کد خبر: ۶۴۶۷۶۱
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۹

کمک ترکیه به اسرائیل نشانه چیست؟

یک پایگاه تحلیلی معتقد است کمک ترکیه به رژیم صهیونیستی برای مقابله با ویروس کرونا، می‌تواند نشانه نزدیک شدن آنکارا و تل‌آویو به یکدیگر باشد.
کمک ترکیه به اسرائیل نشانه چیست؟
آفتاب‌‌نیوز :

پایگاه خبری-تحلیلی «المانیتور» در یادداشتی به بررسی تصمیم دولت ترکیه برای ارسال تجهیزات پزشکی به رژیم صهیونیستی برای کمک به مقابله با شیوع ویروس «کووید۱۹» پرداخت و تحلیل کرد، این کمک که علی‌رغم ممنوعیت صادراتی آنکارا انجام می‌شود، می‌تواند نشانه گرم شدن روابط دو طرف باشد.

در ابتدای این یادداشت با اشاره به تایید رسمی ترکیه در تاریخ دوازدهم آوریل مبنی بر ارسال کمک‌های درمانی به رژیم صهیونیستی، آمده است: «این تجهیزات احتمالا در روزهای آینده و شاید شانزدهم آوریل، به همراه کمک‌هایی برای تشکیلات خودگردان فلسطین در کرانه باختری، ارسال شوند».

المانیتور با بیان اینکه منابع ترکیه‌ای ارسال کمک به تل‌آویو و رام‌الله را اقدامی انسان‌دوستانه معرفی می‌کنند، نوشت: «اما منابعی در وزارت خارجه اسرائیل به المانیتور گفتند که انتقال این تجهیزات پزشکی از ترکیه، ماهیتی تجاری دارد و توسط بخش خصوصی انجام می‌شود. از سوی دیگر، در تاییدیه ترکیه در تاریخ ۱۲ آوریل، تاکید شده که "رجب طیب اردوغان" رئیس‌جمهور ترکیه صادرات ماسک و دستکش را ممنوع کرده است».

این پایگاه تحلیلی ضمن مطرح کردن این موضوع که ترکیه فقط می‌توانست کمک‌های خود را به تشکیلات خودگردان و گروه‌های فلسطینی ارائه کند، توضیح داد: «احتمالا موافقت اسرائیل برای تسهیل ورود محموله‌های انسان‌دوستانه به تشکیلات خودگردان فلسطین، باعث رضایت ترکیه شده و به همین دلیل ارسال چنین تجهیزاتی را نیز به آنها پیشنهاد کرده است. و البته همزمان با اینکه شاید اسرائیل در خفا هزینه این تجهیزات را پرداخت کند، این حقیقت که اردوغان خبر [ارسال کمک به اسرائیل] را تکذیب نکرد، خود گویای موضوع است».

المانیتور در پایان با اشاره به اینکه تل‌آویو هم چندان مایل نیست با تمجید از این کار ترکیه، به اردوغان اعتبار بدهد، نوشت: «در پی تخریب شدن روابط دوجانبه طی یک دهه قبل، دیپلمات‌های اسرائیلی از هر قدمی، هرچقد که کوچک یا حساس یا شکننده باشد، استفاده می‌کنند. از نظر [تل‌آویو]، تبلیغات کمتر بهتر است... اخبار همکاری [تل‌آویو] و آنکارا می‌تواند منجر به برخی نگرانی‌ها در جمع متحدان تازه اسرائیل (یونان و قبرس) شود».

پیشتر روزنامه «جروزالم‌پست» در مطلبی نوشته بود سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی (موساد) از کشورهایی که رابطه رسمی دیپلماتیک با این رژیم ندارند ماسک، دستگاه تنفس مصنوعی و کیت تشخیص ویروس کووید۱۹ خریداری کرده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین