کد خبر: ۶۴۶۷۵۳
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۷

تحلیلگران اسرائیلی: تل‌آویو دیر یا زود به سمت چهارمین انتخابات پارلمانی می‌رود

تحلیلگران و کارشناسان اسرائیلی بر این باورند که دولت وحدت میان بنیامین نتانیاهو و بنی گانتس دوام نمی آورد و اسرائیل دیر یا زود به سمت چهارمین انتخابات پارلمانی پیش می رود.
آفتاب‌‌نیوز :

روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی در گزارشی درباره آینده سیاسی رژیم صهیونیستی نوشت: عرصه سیاسی اسرائیل در سایه بحران کرونا هنوز شاهد کشمکش‌هایی برای رهایی از گرداب موجود است. با وجود ارزیابی‌های متفاوتی که از ماهیت اختلاف‌نظرها میان دو حزب لیکود و آبی-سفید وجود دارد و سوالاتی از این دست که آیا اینها تنها اختلافاتی داخلی بوده و یا به موضوع الحاق شهرک‌ها و اغوار فلسطین مرتبط هستند و اینکه آیا بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل واقعا نمی‌خواهد کابینه مشترک تشکیل دهد و پس از موفقیت در دفع تهدید استراتژیک حزب آبی-سفید علیه خود، به دنبال انحصاری کردن قدرت است، برخی کارشناسان احتمال می‌دهند اسرائیل دیر یا زود دوباره به دلیل شرایط پیچیده حزبی و اختلاف‌نظرهای عمیق حزبی و شخصی و نه فقط ایدئولوژیک به سوی برگزاری چهارمین انتخابات سراسری زودهنگام قدم بردارد.

تحلیلگران اسرائیلی: تل‌آویو دیر یا زود به سمت چهارمین انتخابات پارلمانی می‌رود

مهلت قانونی که روون ریولین، رئیس رژیم صهیونیستی به بنی گانتس، رئیس حزب آبی-سفید برای تشکیل کابینه داده بود، بدون موفقیت او در این زمینه به پایان رسید و او از تحویل کار به نتانیاهو، نخست وزیر و رئیس حزب لیکود خودداری کرد. پیش‌بینی می‌شود ریولین توپ را به زمین کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) بیندازد به این امید که یکی از نمایندگان ظرف ۲۱ روز موفق به کسب آراء اکثریت (۶۱ رای از مجموع ۱۲۰ رای) برای خود به عنوان کاندیدای نخست وزیری شود. بر اساس قانون اسرائیل، در چنین مواردی کسی که به او حکم تشکیل ائتلاف حاکم داده شده باید تنها ظرف دو هفته این کار را انجام دهد و در غیر این صورت؛ ظرف یک سال انتخابات جدیدی (چهارم) برگزار می‌شود.

اما کارشناسان بسیاری بر این باروند که حتی اگر چنین کابینه‌ای در شرایط سیاسی و حزبی موجود تشکیل شود، زمان زیادی دوام نخواهد آورد.

در محافل رسمی نیز مطرح شدن اختلاف‌نظرهایی که به توقف مذاکرات لیکود و آبی-سفید منجر شد، در مورد کمیته تعیین قضات بود، کمیته‌ای که لیکود خواستار حفظ حق وتوی خود در این کمیته است، اما برخی مطبوعات اسرائیل فاش کردند اختلاف‌نظرهای دیگری در رابطه با مسائل داخلی نیز وجود دارد که از جمله آنها تمایل فراکسیون‌های راست‌گرا به الحاق فوری شهرک‌ها و اغوار فلسطین به اراضی اشغالی است.

برخی بر این باورند که لیکود به ریاست نتانیاهو پس از گسستگی و تبدیل شدن به یک حزب کوچک، به دنبال فرار از طرح دولت مشترک با آبی-سفید است و آنچه بیان شده تنها بهانه‌هایی برای سرپوش گذاشتن بر تمایل نتانیاهو به انحصار قدرت برای خود بدون شراکت با گانتس است.

بسیاری از تحلیلگران تا حدودی معتقدند حتی در صورت تشکیل کابینه‌ای مشترک میان لیکود و آبی-سفید به نخست وزیری نتانیاهو، این کابینه زمان زیادی دوام نخواهد آورد، برخی نیز در این مورد تردید دارند که آیا یک سال و نیم بعد، نتانیاهو قدرت را به بنی گانتس، رئیس حزب دوم تحویل می‌دهد یا نه که احتمالا نتانیاهو گانتس را فریب می‌دهد. آنها بر این باورند که حتی اگر نتانیاهو اکنون قصد اجرای کامل توافقنامه را داشته باشد، با به دست آوردن مصونیت در برابر دادگاه، بحران‌ها آغاز خواهند شد.

بحران‌های چند جانبه

به گفته تحلیلگران اسرائیلی همانند رازی برکائی از رادیوی رژیم صهیونیستی، این بحران‌ها در چند جهت شکل خواهند گرفت اما اصل آنها در عرصه سیاسی و در حوزه قضایی خواهد بود. آنها معتقدند نتانیاهو رهبری احزاب راست‌گرای طرفدار شهرک‌سازی‌ها از جمله احزاب مذهبی تندرو را در دست دارد و حتی اگر یک یا چند عدد از این فراکسیون‌ها بیرون ائتلاف تشکیل شده بمانند، نتانیاهو منافع این احزاب همپیمان را حفظ خواهد کرد.

رویو دروکر، تحلیلگر سیاسی شبکه ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی نیز اظهار کرد: احزاب راست‌گرای حامی شهرک‌سازی‌ها دو هدف بزرگ دارند، یکی حاکمیت اسرائیل بر تمام شهرک‌ها و دیگر مناطق در کرانه باختری که در طرح معامله قرن نیز گنجانده شده و دیگری کاهش اختیارات دادگاه عالی و ادامه تلاش برای ایجاد تغییری اساسی در ترکیب ۱۵ قاضی آن به شکلی که اکثریت آنها موافق با رویکردهای احزاب راست‌گرا باشند.

مرکز فلسطینی پژوهش‌های اسرائیلی (مدار) نیز اعلام کرد، احزاب راست‌گرای اسرائیل مطمئن نیستند که رقیب دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در صورت پیروزی بر ترامپ، با این تصمیم اسرائیل موافقت خواهد کرد یا نه. این احزاب تلاش می‌کنند از مشغولیت کشورهای بزرگ جهان به بحران کرونا برای اجرای طرح‌های خود استفاده کنند. با وجود اینکه گانتس و حزبش به بهانه بحران بهداشتی و اقتصادی، تمامی تعهدات انتخاباتی خود را زیر پا گذاشتند در حالی که می‌دانستند این کار به معنای پایان حیات سیاسی گانتس است، اما او هنوز فرمانده سابق ارتش اسرائیل است و به همین علت بیش از نتانیاهو و ائتلاف حزبی‌اش به توصیه‌های دو موسسه نظامی و اطلاعاتی اسرائیل توجه می‌کند؛ دو موسسه‌ای که به نظر می‌رسد اهمیت چندانی به اقداماتی که موجب وخامت شرایط امنیتی می‌شوند، نمی‌دهند و این امر در تمامی نقاط برخورد با فلسطینی‌ها مشهود است.

بر اساس تحلیل "مدار"، اختلاف لیکود و آبی-سفید در مذاکرات، بر سر الحاق اراضی فلسطینی‌ها به اراضی اشغالی بود و حتی اگر توافق شود که این مساله به بعد از اتمام بحران کرونا موکول شود، تا کابینه‌ای برای رسیدگی به بحران بهداشتی و اقتصادی موجود شکل بگیرد، باز هم خاموش ماندن آتش این بحران خیلی طول نخواهد کشید و دوباره بالا خواهد گرفت.

خودکشی سیاسی

در کنست اکثریت آراء موافق با مساله الحاق است حتی اگر گانتس و حزبش با این مساله مخالفت کنند. طرح الحاق از نظر قانونی به تصویب تل‌آویو و نه کنست نیاز دارد اما دو طرح الحاق قدس و ارتفاعات جولان پیش از این در کنست نیز به رای گذاشته شده و در هیات عمومی با اکثریت آراء تصویب شدند.

در مورد دستگاه قضایی باید بگوییم گانتس تا این لحظه در مذاکرات خود با لیکود، وزارت دادگستری را برای حزب خود تضمین کرد که وزیر آن رئیس کمیته قانون گذاری در کابینه است اما در صورتی که گانتس با پیشنویس قوانین نژادپرستانه و یا حامی اشغالگری و شهرک‌سازی‌ها مخالفت کند، در جمع آراء اقلیت قرار خواهد گرفت. سوالی که برای احزاب اسرائیلی وجود دارد این است که اعضای حزب آبی-سفید تا کجا خودکشی سیاسی با گانتس را خواهند پذیرفت؛ به ویژه که برخی از آنها از دستگاه‌های امنیتی و نظامی هستند و می‌خواهند شخصیت سیاسی و اجتماعی خود را حفظ کنند، سومین مساله که پس از تشکیل کابینه و ازسرگیری فعالیت‌های عادی دولت و دستگاه قضایی به آن توجه خواهد شد، محاکمه نتانیاهو در سه پرونده فساد است.

برخی تحلیلگران اسرائیلی همچنان احتمال لغو محاکمه نتانیاهو را با توجه به تجربه بحران کرونا مطرح می کنند. اما "مدار" بر این باور است که نمی‌توان براساس وضعیت فعلی درباره اتفاقات آینده حکم داد به این معنا که فرضیه روند عادی محاکمه نتانیاهو و به وجود آمدن تنگناهایی سخت برای چهره‌های سیاسی آبی-سفید وجود دارد و در آن صورت هر احتمالی وجود دارد به ویژه که منافع عالی اسرائیل دیگر در صدر نبوده و منافع حزبی و شخصی جای آنها را گرفته‌اند.


دعوت از گانتس برای کناره‌گیری
احزاب "آینده‌ای هست" و "تلم" به ریاست لاپید و یعالون، دو چهره جدا شده از آبی-سفید اعلام کردند، در خدمت اپوزیسیون اسرائیل خواهند بود و به مبارزه خود برای حفظ دموکراسی ادامه خواهند داد، این فراکسیون‌ها بارها با اشاره به اینکه بحران کرونا به خوبی مدیریت نمی‌شود و اقتصاد در حال فروپاشی است و تصمیمات در این زمینه اجرایی نمی‌شوند، اعلام کردند که به مردم در عبور از این بحران کمک خواهند کرد.

این تحولات پس از آن بود که گانتس، رئیس حزب آبی-سفید به صورتی غافلگیرانه رئیس کنست شده و به این ترتیب راه برای ورود او به ائتلافی دولتی با نتانیاهو باز و موجب ازهم‌گسیختگی ائتلاف آبی-سفید شد؛ حزبی که در تبلیغات انتخاباتی خود بر عدم پیوستن به کابینه‌ای با حضور نتانیاهو به دلیل اتهاماتش تاکید داشت. در پی این اقدام گانتس، این دو حزب رسما خواستار جدایی از آبی-سفید شده و مخالفت قاطع خود را با پیوستن به کابینه مشترک با لیکود اعلام کرده و به شدت از گانتس به دلیل جدایی از ائتلاف انتقاد کردند.

این دو حزب تاکید کردند، اگر گانتس واقعا متوجه شود که نتانیاهو برای او یک دام سیاسی گسترانده تا حزبش را نابود کند، هنوز امکان بازگشت او از این "سفر سراب" وجود دارد. لاپید و یعالون هنوز موضعگیری روشن خود را درباره مساله الحاق شهرک‌ها و اغوار به اراضی اشغالی اعلام نکرده‌اند و تنها اظهارنظرهای متفاوت و بعضا متناقضی در این مورد داشته‌اند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین