقه‌ای و بین‌المللی است

رئیس‌جمهوری کشورمان در نامه‌ای به تعدادی از رهبران جهان با اشاره به ضرورت تلاش و مشارکت همگانی برای مقابله با شیوع بیماری کرونا و بیان سیاست‌ها و برنامه‌های جمهوری اسلامی ایران در این راستا، بر لزوم شکستن و رفع تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ملت ها با توجه به شرایط کنونی جهانی و تدوین پروتکل‌های مشترک بهداشتی میان همسایگان تاکید کرد و اظهار داشت: مدیریت این بحران عظیم و خطرناک توسط هیچ کشوری به تنهایی میسر نیست؛ چه رسد به اینکه آن کشور در دسترسی به بازارهای مالی بین‌المللی و تأمین کالاهای مورد نیاز خود با مشکلات فراوان مواجه باشد.
آفتاب‌‌نیوز :

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی با ارسال نامه‌ای به سران تعدادی از کشورها با اشاره به شیوع ویروس کرونا و تبدیل شدن آن به یک اپیدمی جهانی، گفت: این ویروس مرز نمی‌شناسد و قربانیان خود را بدون ملاحظات سیاسی، اعتقادی، قومی و نژادی انتخاب می‌کند.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: مقابله با این ویروس مستلزم اقدامات هماهنگ و مشترک منطقه‌ای و بین‌المللی از یکسو و اتخاذ تدابیر سخت، تأمین نیازمندی‌های اساسی مردم، حمایت مالی از اقشار آسیب دیده از تعلیق کسب و کارهای اقتصادی، هزینه‌های هنگفت بهداشتی و درمانی و... از سوی دیگر است. اجرای این تدابیر مستلزم برخورداری از یک بنیه و توان قوی اقتصادی و تأمین ده‌ها میلیاردها دلار بودجه است.

روحانی: مقابله با کرونا مستلزم اقدامات هماهنگ و مشترک منطقه‌ای و بین‌المللی است

روحانی در این نامه، به سران کشورهای مخاطب متذکر شده که در این شرایط، جمهوری اسلامی ایران- برخلاف سایر کشورهای درگیر- با موانع و محدودیت‌های جدی مواجه است که ناشی از تحمل دو سال تحریم‌های گسترده غیرقانونی، سیاست فشار حداکثری و کارشکنی‌های سیستماتیک دولت آمریکا می‌باشد. رژیم ایالات متحده طی سال‌های اخیر، بیش از ۱۰۰ اقدام تحریمی علیه ملت و دولت ایران اعمال کرده و در حدود ۱۲۰۰ شخص و موجودیت ایرانی را به فهرست‌های تحریمی خود افزوده است.

رئیس جمهور کشورمان با اشاره به اینکه این تحریم‌ها ظرف کمتر از دو سال گذشته در حدود ۲۰۰ میلیارد دلار به اقتصاد ایران خسارت مستقیم وارده آورده است، افزود: اکثر اتباع و شرکت‌های خارجی، حتی اتباع و شرکت‌های دولت‌های باقی مانده در برجام عملاً از این تحریم‌ها پیروی کرده‌اند، ‌حال این که اقدامات در مغایرت آشکار با اصول انسانی، مقررات بین المللی از جمله برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت می‌باشند.

روحانی با بیان اینکه دولت آمریکا حتی در اوج این بحران فراگیر همچنان از فشارهای غیرقانونی و کارشکنی برای مانع‌تراشی در برابر تلاش‌های ایران دست برنداشته است، گفت: وزیر خارجه آن کشور در کمال وقاحت از سایر کشورها خواسته است تا ارسال کمک‌های بشردوستانه به ایران را منوط به تحقق خواسته‌های نامعقول و ضدبشری آمریکا نمایند.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران با کمال شفافیت پس از شناسایی اولین فرد مبتلا به ویروس آن را اعلام و مواجهه با آن را آغاز نمود و به اذعان نماینده سازمان بهداشت جهانی پیشرفت فوق‌العاده‌ای در مبارزه و مهار بیماری کرونا از سوی دولت ایران صورت گرفته است، تاکید کرده است مدیریت این بحران عظیم و خطرناک توسط هیچ کشوری به تنهایی میسر نیست چه رسد به اینکه آن کشور در دسترسی به بازارهای مالی بین‌المللی و تأمین کالاهای مورد نیاز خود با مشکلات فراوان مواجه باشد.

روحانی ادامه داد: تردیدی نیست که در شرایط یک اپیدمی خطرناک جهانی، تهران و قم با پاریس و لندن و نیویورک فاصله چندانی ندارند و هر سیاستی که موجب تضعیف ساختار اقتصادی، تضعیف نظام پزشکی و محدودیت منابع مالی در مدیریت بحران شود،‌ تأثیرات مستقیم بر مبارزه با اپیدمی در سایر کشورها خواهد داشت.

رئیس جمهور با یادآوری این مطلب که شکست کرونا یک وظیفه «بین‌المللی» است، به سران مخاطب در این نامه اظهار داشته که از شما انتظار می‌رود تدابیری بیندیشید که در اجرای تعهدات همه کشورها در قالب قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد و وظایف عام انسانی، تحریم‌های غیرقانونی ایالات متحده علیه مردم ایران بلااثر شده و با تروریسم اقتصادی آمریکا که امروز چهره زشت و غیرانسانی خود را بیش از هر زمان نشان داده است، مقابله گردد.

روحانی تاکید کرد: زمان آن است که جامعه بین‌الملل در برابر قلدری‌های ضدقانونی و ضدانسانی آمریکا ایستادگی نماید و اجازه ندهد تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ایران رویارویی با این ویروس مهلک را تحت تأثیر قرار دهد.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: تحریم‌های آمریکا علیه ایران – و تن دادن به رعایت آنها توسط سایر کشورها – نه تنها غیرقانونی و خلاف قطعنامه شورای امنیت است، ‌بلکه غیراخلاقی و غیرانسانی هم هست و ابعاد غیرانسانی آن امروز دیگر فقط شامل مردم ایران نیست بلکه مردم منطقه و سایر کشورها را نیز در بر می‌گیرد؛ این نه یک مجازات دسته جمعیِ مردم ایران، که مجازات دسته جمعی علیه کلِ بشریت است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۳
احمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
0
4
پیروی از قوانین بین المللی عزت اور است نه گدایی و التماس
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
0
7
تو هنوز ضد عفونی کننده رو به دست مردم نرسوندی
ناشناس
|
Netherlands
|
۱۴:۲۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۷
0
0
همه کرونایی ها به پیش . ما همه یه ملتیم . ........ خوبه . بالاخره یه هدف مشترک با غربی ها پیدا کردیم ................. وام بدید . وام بدید پول لازمیم.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین