کد خبر: ۶۴۵۹۱۱
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۷
هوای پاکیزه‌تر، دریاهای ساکت‌تر

چرا این روزها زمین کمتر می‌لرزد؟

در حالیکه بسیاری از مردم در سراسر جهان به خاطر شیوع کرونا در خانه مانده‌اند خیابان‌های شهرها نسبت به روزهای عادی خالی‌تر است. شیوع ویروس کرونا در تعدادی کشتی تفریحی باعث شده است که ناوگان‌های تفریحی جهان عملا در بنادر بمانند و اقیانوس‌ها ساکت‌تر باشند. پوسته زمین تا ۷۰ کیلومتر ضخامت دارد اما باز هم به خاطر فعالیت ما می‌لرزد.
آفتاب‌‌نیوز :

میلیاردها تن از مردم در سراسر جهان به خاطر فراگیر شدن ویروس کرونا در خانه‌ها مانده‌اند، در واقع تعداد در خانه ماندگان آنقدر زیاد است که نحوه حرکت کره زمین تغییر کرده است.

به خاطر محدودیت رفت و آمد، سفرهای جاده‌ای و ریلی کمتری برای کار یا تفریح انجام می‌شود و تعداد زیادی از صنایع سنگین تعطیل هستند.

چرا این روزها زمین کمتر می‌لرزد؟

نتیجه چنین رفتاری از سوی تعداد چنین زیادی از ما عملا باعث کاهش لرزش پوسته کره زمین شده است که با توجه به وزن کره زمین که به شش میلیارد تریلیارد تن می‌رسد تعجب آور است.

"کاهش چشمگیر"

پژوهشگران رصدخانه سلطنتی در بلژیک اولین کسانی بودند که متوجه کاهش لرزش پوسته زمین شدند و اعلام کردند که "حرکات زمین در فرکانس‌های ۱ تا ۲۰ هرتز (که کمتر از صدای دابل باس و نزدیک به صدای یک ارگ بزرگ است) به مراتب کمتر از دوره قبل از به اجرا گذاشتن محدودیت‌های اخیر توسط دولت‌ها است."

زلزله شناسان در نپال متوجه کاهش در فعالیت زمین شدند. یکی از کارکنان انستیو فیزیک زمین در پاریس گفت که این کاهش در پایتخت فرانسه "چمشگیر" است و یکی از پژوهشگران انستیتو تکنولوژی کالیفرنیا در آمریکا میزان این کاهش در لوس آنجلس را "بسیار زیاد" توصیف کرد.

هوای پاکیزه‌تر، دریاهای ساکت‌تر

این تنها تغییراتی نیست که ویروس کرونا، با تاثیر بر شیوه زندگی ما، در جهان طبیعت ایجاد کرده است.

ماهواره‌ها کاهش در میزان گاز دیوکسید نیتروژن، از گازهای آلوده ساز محیط زیست را گزارش کرده‌اند. این گاز را موتور اتومبیل‌های شخصی، کامیون‌ها، اتوبوس‌ها و نیروگاه‌های حرارتی تولید می‌کند.

همچنین دنیا ساکت‌تر هم شده است.

پژوهشگرانی که فقط میزان صدای پس‌زمینه در شهرهای ما را اندازه می‌گیرند و آن‌هایی که مشغول تحقیق درباره شرایط اعماق اقیانوس‌ها هستند نیز شاهد کاهش سروصدا بوده‌اند.

علایم واضح‌تر

البته نتیجه جدید تحقیقات زلزله شناسی به معنی آن نیست که زمین کاملا از لرزش باز مانده اما این تغییر نه فقط برای پژوهشگران قابل ملاحظه بوده بلکه فایده هم داشته است.

فعالیت روزمره بشر مانند سروصدای پس‌زمینه است که گوش دادن به فعالیت طبیعی کره زمین را دشوار می‌کند.

اندی فراستو، کارشناس زلزله شناسی در وبسایت مجتمع موسسات تحقیقات زلزله شناسی در واشنگتن نوشته است: "ما علایمی را بدون همراهی سروصدای اضافی دریافت می‌کنیم که امکان آن را می‌دهد تا اطلاعات بیشتری را درباره آنچه که در زمین می‌گذرد به دست آوریم."

برخی پژوهشگران حتی توانسته‌اند عوامل کاهش در منطقه خود را دقیقا تعیین کنند.

استیون هیکس، پژوهشگر امپریال کالج دانشگاه لندن، این کاهش در لندن را به ترافیک کمتر در مسیر بزرگراه ام-۴ بین لندن و ولز نسبت می‌دهد.

او در توییتر خود نوشته است: "کاملا مشخص است که در مقایسه با چند هفته پیش، ظرف چند روز گذشته، افزایش سرو صدا هنگام سحر سروصدا به مراتب کمتر از موارد عادی بوده است."

وی افزوده است: "گمان من این است که دلیل این تغییر کاهش ترافیک در ساعت پر رفت و آمد روز است زیرا افراد کمتری رفت و آمد می‌کنند و کسی هم بچه‌هایش را با اتومبیل به مدرسه نمی‌برد."

تغییرات فصلی

چنین تغییراتی تا پیش از این سابقه نداشته است.

همانطور که می‌توان انتظار داشت، شدت فعالیت بشر معمولا طی ساعات مختلف روز و در طول سال تغیراتی دارد و مردم بعضی ساعات روز و بعضی روزهای سال بیشتر یا کمتر فعالیت می‌کنند.

مثلا شب هنگام فعالیت‌ها کمتر از روز است و در زمان جشن‌ها و تعطیلات سالانه نیز شاهد کاهش در فعالیت‌ها هستیم.

اما آنچه که اینک در جهان روی می‌دهد شامل کاهش فعالیت برای چند هفته و شاید چند ماه باشد، کاهشی که در شرایط عادی فقط در حوالی کریسمس در کشورهای مسیحی روی می‌دهد.

منبع: بی بی سی
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین