کد خبر: ۶۴۱۹۴
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۳۸۶ - ۱۶:۰۶
با وجود توافق با آژانس

سلیمی: پرونده ایران در شورای امنیت می‌ماند

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: دکتر حسین سلیمی، عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی توافق ایران و آژانس بر سر جدول زمانی رفع ابهام هسته‌ای را مثبت ارزیابی کرد و اظهار داشت: به نظر می‌رسد ایران سیگنال‌هایی را به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داده که در این سیگنال‌ها ظاهرا اعلام که فعالیت‌های تولید سوخت هسته‌ای گسترده‌تر از وضعیت فعلی نخواهد بود.

سلیمی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی آفتاب در خصوص تاثیر این توافق در روند پرونده هسته‌ای ایران گفت: اگر ایران اجازه بازرسی گسترده‌تری را به آژانس بدهد، می‌تواند گام مثبتی باشد هر چند که این گام مثبت می‌تواند از شدت تنش موجود کم کند اما کاملا آن را برطرف نخواهد کرد.

به اعتقاد وی، مساله هسته‌ای ایران نمادی از چالش ایران با نظام بین‌الملل است و با روندهای حقوقی قابل حل نیست و این مساله در شرایطی کاملا حل خواهد شد که یک هماهنگی عمومی بین ایران و قدرت‌های تصمیم‌گیر در نظام بین‌الملل درباره نظم نوین خاورمیانه، امنیت عراق و نحوه تعامل ایران و قدرت‌های بزرگ به وجود بیاید.

سلیمی تاکید کرد: پرونده هسته‌ای ایران تابعی از متغیر کلی رابطه بین ایران و نظام بین‌الملل است.

وی در عین حال گفت: مذاکرات بین ایران و آژانس بر روند پرونده هسته‌ای ایران تاثیرگذار بوده و باعث شده که فرصت دو ماهه به ایران برای رفع ابهام هسته‌ای بیش از چهارماه طول بکشد اما این که مذاکرات ایران و آژانس و توافق اخیر باعث شود پرونده از شورای امنیت خارج شود، به زودی ممکن نیست مگر این که ایران موضع جدیدتری اتخاذ کند.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی در پایان خاطرنشان کرد: تا زمانی که چالش‌های اساسی ایران با نظام بین‌الملل ادامه دارد،‌ پرونده هسته‌ای ایران لاینحل باقی می‌ماند و به همین دلیل با توافق اخیر با آژانس امکان حل بنیادی این مساله وجود ندارد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین