کد خبر: ۶۴۷۹۷۵
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۳

رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سیلو تا نانوایی‌ + توصیه‌هایی برای خرید نان

قائم مقام شرکت بازرگانی دولتی ایران اعلام کرد که به دلیل حساسیت و اهمیت آرد نان و گندم تمام پروتکل های بهداشتی از مرحله قرارگیری گندم در سیلوها تا عرضه آردبه نانوایی ها رعایت می شود.
آفتاب‌‌نیوز :

رقائم مقام شرکت بازرگانی دولتی ایران - در نشست خبری که امروز (چهارشنبه) به صورت ویدیو کنفرانس با حضور خبرنگاران برگزار شد، اظهار کرد: با توجه به اینکه گندم آرد و نان یکی از حساس‌ترین زنجیره های سفره مردم است، بیش از سایر موارد به آن توجه شده و پروتکل های بهداشتی لازم با نظر وزارت بهداشت و درمان تنظیم شده است.

وی با بیان اینکه حدود ۱۲۰۰ مرکز خرید گندم داریم که در آن‌ها پروتکل های بهداشتی رعایت می شود، گفت: این پروتکل ها در مراکز خرید، در سیلوها هنگام حمل گندم رعایت می شود و تلاش کردیم که این پروتکل ها اجرایی شود و بر آنها نیز نظارت صورت گیرد. همچنین فروش گندم و تبدیل گندم به آرد و حمل آرد به دکه‌های نانوایی نیز با رعایت این پروتکل ها با موفقیت صورت گرفته است.

رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سیلو تا نانوایی‌ + توصیه‌هایی برای خرید نان

قائم مقام شرکت بازرگانی دولتی ایران اضافه کرد: حدود ۸۳ هزار واحد خبازی و بیش از حدود ۶۰ واحد نان صنعتی در سطح کشور این پروتکل ها توزیع شد و با واحدهایی که به پروتکل ها توجه نکنند برخورد خواهد شد و ممکن است سهمیه آرد آنها نیز قطع شود.

در ادامه این نشست خبری ایرانشاهی - رییس ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا شرکت بازرگانی دولتی ایران - در پاسخ به سوالی مبنی براینکه چه پروتکل هایی ابلاغ شده است؟ گفت: پروتکل ها از طرف وزارت بهداشت، ستاد مرکزی مدیریت و پیشگیری در سراسر کشور و دانشگاه های علوم پزشکی به همه اتحادیه‌های ابلاغ شده است. جزئیات این پروتکل ها نیز شامل فاصله گذاری، تامین مواد ضدعفونی کننده و دستورالعمل های نصب شده در نانوایی هاست.

حنان نیز در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر عدم تخصیص آرد به نانوایی های صنعتی توسط شرکت بازرگانی دولتی نیز گفت: فروش گندم یارانه ای در دو شکل صورت می‌گیرد یکی آرد ۶۶۵ تومانی که مختص خبازی های سنتی بوده و کاملاً یارانه‌ای است و گندم دیگر نیز ۹۰۰ تومان بوده و تقریبا یارانه ای است و معمولا به حدود ۲۳هزارنانوایی سنتی و ۶۰ واحد صنعتی این آرد فروخته می شود تا نان مردم تامین شود.

وی افزود: در جلسه ای که ۲۵ اسفندماه با حضور نمایندگان نان صنعتی برگزار شد به دلیل پیک شیوع ویروس کرونا و افزایش تقاضا برای نان های بسته بندی اعلام کردیم علاوه بر سهمیه ای که دارند اگر تقاضا برای این نان ها بیشتر از نان سنتی شد اضافه سهمیه را در اختیار آنها خواهیم گذاشت ولی با بررسی های انجام شده مشخص شد در خصوص این نان ها هیچ مشکلی وجود نداشته و نان به اندازه کافی تولید و عرضه شده است.

در ادامه این نشست خبری بیژن نوروز مقدم - رییس اتحادیه نان سنتی - با بیان اینکه نانوایان از ابتدای شیوع کرونا به دستور دولت موظف شدند بدون تعطیلی نان مردم تامین کنند، گفت: اعضای اتحادیه نان سنتی بعد از اینکه اعلام شد همه اصناف باید در سامانه سلامت ثبت نام کنند، ثبت نام کردند و با بررسی های میدانی مشخص شد که بسیاری از نانوایی های فاصله گذاری را با علامت گذاشتن بر موزاییک های کف پیاده رو انجام داده اند.

هیچ اقلام بهداشتی دریافت نکردیم

وی اضافه کرد: ۱۰روز قبل از عید درخواست اتحادیه را برای اخذ دستکش، ماسک و مواد ضدعفونی کننده برای اعضا به مراجع مربوطه ارائه کردیم. با وجود اینکه سازمان صنعت و معدن با ما همکاری کردند و به ستاد کرونا و سپس به دانشگاه علوم پزشکی ارجاع داده شدیم ولی هنوز هیچ اقلامی دریافت نکردیم و نانوایان هنوز برای تهیه این اقلام از جیب هزینه می کنند.

نوروز مقدم با بیان اینکه نان هنگام پخت و در حرارت بالا عاری از ویروس است و به نانوایان نیز توصیه کردیم کسی که قرار است نان را به دست مردم بدهد از دستکش استفاده کند، گفت: گاهی بازرسان سخت گیری بیش از اندازه ای دارند و برخی نانوایان را به دلیل نوع دستکش مورد بازخواست قرار داده و از آنها تعهد گرفته اند. باید گفت وقتی آن دستکشی که مد نظر است وجود ندارد و نانوا ندارد، نباید اینگونه برخورد شود. نانوایان سعی دارند با هزینه خود پروتکل ها را رعایت کنند و وقتی توانشان بیش از این نیست نباید توقع بیشتری از آنها داشت.

در ادامه کرمی - رییس اتحادیه نان های حجیم و نیمه حجیم تهران - به پروتکل هایی که واحدهای تولیدی نان های حجیم و نیمه حجیم باید آن را رعایت کنند اشاره کرد و گفت: این پروتکل ها شامل استفاده از ماسک و دستکش برای کلیه کارکنان، استفاده از کیسه و بسته بندی محصولات تولیدی، عدم استفاده از پول نقد، پرداخت وجه از طریق دستگاه های پز، استحمام کارکنان به صورت مرتب، شست و شوی دست و صورت با آب و مواد ضدعفونی کننده، شست و شوی کلیه سطوح، جلوگیری از ورود افراد مشکوک به بیماری و جلوگیری از ورود افرا متفرقه به کارگاه است.

وی در بخش دیگری از صحبت هایش با بیان اینکه از تقاضا داریم دولت وعده های داده شده به اصناف را پیگیری کنند، گفت: پرداخت بیمه بیکاری، حمایت در بخش مالیات اصناف و پرداخت وام به اصناف از جمله وعده هایی است که خواهشمندیم دولت به آنها توجه کند.

هنگام خرید نان پارچه نخی یا سفره داشته باشید

همچنین قاسم زراعتکار - رییس تعاونی نانوایان سنتی تهران - با اشاره با بیان اینکه درخواست برای نان سنتی بیشتر از نان صنعتی بوده و کمبودی در زمینه تامین آرد و نان در کشور نداشتیم، توصیه کرد مصرف کنندگان هنگام خرید نان به همراه خود پارچه نخی یا سفره داشته باشند تا رطوبت نان گرفته شود و سپس در کیسه مورد نظر قرار دهند تا ماندگاری نان بالاتر رود.

در ادامه پابرجا - رییس اتحادیه نانوایان سنگک تهران - نیز در خصوص عملکرد اتحادیه نانوایان سنگک در دوره کرونا گفت: برخی از مشتریان از مفاد پروتکل های بهداشتی در نانوایی ها باخبر نیستند و با نانوا درگیر می شوند. از طرف وزارت بهداشت گفته می شود که کارگران نانوایی که جلوی تنور هستند نیاز به ماسک و دستکش ندارند ولی احتمالا مشتریان از این قضیه باخبر نیستند و با آنها درگیر می شوند.

وی با بیان اینکه نباید آرامش روانی نانوایان به خطر بیفتد، گفت: کارگران نانوایی مهاجرند و از شهرستان میهمان ما هستند اگر این افراد احساس خطر کنند کارشان را ترک خواهند.

پابرجا با تاکید براینکه متاسفانه در نانوایی ها آرامش بهم خورده است، تصریح کرد: رسانه ها باید به مردم بگویند فاصله اجتماعی را رعایت کنند با کارگران نانوایی دعوا نکنند. نان تا وقتی که به دست مشتری برسد سالم است. به مردم آموزش داده شود پارچه همراه خود داشته باشند. قرار دادن نان در پلاستیک باعث فساد نان می شود. همچین پول نقد پرداخت نکنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین