کد خبر: ۶۴۵۲۰۳
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۴

ترامپ مقام اخراجی از جامعه اطلاعاتی آمریکا را "مایه ننگ" خواند

رئیس‌جمهوری آمریکا، بازرس کل اخراج شده که شکایت یک افشاگر ناشناس را به جریان انداخت و موجب شد تا روند استیضاح علیه دونالد ترامپ به راه بیفتد، «مایه ننگ» توصیف کرد.
ترامپ مقام اخراجی از جامعه اطلاعاتی آمریکا را
آفتاب‌‌نیوز :

 دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا یک روز پس از اخراج مایکل آتکینسون گفت که این دیده‌بان مستقل باید شکایت مورد نظر را با او در میان می‌گذاشت.

به گزارش خبرگزاری پرس اسوسیشن، رئیس‌جمهوری آمریکا جمعه در نامه‌هایی به کمیته‌های اطلاعاتی مجلس نمایندگان و سنای آمریکا، با اعلام تصمیم برای اخراج آتکینسون گفت که دیگر به این بازرس کل سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا اعتمادی ندارد.

برکناری این بازرس کل، بخشی از خانه‌تکانی بزرگتر در جامعه اطلاعاتی آمریکا به دست دونالد ترامپ است که همواره به این کارشناسان اطلاعاتی به دیده تردید نگریسته است.

انتقاد روز شنبه ترامپ پس از آن مطرح شد که همکاران آتکینسون در مقام دفاع از او برآمدند. مایکل هوروویتز، بازرس کل در وزارت دادگستری آمریکا گفت آتکینسون به "صداقت، عملکرد حرفه‌ای و تعهد به قانون و نظارت مستقل" شناخته شده بود. او گفت این شامل اقدامات آتکینسون در مدیریت شکایت افشاگر پرونده اوکراین هم می‌شود.

مایکل آتکینسون از جمله مقام‌های امنیتی آمریکا بود که سال گذشته میلادی در پیشرفت تحقیقات در پروندۀ استیضاح دونالد ترامپ نقش داشت.

ترامپ در نامه خود خطاب به قانونگذاران آمریکایی نوشت فرمان اخراج مایکل آتکینسون از مقامش ظرف ۳۰ روز آینده اجرایی خواهد شد. او اعلام کرد: «بسیار مهم است که من به افرادی که برای مقام بازرس کل انتخاب می‌شوند، اطمینان کامل داشته باشم.»

مایکل آتکینسون از جمله افرادی بود که سال گذشته میلادی اعلام کرد گزارش‌های افشاگر مکالمات «اوکراین گیت» دربارۀ سوءاستفاده دونالد ترامپ از قدرتش و اعمال فشار بر رئیس جمهوری اوکراین برای تحقیق از جو بایدن و پسرش، از اعتبار کافی برای انجام تحقیقات برخوردار است.

بنا بر گزارش‌های وزارت دادگستری آمریکا، مایکل آتکینسون همچنین از جمله افرادی بود که معتقد بود دونالد ترامپ با اعمال فشار بر ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، به‌طور بالقوه «امنیت ملی و ضد اطلاعاتی کشور را به خطر انداخته است».

تصمیم دونالد ترامپ برای اخراج مایکل آتکینسون آن هم در حالی که ایالات متحده با بحران شیوع کرونا دست و پنجه نرم می‌کند، انتقاد دموکرات‌های این کشور را در پی داشت.

مارک وارنر، سناتور دموکرات در این باره گفت: «در شرایط اضطرار ملی، این غیرقابل تصور است که رئیس جمهوری بار دیگر تلاش کند با هدف گرفتن یکی دیگر از مقامات اطلاعاتی کشور آن هم تنها به این دلیل که وظیفه‌اش را انجام داده است، یکپارچگی جامعه اطلاعاتی آمریکا را تضعیف کند.»

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین