کد خبر: ۶۴۵۸۴۶
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۳

نگرانی اتحادیه اروپا از رأی‌گیری پستی در انتخابات لهستان

یک کمیسیونر اتحادیه اروپا امروز (چهارشنبه) از تصمیم دیرهنگام دولت لهستان برای برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور در ماه مه آتی به صورت رأی‌گیری پستی انتقاد کرده و این تصمیم را «نگران‌کننده» خواند.
نگرانی اتحادیه اروپا از  رأی‌گیری پستی در انتخابات لهستان
آفتاب‌‌نیوز :

به نقل از خبرگزاری رویترز، ورا جورووا، کمیسیونر امور شفافیت و ارزش‌ها در اتحادیه اروپا به یک روزنامه لهستانی گفت: من این روند را از نزدیک پیگیری کرده‌ام. من نگران آزاد و عادلانه بودن این انتخابات و کیفیت رأی‌گیری آن و همچنین مشروعیتش و مطابقتش با قانون اساسی هستم.

پارلمان لهستان که در کنترل حزب حاکم قانون و عدالت است، اخیرا طرح برگزاری انتخابات ریاستإجمهوری در روز دهم ماه مه آینده از طریق رأی‌گیری پستی را با هدف محدود کردن ریسک انتقال کرونا ویروس تصویب کرد.

منتقدان، حزب عدالت و توسعه را متهم می‌کنند به این که منافع سیاسی خود را مقدم‌ بر نگرانی‌های مربوط به بهداشت عمومی دانسته است. آندژی دودا، رئیس‌جمهوری لهستان و هم‌پیمان حزب قانون و عدالت، نامزد پیشتاز این انتخابات بر اساس نتایج نظرسنجی‌ها است.

جورووا اظهار کرد: رأی‌گیری پستی یک تغییر بزرگ است و چنین شیوه‌ای برای نخستین بار است که مورد استفاده قرار می‌گیرد و مردم هنوز به آن عادت ندارند.

او به توصیه‌های شورای اروپا به کشورها برای عدم اعمال تغییرات اساسی در قوانین انتخاباتی آنها در سال منتهی به انتخابات اشاره کرد.

پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری حزب قانون و عدالت را قادر خواهد ساخت تا اصلاحاتش در قوه قضاییه لهستان را که به گفته اتحادیه اروپا منجر به سرنگونی حاکمیت قانون می‌شود، تثبیت کند. با این حال، در صورت روی کار آمدن یک رئیس‌جمهور مخالف با حزب قانون و عدالت در لهستان احتمالا این اصلاحات متوقف خواهد شد.

جورووا افزود، کمیسیون اروپا همچنان در حال کار روی واکنش به یک قانون جدید در لهستان است؛ قانونی که منتقدان می‌گویند، هدفش ساکت کردن قضاتی است که انتصابات دادگاهی طبق قوانین جدید را زیر سوال می‌برند.

جورووا اوایل سال جاری میلادی خاطرنشان کرد، اصلاحات لهستان در نهادهای قضایی این کشور به مثابه «نابودی» است، نه اصلاحات.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین