کد خبر: ۶۴۵۹۳۰
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۷:۴۰

مصرف ویتامین D از کرونا پیشگری می‌کند؟

ویتامین D به عنوان ویتامین محلول در چربی دارای نقش‌های متعددی در بدن است. از جمله شرکت در متابولیسم کلسیم و فسفر در سلامت استخوان و تقویت سیستم ایمنی بدن در مقابل بیماری‌ها از جمله بیماری‌های تنفسی؛ اما مصرف زیاد از حد آن می‌تواند منجر به مسمومیت شود.
آفتاب‌‌نیوز :

در مسمومیت حاد با ویتامین D، کلسیم خون افزایش یافته و مصرف با دوز بالا و طولانی مدت ویتامین D ممکن است باعث ایجاد سختی عروق شود.

در عین حال لازم است بیماران کبدی و کلیوی زیر نظر پزشک معالج مکمل‌های مورد نیاز به ویژه مکمل ویتامین D را مصرف کنند.

در صورت اقدام به مصرف نادرست و بیش از حد مجاز این ویتامین به صورت سهوی یا عمدی، بروز عوارضی مانند یبوست، ضعف، خستگی، خواب آلودگی، سردرد، کاهش اشتها، پرنوشی، خشکی دهان، طعم آهن در دهان، تهوع و از دست دادن اشتها، تکرر ادرار و کاهش وزن و استفراغ نیز گزارش شده است.

مصرف ویتامین D از کرونا پیشگری می‌کند؟

مصرف مکمل ویتامین D در ارتباط با بیماری با ویروس کرونا

بنابر اعلام دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، در حال حاضر سازمان جهانی بهداشت هیچ‌گونه توصیه جدیدی مبنی بر مصرف مکمل ویتامین D به منظور پیشگیری از بیماری‌های تنفسی و ویروس کرونا ارائه نکرده است. بنابراین برنامه مکمل یاری ویتامین D مطابق با دستورالعمل‌های موجود برای گروه‌های سنی مختلف باید اجرا شود و مواردی که با تشخیص پزشک دچار کمبود ویتامین D هستند، توسط پزشک معالج و با استفاده از پروتکل‌های درمانی انجام می‌شود.

بر این اساس باید توجه کرد که در مورد کودکان دو تا هشت سال، در حال حاضر برنامه کشوری برای مکمل یاری آنها در نظر گرفته نشده است. با توجه به توصیه های کمیته کشوری پیشگیری و کنترل کمبود ویتامین D، به مادران آموزش داده شود که هر دو ماه یکبار یک عدد مکمل ۵۰ هزار واحدی ویتامین D تهیه و به کودک خود دهند. البته مکمل‌های تجویز شده از طریق سیستم بهداشتی درمانی تامین کننده بخشی از نیازها بوده و مابقی باید از طریق منابع غذایی حاوی کلسیم مانند شیر و لبنیات، انواع کلم، حبوبات و ... و ویتامین D نیز از طریق ماهی‌های چرب، لبنیات، زرده تخم مرغ و ... تامین شود.

لازم به ذکر است بالاترین سطح دریافت قابل تحمل ویتامین D، برحسب گروه سنی و فیزیولوژیک برای بزرگسالان روزانه ۴۰۰۰ واحد بین‌المللی و برای کلسیم نیز معادل ۲۵۰۰ میلی‌گرم در روز تعیین شده است. مصرف مقادیر بیشتر از ۱۰.۰۰۰ واحد بین‌المللی در روز در طولانی مدت می‌تواند موجب مسمومیت شود.

در عین حال باید توجه کرد که مصرف همزمان مکمل ۵۰ هزار واحدی ویتامین D با قرص کلسیم D بدون اشکال بوده و در محدوده ایمن از نظر دریافت ویتامین D قرار دارد. مکمل کلسیم، همراه یا بعد از غذا میل شود.

برای پیشگیری از کمبود ویتامین "D" در زنان باردار، لازم است مطابق با دستورالعمل مکمل یاری مادران باردار به صورت روزانه ۱۰۰۰ واحد اقدام شود. با توجه به این که نوع تزریقی ویتامین "D"، زیست دسترسی خوبی ندارد، بنابراین در سطح پیشگیری از کمبود این ویتامین، شکل تزریقی آن توصیه نمی‌شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین