کد خبر: ۶۴۳۲۷۳
تاریخ انتشار : ۰۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۱

کرونا در کدام استان‌های ایران مبتلا و قربانی گرفته است؟

با گذشت ۳۵ روز از اعلام رسمی ورود ویروس کرونا به ایران و تلاش مسدولان برای کاستن از تردد مردم برای شکست زنجیره انتقال، این بیماری همچنان در کشور قربانی می گیرد زیرا هنوز عده ای نه تنها به هشدارها بی توجهند و سفر می روند بلکه حاضر نیستند حتی در شهر خود در خانه بمانند.
آفتاب‌‌نیوز :

با گذشت یک هفته از تعطیلات نوروزی، همچنان حضور مسافران در شهرهای مختلف، تردد شهروندان و حضور در تفرجگاهها و بوستان ها به یکی از مشکلات اصلی مسئولان استانی برای جلوگیری از شیوع بیماری کرونا تبدیل شده است و با وجود هشدارها هنوز عده ای از مردم ترجیح می دهند با رفتارهای پرخطر جان خود و دیگران را به مخاطره اندازند.

بر این اساس از استان های مختلف خبر می رسد که مسئولان تصمیم به تعطیلی تفرجگاهها و بوستان ها بویژه در هفته پیش رو دارند و در کنار آن تصمیم دولت برای فعال بودن ادارات با یک سوم کارکنان، تعطیلی پاساژها و مراکز خرید و اعمال محدودیت در ترددهای بین شهری از دیگر تصمیمات اتخاذ شده است.

استان هایی که بیشترین آمار مبتلایان را دارند

نگاهی به اخبار منتشر شده از مراکز استانی ایرنا گویای آخرین وضعیت نبرد با کرونا در اقصی نقاط کشورمان است که این اخبار تا ساعت ۱۳ ظهر امروز ششم فروردین گردآوری شده است:

استان هایی که بیشترین آمار مبتلایان را دارند

وزارت بهداشت از چهارم فروردین اعلام آمار تفکیکی استانها را متوقف کرد زیرا به گفته سخنگوی وزارت بهداشت از آنجا که تست کرونا هم از افراد بدحال و هم مشکوک گرفته می شود، این رویه در اندازه گیری شاخص نسبت مرگ بیماران به کل مبتلایان اثر می گذارد و این تصور پیش آید که برخی استانها اهمال دارند بنابراین اعلام آمار استانی متوقف شده است.

بنابراین بر اساس آخرین آمار اعلامی وزارت بهداشت استان هایی که بیشترین درگیری را با کرونا دارند، عبارتند از:

۱- تهران با بیش از ۵ هزار مبتلا

۲- اصفهان با بیش از ۱۹۷۹ مبتلا

۳- مازندران با بیش از ۱۷۰۰ مبتلا

۴- گیلان با بیش از ۱۱۹۱ مبتلا

۵- قم با بیش از ۱۱۷۸ مبتلا

۶- البرز با ۱۲۹۶ مبتلا

از پنجم فروردین استان های آذربایجان شرقی با ۱۰۰۵ مبتلا و خراسان رضوی با ۱۱۱۴ مبتلا به جمع استان هایی پیوستند که تعداد بیماران کرونایی بالای هزار نفر دارند؛ استان مرکزی با ۹۴۰ مبتلا نیز در آستانه ورود به جمع این استانهاست.

آخرین وضعیت استان ها

بر اساس آخرین خبرهای کرونایی استان ها که از دانشگاه های علوم پزشکی استان ها و مسئولان دریافت شده، شرایط ۳۱ استان کشور به قرار زیر است:

آذربایجان شرقی: ۱۰۰۵ مبتلا و ۹۷ فوتی *** به دلیل هجوم مسافران نوروزی به این استان، ابتلا به بیماری روند صعودی داشته است و برای نمونه ۱۵ روستای شهرستان میانه آلوده شدند.

آذربایجان غربی: ۴۹۷ مبتلا – ۴۰ فوتی *** روند ابتلا به بیماری در استان رو به افزایش است

اردبیل: ۳۱۸ مبتلا – ۴۴ فوتی ***به گفته مسئولان استان با همکاری مردم و کاهش تردد در سطح شهرها و سفرها، سیر صعودی ابتلا در استان ملایم تر شده است.

اصفهان: با بیش از ۱۹۷۹ مبتلا در آستانه ورود به رقم ۲۰۰۰ هزار مبتلا است – ۱۹۸ فوتی *** تمامی مراکز تفریحی و تفرجگاههای استان در روز ۱۳ فروردین تعطیل است؛ استان هنوز در وضعیت قرمز و هشدار قرار دارد؛ به گفته سخنگوی وزارت بهداشت احداث بیمارستان صحرایی توسط سازمان پزشکان بدون مرز در اصفهان به دلیل آنکه فقط ظرفیت ۴۸ تخت بیمارستانی را داشت و چون بیش از این میزان ظرفیت خالی در بیمارستان های کشور هست و از طرفی هم برای ورود این افراد با وزارت بهداشت هماهنگی نشده بود، این کار منتفی شد.

البرز: ۱۲۹۶ مبتلا – ۱۸۶ فوتی اعم از کرونایی و مشکوک*** طرح محدودیت زوج و فرد برای تردد خودروها در البرز اعمال شد؛ روند مرگ و میر مبتلایان کاهش یافته به میانگین ۳ تا ۶ نفر در روز رسیده است؛ در گذشته حتی در مواردی به ۱۶ فوتی در روز هم رسیده بود.

ایلام: ۲۰۰ مبتلا – ۱۱ فوتی *** به گفته مسئولان استانی هنوز مردم شیوع بیماری را جدی نگرفته اند و در تفرجگاهها گردش می کنند که قرار شد پلیس به شدت با آنها برخورد کند و از این رو ۵۰۰ تخته چادر در تفرجگاهها برچیده شد؛ ورود ۳۰ هزار مسافر نوروزی به استان بر مشکلات افزوده است.

بوشهر: ۶۷ مبتلا – ۴ فوتی *** بوشهر در مقابله با ورود مسافران عملکرد بهتری نسبت به استانهای مشابه داشته و ۱۸۸ مسافرخانه متخلف را پلمب کرده است.

تهران: به گفته دکتر زالی، تهران هنوز به نقطه اوج شیوع بیماری نرسیده است و از این رو پیشنهاد کرده با کسانی که مقررات پیشگیری را رعایت نمی کنند، برخورد قهری شود. به گفته او بیمارانی که اکنون در تهران به مراکز درمانی مراجعه می کنند، کسانی هستند که تازه دوره نهفتگی آنها (۳ تا ۱۴ روز) به پایان رسیده است. بستن پارک ها و تفرجگاههای تهران از جمله پیشنهادات ارایه شده است.
ارتش ایجاد نقاهتگاه ۲ هزار تختخوابی در سالن های مرکز نمایشگاههای بین المللی تهران را در دستور کار قرار داد که امروز (ششم فروردین) افتتاح شد.

چهارمحال و بختیاری: ۷۵ مبتلا – ۱۱ فوتی

خراسان شمالی: ۲۰۳ مبتلا – ۲۰ فوتی ***در شهرستان اسفراین وضعیت مطلوب نیست و در این شهرستان ۴۴ مبتلا ثبت شده است؛ ۱۰ نفر شامل بیماران کرونایی و افراد مشکوک فوت کرده اند که از جمله می توان به فرمانده انتظامی شهر اشاره کرد؛ شهرستان راز و جرگلان که تا چهارم فروردین عاری از ویروس بود از پنجم فروردین با یک مورد ابتلا به این بیماری دچار شد.

خراسان رضوی: ۱۱۱۴ مبتلا – ۱۴۱ فوتی*** با وجود بسته شدن درب حرم مطهر رضوی برای پیشگیری از ابتلای زایران و مجاوران به بیماری کرونا و به دنبال آن کاهش تردد ها، آمارها نشان می دهد از مجموع خودروهای ورودی به مشهد طی ایام نوروز، پلاک کمتر از ۱۰ درصد این خودروها مربوط به سایر استانهای کشور است و بقیه ترددها مربوط به این اهالی همین استان است.

خراسان جنوبی: ۲۱۷ مبتلا – ۱۸ فوتی***

خوزستان: ۵۰۲ مبتلا – ۶۵ فوتی *** شرایط در جنوب غربی استان نامساعد گزارش شده و از این رو آبادان و خرمشهر از روز جمعه ۸ فروردین قرنطینه می شود؛جاده ماهشهر – آبادان نیز مسدود شد تا ترددها به آبادان، خرمشهر و شادگان به حداقل ممکن برسد؛در آبادان ۳۸ خرمشهر ۴۲ و شادگان ۱۷ بیمار کرونایی شناسایی شدند که از این تعداد ۹ نفر فوت کرده اند.

زنجان: ۴۱۴ مبتلا – ۲۵ فوتی

سمنان: بیش از ۷۱۵ مبتلا – ۷۱ فوتی (آمار سوم فروردین) *** دانشگاه علوم پزشکی شاهرود با اعلام ابتلای ۳۱۸ نفر در محدوده تحت پوشش این دانشگاه به بیماری کرونا هشدار داده که اگر موارد بهداشتی رعایت نشود ممکن است این بیماری تا شهریورماه طول بکشد؛ از تعداد مبتلایان اعلام شده ۳۹۷ نفر تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی سمنان و ۳۱۸ نفر در محدوده دانشگاه شاهرود هستند.

سیستان و بلوچستان: ۱۵۷ مبتلا – ۹ فوتی

فارس: ۵۶۶ مبتلا – ۲۱ فوتی*** استان در زمینه ممنوعیت ورود مسافر سرسختانه عمل کرده است؛ آمار فوتی های ناشی از مصرف الکل صنعتی بیش از سه برابر مبتلایان به کروناست (۶۹ نفر)


قزوین: ۷۲۴ مبتلا – ۷۷ فوتی ***تعداد بهبودیافتگان رو به افزایش بوده و بیش از نیمی از مبتلایان معالجه شدند.

قم: از ۳۰۸ هزار قمی که در طرح غربالگری کرونا شرکت کرده اند، ۸۰۵۱ نفر نیاز به پیگیری فوری هستند که خود نشان دهنده وخامت اوضاع در استان است؛ با وجود تعطیلی مراکز خرید و پاساژها، ترافیک در معابر اصلی و خیابان های پر رفت و آمد شهر قم نشان می دهد که هنوز مردم این بیماری را باور نکرده اند؛ ورود به مناطق گردشگری و روستایی قم ممنوع شده است؛ نخستین پزشک قمی مبتلا به کرونا پنجم فروردین به شهادت رسید؛ پس از حواشی پیش آمده در زمینه حضور یک طلبه در بیمارستانی در انزلی برای درمان بیماران کرونایی که پس از آن یکی از مبتلایان جان باخت، دفتر تبریزیان دیروز در اطلاعیه ای مدعی شد که این فرد قصد طبابت نداشته بلکه با استفاده ازگلاب می خواسته به کاهش استرس بیماران کمک کند.

کردستان: ۲۷۸ مبتلا – ۳۳ فوتی

کرمان: ۲۷۹ مبتلا – ۲۲ فوتی

کرمانشاه: ۱۸۸ مبتلا – ۱۹ فوتی*** بیش از نیمی از مبتلایان یا به استان های پرخطر سفر کرده بودند و یا مهمان از این استان ها داشتند.

کهگیلویه و بویراحمد: ۸۶ مبتلا - ۵ فوتی *** شهرستان های لنده و بهمئی تاکنون درگیر کرونا نشده اند.

گلستان: ۴۰۳ مبتلا -۱۳۷ فوتی *** بالا بودن شمار فوتی ها در مقایسه با مبتلایان و جمعیت استان نگران کننده است؛ ۴۳ پزشک ۲۸۴ پرستار و ۳۷ نیروی خدماتی بیمارستان هم به این بیماری و یا بیماری های حاد تنفسی دچار شده اند.

گیلان: شامگاه چهارم فروردین حکم جلب فرد معمم مدعی طب اسلامی توسط دادستانی صادر شد، این فرد اکنون متواری است؛ پروازهای فرودگاه رشت روز سه شنبه از سوی شرکت های هواپیمایی لغو شد؛ از ابتدای امسال در طرح پایش مسافران ورودی، ۲۵ فرود با علایم کرونا در ورودی های گیلان شناسایی شدند.

لرستان: ۵۴۱ مبتلا – ۳۵ فوتی*** شرایط در شهرستان الیگودرز در شرق استان نامساعد است و به تنهایی ۴ فوتی دارد.

مازندران: حدود ۱۲۰۰ بیمار مشکوک به کرونا در بیمارستانهای استان بستری هستند؛ روازنه حدود ۲۰۸ بیمار بستری می شوند؛ میزان مسافران ورودی به مازندران ۸۰ درصد کاهش داشته؛ نماینده وزارت بهداشت در استان درباره نامه ۳۰۰ پزشک مازندران به رییس جمهوری برای قرنطینه استان اعلام کرد که نیازی به قرنطینه نیست

مرکزی: ۹۴۰ مبتلا - ۶۴ فوتی *** ساوه بیشترین میزان مبتلایان را دارد از این رو شورای تامین شهرستان با مسدود کردن کامل ورودی های شهر ساوه در محدوده آوه و همچنین آزادراه همدان (کنار مجتمع خدمات رفاهی آسمان) موافقت کرد.

هرمزگان: ۱۵۵ مبتلا – ۱۲ فوتی ***سطح آلودگی در جزیره کیش با توجه به جمعیت آن بالاست و از این رو سخنگوی شورای سلامت کیش از اعمال ضوابط سختگیرانه در مبادی ورودی به کیش خبر داد.

همدان: ۲۶۶ مبتلا – ۲۵ فوتی

یزد: ۷۷۶ مبتلا – ۷۶ فوتی (آمار چهارم فروردین) ***روزانه حدود ۱۰۰ نفر از بهبود یافتگان مشکوک به بیماری کرونا از بیمارستان‌های استان مرخص و همین تعداد پذیرش می‌شوند؛ پلیس هشدار داده خودرو رانندگانی که مسیرهای مسدود شده در این استان را باز و از آن عبور کنند به مدت ۶ ماه توقیف و راننده هم به مراجع قضایی معرفی می‌شود.

بر اساس اعلام رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، تا ساعت ۱۴ روز ششم فروردین ۲۴ هزار و ۸۱۱ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده، هزار و ۹۳۴ نفر به علت ابتلا به این ویروس فوت کرده و ۸ هزار و ۹۳۱ نفر نیز بهبود یافته‌اند.

به گفته کیانوش جهانپور، هر ۱۲ دقیقه یک ایرانی بر اثر ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست می دهد و رشد ابتلا به این بیماری در تهران حدود ۱۳ درصد است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین