کد خبر: ۶۴۶۳۹
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۳۸۶ - ۱۶:۱۶
آیت ا... هاشمی رفسنجانی

مساله پرونده هسته يي ايران هنوز حائز اهميت است

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب - رييس مجلس خبرگان مساله هسته اي را " هنوز" مساله اي بسيار مهم دانست و گفت: هنوز اين پرونده ظالمانه عليه ايران كه بر اساس آن در آژانس و شوراي امنيت براي ما قطعنامه صادر كردند و ايران مظلوم را تحت فشار قرار دادند، مساله حائز اهميتي است.

به گزارش خبرنگار آفتاب آيتالله هاشمي رفسنجاني در خطبه هاي نماز جمعه اين هفته تهران افزود: اينان ايران مظلوم را كه روي پاي خود به يك دانش و تكنولوژي روز رسيد و قصد داشت حقش را از ديگراني كه پول ايران را گرفتند و براي اين صنعت ضايع كردند، بگيرد، مستكبرانه مورد آزار قرار ميدهند.

وي در عين حال خاطرنشان كرد: اخيرا آژانس ـ البته اگر حقيقتا حسن نيتي داشته باشد ـ يك حركت مناسبي را شروع كرده است كه در يك زمان معيني در آژانس پرونده به نقطه مطلوبي برسد. البته همين اقدام كه هنوز هم معلوم نيست آنها به دنبال چه هستند، مورد قبول آمريكا، فرانسه و بسياري كشورهاي غربي نيست و آنها ميگويند البرادعي بيخود كرده و بايد همان راه شوراي امنيت را برويم.

رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام به آمريكا و غربيها نصيحت كرد: اينقدر اشتباهات خود را تكرار نكنيد. مطمئن باشيد ايران اسلامي به دنبال سلاح هسته يي نيست و تكنولوژي صلحآميز هسته يي در ايران در خدمت بشريت و نه در خدمت تجاوز به ديگران قرار ميگيرد.

خطيب نماز جمعه اين هفته تهران خطاب به آمريكا گفت: از اقداماتي كه بعد از 11 سپتامبر در دنيا انجام دادهايد عبرت بگيريد. ما امروز وارد ششمين سال حادثه 11 سپتامبر شدهايم كه البته هنوز هم ماهيت آن موضوع به درستي روشن نشده اما آقاي بوش از اين فرصت استفاده كرد و هم براي برونفكني و هم اجراي اهداف استعماري، فضاي آمريكا و دنيا را امنيتي كرد و بيش از هر چيز به مسايل امنيتي دامن زدند.

هاشمي رفسنجاني با اشاره به اينكه " اينان چند كشور را به عنوان محور شرارت مورد حمله قرار دادند و به عنوان مبارزه با تروريسم، با پشت سر قرار دادن ملت آمريكا، به دو كشور افغانستان و عراق لشكركشي كردند و به تصور خود، ايران را به محاصره درآوردند" افزود: آنها فكر كردند كه اسراييل را براي هميشه پايدار ميكنند و طرح خاورماينه بزرگ را رسما اعلام كردند كه همه دنياي اسلام را تحت سيطره خود قرار دهند. البته براي اين كار هزينههاي زيادي هم پرداخت كردند و تلفات جاني و مالي فراواني را به بار آوردند.

رييس مجلس خبرگان افزود: البته بعد از اين معلوم شد اينها عرضه نگهداري كشوري مثل افغانستان را ندارند و به ناتو متوسل شدند كه البته ناتو هم بدنام كردند و امروز كشورهاي ناتو در افغانستان زانو زدهاند. در عراق نيز حدود 30 كشور به حالت عجز درآمدند كه البته ملت عراق را هم به اين روز درآوردند و حدود يك ميليون عراقي را كشتند. امروز زيربناي عراق منهدم شده و ميلياردها دلار سالانه از ثروت نفت عراق تلف ميشود. البته آينده بسيار تاريكي در پيش روي آنهاست و در درون خود مجددا به تلاطم افتادهاند. حزب جمهوريخواه كه پيشتاز اين كار بود شكست خورد و لذا براي انتخابات آتي به شدت نگرانند.

هاشمي رفسنجاني با تاكيد بر اينكه " طرح خاورميانه بزرگ شكست خورده است" گفت: محاصره ايران اسلامي نتيجه معكوس داده و آمريكا امروز به محاصره درآمده و از ما درخواست كمك ميكند. تا كنون بارها از زبان بزرگان آمريكا اعتراف به شكست آنها در عراق را شنيده ايم و گزارش كنگره آمريكا نيز اعتراف به شكست كرده و از بوش خواسته كه عقب نشینی از عراق را آغاز كند. اينان حقيقتا به بن بست و استيصال كشيده شدهاند.

وي با بيان اينكه " درس عبرتي كه آمريكا از اين حركتها گرفت بسيار روشنتر از درسي است كه پيش از اين از ويتنام گرفته بود" گفت: لبنان صحنه بسيار افتخارآميزي براي نيروي مقاومت حزبالله و اسلام شد و شرم آوري زيادي براي اسراييل داشت و معلوم شد اين ارتشي كه خيال ميكرد در تاريخ عمرش شكست نخورده، به شدت متحمل شكست شد و اينان در درون خود مثل لانه زنبور به جان هم افتادهاند كه همه اينها نتيجه حركت آمريكا بعد از 11 سپتامبر است.

رييس مجلس خبرگان گفت: ما از همين تريبون به كاخ نشينان كاخ سفيد و كنگرهايها هشدار ميدهيم اين رويه مبارزه با اسلام و مسلمين و نيروهاي انقلابي مسلمان را از سرتان بيرون كنيد. اگر راهي مانده باشد، مذاكره است كه انشاءالله اين راه مانده است.

رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام در عين حال متذكر شد: البته خودمان نيز بايد توجه داشته باشيم وقتي در مقابل ببر زخمي تيرخوردهاي قرار ميگيريم بايد هوشيار باشيم و با تعقل و هوشياري و متنانت با مسالهاي كه مساله بزرگ منطقه و جهان است مواجه شويم.

رييس مجلس خبرگان با اشاره به اجلاس اخير مجلس خبرگان گفت: اين اجلاس بسيار مهم بود و به تعبير مقام معظم رهبري، خبرگان موفق شدند وزانت خبرگان را كه در سالهاي گذشته كسب كرده بودند، حفظ كرده و ادامه دهند.

به گزارش خبرنگار آفتاب آيت ا... هاشمي رفسنجاني با بيان اينكه " دوره جديدي در خبرگان در حال آغاز شدن است" افزود: اگرچه مسير همان مسيري است كه از اول طراحي شده و تا به حال عمل شده، اما بحث جدي و انتظار خود خبرگان اين بود كه از ظرفيت مهم نمايندگان خبرگان بيشتر براي مسايل جامعه استفاده شود كه البته اين هم حقشان است؛ چرا كه نمايندگان خبرگان، نقطه تجمع دو ركن نظام ما هستند؛ ركن اول حفظ الهيت نظام است كه امروز با ولايت فقيه و نيابت امام زمان كشور اداره ميشود و ركن دوم، اراده و راي مردم است كه البته بر اساس اين ركن همان نيابت امام زمان(عج) با خواست و اراده مردم شكل اجرايي ميگيرد.

رييس مجلس خبرگان افزود: خبرگان از يك جنبه بايد تشخيص دهند فردي را كه ميخواهند براي ولايت نصب كنند، آيا صلاحيت نيابت امام زمان(عج) را طبق قانون اساسي دارد؟ و دوم اين كار را به نيابت از مردم انجام دهند.

هاشمي رفسنجاني افزود: وقتي مردم طبق قانون اساسي، علمايي را از خيل عظيم علما انتخاب ميكنند، آنها حق دارند اين تشخيص را بدهند و نظام هم وظيفه دارد كه نظر آنها را اجرايي كند؛ در مساله عزل و بركناري و يا جايگزيني. همچنين آنها موظفند عاليترين مقام كشور را انتخاب كرده و مواظب باشند آن شرايطي كه قانون اساسي براي ولي در نظر گرفته ادامه داشته باشد و مرتب مراقبت كنند اين شرايط باقي بماند و اگر اين شرايط باقي نماند فكري كنند.

رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام با اشاره به توصيه مقام معظم رهبري به اعضاي مجلس خبرگان افزود: مقام معظم رهبري فرمودند شما براي اين كه مردم نظر شما را بپذيرند و قلبا به آن اعتقاد پيدا كنند بايد آنچنان وزانت و موقعيت خبرگان را حفظ كنيد كه تصميمتان در دل مردم ارزش و اعتباري داشته باشد و نه فقط قدرت اجرايي قانوني پشت آن باشد كه البته خبرگان ما چنين است.

هاشمي رفسنجاني در ادامه سخنان خود با تاكيد بر اينكه " رقابتي كه در انتخابات خبرگان وجود دارد همانند رقابتها در انتخابات ديگر نيست" گفت: مجتهدان و آگاهان به زماني كه از وزن و اعتبار بالايي در جامعه برخوردارند نيازي به پست ندارند و تنها به صورت انجام وظيفه اقدام ميكنند؛ بهويژه در انتخابات داخلي اين مجلس معمولا پستها به ديگران پيشنهاد ميشود.

وي افزود: انتخابات در مجلس خبرگان نه جنگ قدرت است و نه بحث جريان سياسي خاصي مطرح است كه به خاطر آن جريان سياسي عمل كنند. البته ممكن است فردي متعلق به يك جريان سياسي باشد اما در اينجا چون خود و ديگران فكر ميكنند بهتر ميتواند انجام وظيفه كند به صحنه ميآيند.

رييس مجلس خبرگان با بيان اينكه " در انتخابات اين مجلس هميشه پستها به ديگران پيشنهاد ميشود" گفت: اينطور نيست كه افراد خود را به جلو بياندازند و اين روحيه در اين چهار دوره در خبرگان جاري بوده و در آينده انشاءالله چنين خواهد بود.

خطيب نماز جمعه اين هفته تهران با بيان اينكه " طبق فرمايش رهبري، نمايندگي خبرگان از حساسترين مسووليتها در كشور است" گفت: كار حقيقي خبرگان شبيه يك نيروي نظامي در كشور است. وقتي يك نيروي مسلحي در كشور به وجود ميآيد و هزينه هاي زيادي هم براي تشكيل آن ميشود براي اين نيست كه هر روز بجنگند. حتي ممكن است يك فرد نظامي در تمام عمر خود به ميدان جنگ نرود. اما اينها هستند كه كشور با وجود آنها در آرامش است و مرزها آرام است.

رييس مجلس خبرگان افزود: خبرگان را ميتوان به اين نيرو تشبيه كرد؛ چراكه با وجود خبرگان، مردم خيالشان راحت است و اگر حادثهاي براي ولي فقيه پيش آيد، فورا تصميم ميگيرند و خلاء اين مقام بزرگ را پر ميكنند و عدم مشروعيت نظام پيش نميآيد؛ همانطور كه بعد از رحلت امام خميني (ره) اين اقدام صورت گرفت.

هاشمي رفسنجاني يادآور شد: بعد از رحلت امام(ره) انتخاب فردي به عنوان جايگزين ايشان بسيار سخت و نگرانكننده بود. اما شاهد بوديم مجلس خبرگان ظرف يك روز توانستند تصميم مناسبي بگيرند و فردي را كه البته خود امام نيز از قبل به انتخاب ايشان كمك كرده بودند را انتخاب كنند و امروز بعد از گذشت سالها، خبرگان صحت تصميم خود را ميبيند.

رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام افزود: اگر آن روز خبرگان نبود و يا از عهده تصميم برنميآمد، امروز هنوز ما در حال جنگ با عراق بوديم. خبرگان ثابت كرده كه هم تصميمگيران خوبي و هم ناظران و مراقبان خوبي هستند و البته بسيار هم كمهزينهاند. هيچيك از اعضاي مجلس خبرگان تاكنون حتي يك شاهي هم از اين مجلس حقوق نگرفتهاند و حتي بسياري از سفرها را با هزينه شخصي خود ميروند.

هاشمي رفسنجاني مجلس خبرگان را " يك نهاد كم هزينه، مطمئن و در خدمت انقلاب و سايه آرامش مردم" توصيف كرد و گفت: البته رسانه ها نيز به ويژه رسانه هاي ملي بايد بيش از آنچه كه تا امروز به خبرگان ميپرداختند بايد بپردازند تا اين نهاد، ناشناخته باقي نماند.

رييس مجلس خبرگان در بخش ديگري از سخنان خود مساله هستهيي را " هنوز" مسالهاي بسيار مهم دانست و گفت: هنوز اين پرونده ظالمانه عليه ايران كه بر اساس آن در آژانس و شوراي امنيت براي ما قطعنامه صادر كردند و ايران مظلوم را تحت فشار قرار دادند، مساله حائز اهميتي است.

هاشمي رفسنجاني افزود: اينان ايران مظلوم را كه روي پاي خود به يك دانش و تكنولوژي روز رسيد و قصد داشت حقش را از ديگراني كه پول ايران را گرفتند و براي اين صنعت ضايع كردند، بگيرد، مستكبرانه مورد آزار قرار ميدهند.

وي در عين حال خاطرنشان كرد: اخيرا آژانس ـ البته اگر حقيقتا حسن نيتي داشته باشد ـ يك حركت مناسبي را شروع كرده است كه در يك زمان معيني در آژانس پرونده به نقطه مطلوبي برسد. البته همين اقدام كه هنوز هم معلوم نيست آنها به دنبال چه هستند، مورد قبول آمريكا، فرانسه و بسياري كشورهاي غربي نيست و آنها ميگويند البرادعي بيخود كرده و بايد همان راه شوراي امنيت را برويم.

رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام به آمريكا و غربيها نصيحت كرد: اينقدر اشتباهات خود را تكرار نكنيد. مطمئن باشيد ايران اسلامي به دنبال سلاح هسته يي نيست و تكنولوژي صلح آميز هسته يي در ايران در خدمت بشريت و نه در خدمت تجاوز به ديگران قرار ميگيرد.

خطيب نماز جمعه اين هفته تهران خطاب به آمريكا گفت: از اقداماتي كه بعد از 11 سپتامبر در دنيا انجام دادهايد عبرت بگيريد. ما امروز وارد ششمين سال حادثه 11 سپتامبر شدهايم كه البته هنوز هم ماهيت آن موضوع به درستي روشن نشده اما آقاي بوش از اين فرصت استفاده كرد و هم براي برونفكني و هم اجراي اهداف استعماري، فضاي آمريكا و دنيا را امنيتي كرد و بيش از هر چيز به مسايل امنيتي دامن زدند.

هاشمي رفسنجاني با اشاره به اينكه " اينان چند كشور را به عنوان محور شرارت مورد حمله قرار دادند و به عنوان مبارزه با تروريسم، با پشت سر قرار دادن ملت آمريكا، به دو كشور افغانستان و عراق لشكركشي كردند و به تصور خود، ايران را به محاصره درآوردند" افزود: آنها فكر كردند كه اسراييل را براي هميشه پايدار ميكنند و طرح خاورماينه بزرگ را رسما اعلام كردند كه همه دنياي اسلام را تحت سيطره خود قرار دهند. البته براي اين كار هزينههاي زيادي هم پرداخت كردند و تلفات جاني و مالي فراواني را به بار آوردند.
رئيس مجلس خبرگان افزود: البته بعد از اين معلوم شد اينها عرضه نگهداري كشوري مثل افغانستان را ندارند و به ناتو متوسل شدند كه البته ناتو هم بدنام كردند و امروز كشورهاي ناتو در افغانستان زانو زدهاند. در عراق نيز حدود 30 كشور به حالت عجز درآمدند كه البته ملت عراق را هم به اين روز درآوردند و حدود يك ميليون عراقي را كشتند. امروز زيربناي عراق منهدم شده و ميلياردها دلار سالانه از ثروت نفت عراق تلف ميشود. البته آينده بسيار تاريكي در پيش روي آنهاست و در درون خود مجددا به تلاطم افتادهاند. حزب جمهوريخواه كه پيشتاز اين كار بود شكست خورد و لذا براي انتخابات آتي به شدت نگرانند.

هاشمي رفسنجاني با تاكيد بر اينكه " طرح خاورميانه بزرگ شكست خورده است" گفت: محاصره ايران اسلامي نتيجه معكوس داده و آمريكا امروز به محاصره درآمده و از ما درخواست كمك ميكند. تا كنون بارها از زبان بزرگان آمريكا اعتراف به شكست آنها در عراق را شنيدهايم و گزارش كنگره آمريكا نيز اعتراف به شكست كرده و از بوش خواسته كه عقبنشيني از عراق را آغاز كند. اينان حقيقتا به بن بست و استيصال كشيده شدهاند.

وي با بيان اينكه " درس عبرتي كه آمريكا از اين حركتها گرفت بسيار روشنتر از درسي است كه پيش از اين از ويتنام گرفته بود" گفت: لبنان صحنه بسيار افتخارآميزي براي نيروي مقاومت حزبالله و اسلام شد و شرمآوري زيادي براي اسراييل داشت و معلوم شد اين ارتشي كه خيال ميكرد در تاريخ عمرش شكست نخورده، به شدت متحمل شكست شد و اينان در درون خود مثل لانه زنبور به جان هم افتادهاند كه همه اينها نتيجه حركت آمريكا بعد از 11 سپتامبر است.

رييس مجلس خبرگان گفت: ما از همين تريبون به كاخنشينان كاخ سفيد و كنگرهايها هشدار ميدهيم اين رويه مبارزه با اسلام و مسلمين و نيروهاي انقلابي مسلمان را از سرتان بيرون كنيد. اگر راهي مانده باشد، مذاكره است كه انشاءالله اين راه مانده است.

رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام در عين حال متذكر شد: البته خودمان نيز بايد توجه داشته باشيم وقتي در مقابل ببر زخمي تيرخوردهاي قرار ميگيريم بايد هوشيار باشيم و با تعقل و هوشياري و متنانت با مسالهاي كه مساله بزرگ منطقه و جهان است مواجه شويم. 

خطيب نماز جمعه اين هفته تهران در ادامه سخنان خود 17 شهريور را مورد اشاره قرار داد و گفت: حقيقتا اين روز يك فاجعه در سال 57 بود و از تلخ ترين حوادث دوران مبارزه و جهاد. 17 شهريور مردم مثل هميشه وارد ميدان شدند و ناگهان رژيم با چند اخطار مردم را به رگبار و مسلسل بست و هرچه توانست كشت و به خيال خودشان خواستند آنچنان زهر چشمي از مردم بگيرند كه اين حركتها ديگر تكرار نشود.

وي با اشاره به بيانيه كوبندهي حضرت امام (ره) به اين مناسبت در نجف، افزود: مردم با روحيه بالاي خود و با خشنودي از بيانيه حضرت امام (ره) همان راه گذشته خود را ادامه دادند و رژيم نتوانست مردم را از پا بياندازد و مردم تا 22 بهمن ادامه دادند كه اين طرف و آن طرف 22 بهمن يك فاصله بسيار وسيع و مهمي در تاريخ ايران به حساب ميآيد.

هاشمي رفسنجاني در ادامه سخنان خود، سالگرد آيت ا... مدني را مورد اشاره قرار داد و ايشان را از چهره هاي كم نظير دوران مبارزه و بعد از انقلاب توصيف كرد.

رييس مجلس خبرگان همچنين ياد و خاطره امام موسي صدر را گرامي داشت و افزود: ايشان شخصيت بسيار بزرگواري است كه تاريخ شيعه به ايشان افتخار ميكند. ايشان پايه گذار مقاومت در لبنان هستند اما اين گوهر گرانبها را از دست شيعيان و بهويژه لبنانيها ربودند.

هاشمي رفسنجاني همچنين آيت ا... طالقاني را از اركان جهاد معرفي كرد و در عين حال شهادت آيتالله قدوسي را تسليت گفت.

خطيب نماز جمعه اين هفته تهران با اشاره به روز تعاون و روز بانكداري گفت: روز بانكداري از افتخارات مجلس اول است كه زير نظر امام(ه)، قانون بانكداري نوشته شد و به تاييد ايشان رسيد و پس از آن شوراي نگهبان آن را تصويب كرد و اجرا شد. بعد از اين برخي اعتراضاتي به اين مساله داشتند كه امام(ره) فرمودند آنچه مجلس و شوراي نگهبان تاييد كند شرعي است و بايد اجرا شود.

هاشمي رفسنجاني افزود: امروز در بسياري از كشورها نه به عنوان اسلام بلكه به عنوان نتايج اين سبك بانكداري، با اصلاحاتي كه خودشان اعمال ميكنند از اين مساله الگو ميگيرند. 

هاشمي رفسنجاني در بخشي از سخنان خود نيز با اشاره به جمعه آخر شعبان و اينكه در آستانه ماه مبارك رمضان قرار داريم، افزود: فرصت ماه رمضان هديه بسيار ارزشمندي است كه خدا به امت اسلامي داده است. البته در امت هاي پيشين نيز روزه بوده است و از لحاظ كلي روزه مخصوص مسلمانان نيست.

هاشمي رفسنجاني با تاكيد بر اينكه البته اديان ديگر ماه رمضان و ماه روزه ندارند، افزود: خداوند از اين لحاظ يك نظر لطفي به مسلمانان كرده و اين ماه را در برنامه زندگي آنها قرار داده است.

رييس مجلس خبرگان افزود: ماه رمضان راه ميانبر و سريع براي نزديكي به خداست و اينكه خود را از ماديات جدا كنيم، لذا اصرار و خواهش داريم كه بسيار به اين ماه اهميت داده شود؛ چراكه ميتواند سعادت ما را در دنيا و آخرت تامين كند.

خطيب نماز جمعه اين هفته تهران يكي از آثار بزرگ روزه را "خودسازي و تربيت انسان" عنوان كرد وافزود: روزه يك وسيله تربيتي خود انسان است. قطعا ممارست يك ماه و بيدار شدن شبها و اينكه انسان به خاطر روزه و براي خدا خوابش را قطع كند خود يك عبادت سازنده و بزرگ است.

رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام با اشاره به آثار اجتماعي و جسمي روزه نيز افزود: بسياري از اطباء دنيا امساك را بهترين راه بهداشت ميدانند و البته روزه براي كساني كه معمولا در زندگي خود سيرند و هيچگاه احساس كمبود نميكنند بسيار ميتواند مفيد باشد.

هاشمي رفسنجاني تمرين صبر را يكي ديگر از آثار و بركات روزه عنوان كرد و افزود: صبر براي انسان بسيار سازنده است و انسان را نيرومند ميكند. هيچ چيز بهتر از آن نيست كه ما خود را به خدا نزديك كنيم.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین