کد خبر: ۶۴۳۹۰۱
تاریخ انتشار : ۱۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۰

۴ ستاره والیبال ایران سال ۹۸ را چگونه گذراندند؟

درخشش، مصدومیت و استراحت طولانی، خلاصه‌ای از وضعیت چهار ستاره مطرح والیبال ایران در یک سال گذشته بود؛ بازیکنانی که حالا مثل بقیه مردم جهان منتظر روزهای بدون کرونا هستند تا به میدان بازگردند.
آفتاب‌‌نیوز :

سعید معروف، سید محمد موسوی، امیر غفور و میلاد عبادی‌پور، مطرح‌ترین ستاره‌های حال حاضر والیبال ایران به حساب می‌آیند. همه این بازیکنان، امسال با تیم‌های خارجی قرارداد داشتند اما سال را با شرایط یکسانی سپری نکردند. اگرچه شیوع ویروس کرونا باعث شد که روزهای پایانی سال ۹۸ برای آنها هم مثل بسیاری از مردم جهان با خانه‌نشینی دنبال شود.

تیم ملی والیبال ایران سال ۹۸ را با حضور در مرحله نهایی لیگ ملت‌ها، قهرمانی در آسیا، نتایج ضعیف در جام جهانی و کسب سهمیه المپیک پشت سر گذاشت و حالا منتظر است تا در سال ۹۹ دومین المپیک تاریخ خود را پشت سر بگذارد. البته اگر المپیک در همان زمان مقرر برگزار شود. معروف، موسوی، غفور و عبادی‌پور کلیدی‌ترین بازیکنان ایران در المپیک پیش رو خواهند بود و امیدهای اصلی برای درخشش تیم ملی.

سعید معروف؛ تعطیلات در چین، فرار از کرونا

کاپیتان تیم ملی والیبال ایران، بدون شک بهترین بازیکن سال‌های اخیر والیبال کشور بوده است. این بازیکن در سال ۹۸ هم نقش اصلی را در رساندن تیم ملی به المپیک داشت. توانایی معروف در فرماندهی تیم در داخل میدان و هنر پاس دادن او شهرت جهانی دارد اما در مسابقات انتخابی المپیک، با یک مصدومیت مصلحتی، تیم ملی را نجات داد. شاگردان ایگور کولاکوویچ در این مسابقات کار راحتی داشتند و فقط در بازی نیمه‌نهایی با کره جنوبی به مشکل خوردند. در ست پنجم مسابقه ایران ۱۱ بر ۶ پیش بود اما ناگهان کره‌ای‌ها جان دوباره گرفتند و بازی به امتیاز ۱۳ بر ۱۲ به سود ایران رسید. ایگور کولاکوویچ سرمربی ایران ۲ بار وقت استراحت گرفته بود تا روند بازی را عوض کند اما کاری از پیش نبرد. اینجا بود که ناگهان سعید معروف کمر خود را به نشانه مصدومیت گرفت و بازی را برای دقایقی متوقف کرد. همین مصدومیت مصلحتی باعث شد ایران پیروز بازی شود و در نهایت به سهمیه المپیک هم برسد.

معروف همچنان پاسور اصلی تیم ملی است اما در سال ۹۸ بیشتر از قبل روی نیمکت نشست تا جواد کریمی به جای او بازی کند و به تدریج والیبال ایران آماده روزهای بدون معروف شود. شماره ۴ والیبال ایران پس از یک سال حضور در ایتالیا، امسال تصمیم گرفت به لیگ چین برود. بایک موتورز مقصد جدید این بازیکن بود ولی شرایط به گونه‌ای پیش رفت که هنوز فرصتی برای پوشیدن پیراهن شماره ۷ این تیم را پیدا نکرده است.

چین میزبان مسابقات انتخابی المپیک بود. فدراسیون والیبال این کشور که عزم جدی برای المپیکی شدن داشت، اردویی طولانی‌مدت برای تیم ملی برنامه‌ریزی کرده بود و به همین دلیل شروع لیگ چین ۲ ماه به تعویق افتاد تا پس از رقابت‌های انتخابی المپیک برگزار شود. پس از انتخابی المپیک هم ویروس کرونا در چین گسترش یافت و این بار تمام مسابقات ورزشی از جمله والیبال به تعویق افتاد و ورزشکاران خارجی که با تیم‌های چینی قرارداد داشتند، این کشور را ترک کردند. معروف هم به آمریکا سفر کرد و روزهای پایانی سال را در این کشور پشت سر گذاشت.

این تعطیلات طولانی باعث شد که معروف در سال منتهی به المپیک، یک استراحت طولانی را پشت سر بگذارد. حالا و در حالی که بسیاری از کشورهای جهان به شدت با گسترش ویروس کرونا درگیر شده‌اند، چین تا حدود زیادی شیوع این بیماری را کنترل کرده است. شاید به زودی مسابقات ورزشی در این کشور هم آغاز شود و معروف دوباره از آمریکا به چین برود. اگرچه این روزها خبرهایی درباره پیشنهاد باشگاه وروا ورشو صدرنشین لیگ والیبال لهستان به معروف منتشر شده است. این تیم که آندره آناستازی سرمربی نامدار ایتالیایی هدایتش را بر عهده دارد، برای فصل بعد به دنبال به خدمت گرفتن پاسور تیم ملی والیبال ایران است.

۴ ستاره والیبال ایران سال ۹۸ را چگونه گذراندند؟
سعید معروف نقش کلیدی در رسیدن تیم ملی ایران به دومین المپیکش داشت.

سید محمد موسوی؛ درخشش در نخستین تجربه خارجی

موسوی خیلی زود و در سن پایین به ترکیب اصلی تیم ملی رسید و سال‌هاست که خود را در سطح بسیار بالایی حفظ کرده است. این بازیکن با ۱۱ قهرمانی در لیگ برتر ایران، رکورد بی‌نظیری را در ۱۲ سال ثبت کرد اما با وجود اینکه بارها پیشنهاداتی از تیم‌های خارجی داشت، همیشه به آنها پاسخ منفی می‌داد. امسال هم موسوی برای حضور در لیگ برتر با شهرداری ارومیه قرارداد بسته بود اما باشگاه اولشتین لهستان با پیشنهاد خود، نظر او را عوض کرد.

موسوی قراردادش را با شهرداری ارومیه فسخ کرد و حتی از کادر فنی تیم ملی خواست که به جام جهانی هم نرود تا کارهای مربوط به پیوستن به تیم اولشتین را پیگیری کند. این مدافع میانی به لهستان رفت و از همان آغاز، عملکرد فوق‌العاده‌ای به نمایش گذاشت. موسوی در هفته‌های ۱، ۲، ۷، ۸ و ۲۴ در تیم منتخب هفته لیگ لهستان قرار گرفت و در پایان ۲۴ هفته مسابقات نیز در تیم منتخب قرار دارد. موسوی از نظر کسب امتیاز با دفاع روی تور و از نظر کسب امتیاز در میان مدافعین میانی نیز رتبه نخست را در میان بازیکنان حاضر در پلاس‌لیگا به خود اختصاص داده است.

اولشتین در این فصل موفقیت بزرگی نداشته و در رده نهم جدول رده‌بندی قرار دارد. با این وجود موسوی با نمایش درخشان خود، جای خود را در دل هواداران این تیم باز کرده است. با عملکرد موسوی، احتمال مطرح شدن پیشنهادات جدید از تیم‌های قدرتمندتر بسیار زیاد است. برخی از هواداران اولشتین هم که از این موضوع آگاه هستند، در آخرین بازی خانگی تیمشان پیش از اینکه لیگ به خاطر گسترش کرونا تعطیل شود، با پوشیدن تی‌شرت‌هایی که تصویر موسوی روی آن به چشم می‌خورد، از او خواستند که در تیمشان بماند.

۴ ستاره والیبال ایران سال ۹۸ را چگونه گذراندند؟
هواداران اولشتین از سید محمد موسوی خواستند در تیمشان بماند.

امیر غفور؛ از انتقال بزرگ تا مصدومیت طولانی

در سال ۹۸ غفور ۲ بار والیبال ایران را شوکه کرد. بار اول وقتی بود که در میانه لیگ ملت‌ها خبر آمد که به تیم لوبه قهرمان فصل قبل ایتالیا و اروپا پیوسته است. بار دوم هم وقتی مشخص شد به دلیل مصدومیت، مسابقات انتخابی المپیک را از دست می‌دهد.

غفور امسال در لیگ ملت‌ها عملکرد درخشانی داشت و به یک پشت خط زن در سطح اول جهان تبدیل شد. در میانه همین مسابقات بود که باشگاه لوبه در اینستاگرام خود ویدئویی از غفور منتشر کرد که در آن از پیوستن خود به این تیم پرستاره و نامدار خبر می‌داد. به دلیل حضور در جام جهانی، غفور از جمله بازیکنانی بود که دیر به تمرینات لوبه پیوست و چند هفته زمان برد تا به ترکیب اصلی این تیم برسد. شماره ۱۰ والیبال ایران در حال جا افتادن در تیم خود بود که با مشکل مصدومیت از ناحیه کمر روبرو شد. وقتی غفور با وجود مصدومیت بازی کرد، این مشکل تشدید شد و در نتیجه بخش زیادی از فصل از جمله مسابقات انتخابی المپیک را از دست داد.

غفور در چند ماه مصدومیت و دوری از میدان، ۲ مدال طلا را هم بر گردن آویخت. لوبه در این مدت هم قهرمان مسابقات باشگاه‌های جهان شد و هم قهرمان جام حذفی سری‌آ ایتالیا. اگرچه غفور در هیچکدام از مسابقات این ۲ تورنمنت به میدان نرفت ولی نامش به عنوان نخستین ایرانی که این ۲ افتخار را کسب کرده است ثبت شد.

از چند هفته قبل این بازیکن تمرینات خود را آغاز کرد. انتشار عکسی در اینستاگرام برونو رزنده پاسور برزیلی هم‌تیم غفور که خبر از بازگشت او می‌داد، با استقبال اینستاگرام فدراسیون بین‌المللی هم مواجه شد. اما ویروس کرونا همه چیز را به هم ریخت. ایتالیا به شدت با بحران گسترش این ویروس درگیر شده و کل کشور در قرنطینه است. سری‌آ والیبال هم مثل تمام مسابقات ورزشی دیگر در این کشور تعطیل شده و دست کم تا میانه فروردین‌ماه ۹۹ نیز برگزار نخواهد شد. حالا غفور هم منتظر درمان کامل مصدومیت است و هم رفتن کرونا، تا بتواند دوباره در میدان والیبال حاضر شود.

۴ ستاره والیبال ایران سال ۹۸ را چگونه گذراندند؟
امیر غفور با لوبه قهرمان باشگاه‌های جهان شد.

میلاد عبادی‌پور؛ همان همیشگی

شاید هر بازیکنی در طول یک یا چند سال، فراز و فرودهایی را تجربه کند ولی برای عبادی‌پور شرایط همیشه یکسان است؛ او مثل همیشه می‌درخشد. این بازیکن حالا سومین فصل حضور در تیم اسکرا بلهاتوف را پشت سر می‌گذارد. او که در فصل اول به قهرمانی لیگ لهستان هم رسید حالا به یک مهره کلیدی و همیشه ثابت برای تیم باشگاهی خود تبدیل شده است. عبادی‌پور در هفته‌های پنجم و دهم این فصل در ترکیب تیم منتخب هفته نیز قرار گرفت.

عبادی‌پور در اسکرا احساس راحتی می‌کند و به پیشنهاداتش از تیم‌های دیگر هم بی‌توجه است. این بازیکن که نخستین بار در لیگ جهانی ۲۰۱۴ از سوی اسلوبودان کواچ به تیم ملی دعوت شد، در طول ۶ سال گذشته به شکل محسوسی روند رو به رشد خود را حفظ کرده و حالا به یک ستاره مطرح در والیبال جهان و یک مهره کلیدی در تیم ملی ایران تبدیل شده است. والیبال ایران برای درخشش در المپیک، روی او حساب ویژه‌ای باز کرده است.

۴ ستاره والیبال ایران سال ۹۸ را چگونه گذراندند؟
میلاد عبادی‌پور به مهره کلیدی اسکرا بلهاتوف تبدیل شده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین