کد خبر: ۶۴۳۴۲۷
تاریخ انتشار : ۰۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۳

۷۷۵ هکتار زمین آزاد شد؛ سعادت آباد آزاد نشد!

طول کشیدن روند بازسازی مسکن مهر کرمانشاه و سرپل ذهاب و همچنین عدم اجرای حکم دادگاه در مورد برج سعادت آباد، نمرات منفی سازمان ملی زمین و مسکن در سال گذشته بود؛ اما برای اتمام حدود ۹۸ درصد مسکن مهر تحت مسئولیت این سازمان و بازگشت ۷۷۵ هکتار زمین به ارزش ۴۰۰۰ میلیارد تومان زمین دولتی از دست زمین خواران باید نمره مثبت داد.
آفتاب‌‌نیوز :

تامین زمین و تامین مسکن در چارچوب سیاستهای ابلاغی دولت، مهمترین وظایف سازمان ملی زمین و مسکن به عنوان زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی است. البته این سازمان وظیفه دارد در هر جا که زمین دولتی مورد تعرض غیر قرار گرفت نسبت به رفع تصرف و آزادسازی آن اقدام کند.

در پروژه مسکن مهر اجرای یک میلیون و ۱۹۰ هزار واحد در شهرهای بالای ۲۵ هزار نفر به عهده سازمان ملی زمین و مسکن گذاشته شد؛ ماموریتی که ۱۲ سال طول کشید تا این سازمان بالاخره آن را در پایان سال ۱۳۹۸ به انجام برساند و البته هنوز کمتر از ۳۰ هزار واحد به دلایل مختلف به اتمام نرسیده است. با این وجود می توان گفت تقریباً ۹۷.۵ درصد ماموریت سازمان ملی در بخش مسکن مهر پایان یافته است.

۷۷۵ هکتار زمین آزاد شد؛ سعادت آباد آزاد نشد!

بازگشت ۴۰۰۰ میلیارد تومان زمین به بیت المال

یکی از مسئولیت‌های تقریباً پر دردسر سازمان ملی زمین و مسکن مقابله همیشگی با افرادی است که همواره در هر نقطه کشور اقدام به تصرف زمین های دولتی می کنند. از سواحل خوش آب و هوای شمال گرفته تا منطقه ییلاقی لواسان، دماوند و حتی گران قیمت ترین نقطه در شمال تهران! پرونده‌ای در این مورد آخر در سال ۹۸ تحت عنوان «برج سعادت آباد» رسانه‌ای شد و دادگاه در ۷ مردادماه حکم قلع و قمع زمین و بازگشت آن به دولت را صادر کرد. با این وجود پس از گذشت بیش از ۷ ماه هنوز اجرای حکم به سرانجام نرسیده و مطابق آخرین شنیده ها زمین یا معادل ریالی آن به دولت برنگشته است.

این در حالی است که شهریور ماه سال گذشته علی نبیان مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن به ایسنا گفت که حکم دادگاه در مورد ساختمان سعادت آباد اجرا خواهد شد.

با این وجود، اقدامات مناسبی از سوی سازمان در دیگر نقاط کشور طی سال ۱۳۹۸ به انجام رسید. رفع تعرض فوری ۲۴۸۷ مورد زمین به مساحت ۱۴۳۴ هکتار، اجرای ۶۵۵ حکم قطعی رفع تصرف و آزاد سازی ۷۷۵ هکتار زمین به ارزش بیش از ۴۰۰۰ میلیارد تومان از اقداماتی است که سازمان ملی زمین و مسکن در سال ۱۳۹۸ با تکیه بر یگان حفاظتی خود موفق به انجام آن شد.

سازمان در سال گذشته تلفن چهار رقمی ۱۶۵۶ یگان حفاظت از اراضی را به منظور دریافت گزارش های مردمی در حوزه زمین خواری راه اندازی کرد که هموطنان می توانند در سراسر کشور، هر نوع تصرف زمین های دولتی را از طریق این شماره تلفن گزارش کنند.

یکی دیگر از برنامه های سازمان ملی زمین و مسکن در سال گذشته تامین زمین برای ۲۰۰ هزار واحد طرح اقدام ملی در محدوده تحت مسئولیت بنیاد مسکن و شرکت بازآفرینی شهری است. بر اساس اعلام محمود محمودزاده معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی، برای تمام واحدهای طرح اقدام ملی زمین تامین شده است. با این حال به نظر می رسد اجرای پروژه در بخش بازآفرینی دچار چالش بزرگ تامین زمین از سویی دستگاهها و نهادهای دولتی است که حاضر نیستند زمین های خود را در اختیار این طرح بگذارند.

بازسازی مسکن مهر سرپل ذهاب دو برابر زمان مقرر طول کشید

بازسازی و مقاوم سازی واحدهای مسکن مهر آسیب دیده از زلزله سرپل ذهاب در شهر های اسلام آباد غرب و سرپل‌ذهاب بنابه اعلام سازمان ملی زمین و مسکن در سال ۱۳۹۸ انجام شده است. در سرپل ذهاب مجموعا ۸۸۰ واحد مسکونی تخریب شد. آسیب دیدگی ها عمدتا مربوط به نما و دیوارهای بیرونی ساختمان ها بود و اسکلت، سازه وسقف این ساختمان ها دچار ریزش نشد. از فروردین ماه ۱۳۹۷ عملیات بازسازی آغاز شده بود که قرار بود ۹ ماهه به پایان برسد اما تقریباً بیش از دو برابر این زمان طول کشید و آبان ۹۸ تکمیل شد.

یکی دیگر از چالش هایی که سازمان ملی زمین و مسکن همواره با آن مواجه است کمبود زمین برای اجرای پروژه های دولتی است. با توجه به اینکه زمین قابلیت تولید ندارد، این مسئله چالش اصلی سازمان در این حوزه محسوب می شود که تا کنون سازمان ملی، کما بیش از عهده این مسئولیت برآمده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین