کد خبر: ۶۴۷۳۳۵
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۹

مرکز پژوهش‌های مجلس: روستاییان قادر به فروش محصولات خود نیستند

گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس درباره تاثیر شیوع کرونا بر کسب‌و‌کار‌های روستایی و عشایری نشان می‌دهد که در دو ماه اخیر بسیاری از روستاییان حتی قادر به فروش محصولات خود در بازارهای محلی هم نبوده‌اند.
مرکز پژوهش‌های مجلس: روستاییان قادر به فروش محصولات خود نیستند
آفتاب‌‌نیوز :

مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی با عنوان «تحلیل اجمالی بر چالش‌های کسب‌وکارهای روستایی و عشایری در دوره شیوع کرونا» تاثیر شیوع کووید ۱۹ را بر کسب‌و‌کار‌های روستایی و عشایری ارزیابی کرده است.

در این گزارش عنوان شده است که شیوع کرونا در فروش محصولات کشاورزی و همچنین درآمدهای گردشگری روستاییان تاثیر گذاشته است.

در بخشی از این گزارش آمده است: شواهد حاکی از آن است که کارگاه‌ها مواد غذایی و صنعتی و واحدهای نواحی صنعتی روستایی و مغازه‌های مواد غذایی سکونتگاه‌های روستایی در دوره شیوع کرونا فعال بوده‌اند. تعمیرگاه‌های خودرو و ماشین آلات نیز دایر بوده‌اند، ولی واحد‌های فروش قطعات ممنوع از فعالیت بودند و این موضوع در عمل روستاییان را در تعمیر ماشین‌آلات خود با مشکل مواجه کرده است. اقامتگاه‌های گردشگری روستایی تعطیل شده و به دلیل ممنوعیت‌های مسافرتی، ورودی گردشگران به روستاها کاهش اساسی داشته است. به تبع این موضوع، درآمد ناشی از فروش صنایع دستی و سایر محصولات در روستاها به گردشگران نیز تقریبا به صفر رسیده است.

در این دوره بسیاری از روستاییان، به دلیل تعطیلی، حتی قادر به فروش محصولات خود در بازارهای محلی هم نبوده‌اند. در سال‌های گذشته، محصولات فراوانی اعم از سبزی، تخم مرغ و غیره چه از محل عرضه به ساکنان بومی و چه از محل عرضه به گردشگران به فروش می‌رسید، ولی این میزان با شیوع کرونا به حداقل خود رسید.

یافته‌های حاصل از مصاحبه‌ها نشان داد، کرونا در دوره حدودا دوماهه، اثر چندانی بر تغییر راهبرد معیشتی روستاییان و عشایر نگذاشته است. البته در برخی روستاها افراد به دلیل چالش‌های دامپروری، به صنایع دستی روی آورده‌اند؛ هرچند بازار فروش این حوزه نیز دچار مشکل شده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین