کد خبر: ۶۴۷۰۶۴
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۵

۴ حفار غیرمجاز در جاجرم دستگیر شدند

فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی خراسان شمالی گفت: چهار حفار غیرمجاز از محوطه‌های باستانی در شهرستان جاجرم واقع در جنوب این استان دستگیر و تحویل مراجع قضایی شدند.
آفتاب‌‌نیوز :

سرهنگ حسین اصغر قنبرزاده روز پنج‌شنبه اظهار داشت: با توجه به همکاری این یگان با نیروی انتظامی جاجرم، گزارشی مبنی بر یک مورد حفاری دریافت شدکه پس از دریافت گزارش، ماموران یگان حفاظت به محل این حفاری که در منطقه شوقان و در نزدیکی روستای کتلی رخ داده بود، اعزام شدند.

وی با بیان اینکه منطقه حفاری‌شده جزو آثار ثبتی و شناسایی‌شده نبود، تاکید کرد: بر اساس ماده ۵۶۲ قانون مجازات اسلامی هرگونه حفاری بدون استعلام میراث فرهنگی تخلف محسوب می‌شود و در این راستا چهار متهم این پرونده دستگیر شدند.

۴ حفار غیرمجاز در جاجرم دستگیر شدند

فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی خراسان شمالی اظهار کرد: متهمان با همکاری نیروی انتظامی دستگیر و به پاسگاه انتظامی شهر شوقان منتقل شدند.

شهرستان جاجرم گرچه به دلیل دوری از مسیرهای اصلی برای بسیاری از مردم چندان شناخته شده نیست، اما باستان شناسان و علاقه مندان به فرهنگ، این دیار کهن را که روزگاری بر سر راه ابریشم قرار داشته به خوبی می شناسند.

وجود محوطه های باستانی بزرگ از قبیل تپه پهلوان، تپه حیدران و محوطه چَلو و نیز سنگ نگاره های پیش از تاریخی «جُربِت» در شهرستان جاجرم آن را به یکی قدیم ترین استقرارگاه های بشری در خراسان شمالی بدل کرده است.

پراکندگی زیاد محوطه های باستانی مربوط به دوران اشکانی و ساسانی در این شهرستان، از شکوفایی این خطه در آن دوره تاریخی با بهره گیری از موقعیت مناسب آن بر سر راه ابریشم و معادلات سیاسی و تجاری آن دوران حکایت دارد. جاجرم از شهرهای مهم دوران اوج و درخشش تمدن خراسان بوده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین