کد خبر: ۶۴۶۲۰۰
تاریخ انتشار : ۲۳ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۸

یافته‌های جدید درمورد فاصله‌گذاری هنگام پیاده‌روی و ورزش

در یک مطالعه جدید یافته‌های تازه‌ای در رابطه با فاصله مورد نیاز بین افراد در شرایط مختلفی از جمله پیاده‌روی یا ورزش کردن در فضای باز به دست آمده است.
یافته‌های جدید درمورد فاصله‌گذاری هنگام پیاده‌روی و ورزش
آفتاب‌‌نیوز :

متخصصان هنوز اطلاعات کامل و جامعی درباره علت شیوع کروناویروس (SARS-CoV-۲) در اختیار ندارند و در برخی موارد از جمله راه‌های پیش‌گیری آن نظرات گوناگونی دارند اما در زمینه راه‌های انتقال این ویروس در دو مورد هم‌نظر هستند.

فرد مبتلا می‌تواند از طریق لمس اشیا و همچنین قطره‌های تنفسی ویروس را به دیگران منتقل کند. قطره‌های میکروسکوپی تنفسی از طریق سرفه، عطسه یا گفت‌وگو با ترشحات تنفسی بیمار خارج و در صورت تماس مستقیم با غشاهای مخاطی باعث آلودگی دیگران می‌شوند.

بر اساس اطلاعات موجود، این قطره‌ها در هوا نمی‌مانند و حداکثر پس از شش فوت (حدود دو متر) به زمین می‌افتند. به همین دلیل فاصله ایمنی یک‌ونیم تا دو متر شهروندان از یکدیگر توصیه می‌شود.

فاصله‌گذاری هنگام تحرک بیشتر و ورزش کردن

اکنون یک گروه مطالعاتی از دانشگاه‌های لوون بلژیک و آیندهوون هلند به سرپرستی برت بلوکن، استاد فیزیک ساختمان و آیرودینامیک، به این نتیجه رسیده است که این میزان فاصله‌گذاری برای افرادی که در حرکت و فعالیت تندتر هستند موثر نیست.

این تیم تخصصی با آزمایش‌های گوناگون میزان خطر آلودگی افراد هنگام دویدن در فضای باز را اندازه گرفته‌اند.

آنها قطره‌های تنفسی یک دونده را با سرعت‌های گوناگون اندازه گرفتند و موقعیت دونده پشت سر او را نیز بارها تغییر دادند: آنها گاهی در کنار هم، گاهی دقیقا پشت سر هم و زمانی نیز به طور مورب، ابتدا راه می‌رفتند و سپس به مرور سرعت خود را افزایش می‌دادند.

این گونه آزمایش به طور معمول برای سنجیدن تاثیر باد بر سرعت و توان ورزشکاران حرفه‌ای انجام می‌شود.

به گزارش دویچه‌وله، پرفسور بلوکن در این باره می‌گوید: بر اساس آزمایش‌های گوناگون، حرکت صف‌گونه انسان‌ها درصد احتمال ابتلا به بیماری را در افراد پشت سر افزایش می‌دهد، البته به شرطی که رونده یا دونده جلویی مبتلا باشد.

این گروه بر اساس یافته‌های جدید توصیه می‌کنند که فاصله افراد هنگام راه رفتن عادی و پشت سر هم، بسته به شدت وزش باد، بین چهار تا پنج متر، هنگام دویدن آرام و دوچرخه سواری ۱۰ متر و هنگام دویدن با سرعت زیاد دست‌کم ۲۰ متر باشد.

بر اساس نتایج آزمایش‌های این گروه، بهترین شکل پیاده‌روی یا دویدن در فضای آزاد برای جلوگیری از ابتلا به بیماری کووید ۱۹ (ناشی از ویروس کرونا)، حرکت در جوار یکدیگر و با فاصله است. حرکت به صورت مورب هم احتمال ابتلا را کاهش می‌دهد.

بلوکن توصیه می‌کند که برای احتیاط، هنگام سبقت گرفتن از افراد در فضای آزاد، به موقع زاویه حرکت خود با آنها را افزایش دهیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین