کد خبر: ۶۴۸۰۳
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۳۸۶ - ۱۵:۴۲
آقازاده اعلام آمادگی کرد:

افزایش پرداخت‌های مالی ایران برای بوشهر

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: «غلامرضا آقازاده» رئیس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران علت تاخیر روسها را در راه‌اندازی نیروگاه بوشهر صرفا فنی و مالی و غیر سیاسی خواند و گفت: علیرغم آنکه ایران تعهدی نسبت به مشکل روسها در این زمینه ندارد اما آماده است برای تکمیل پروژه آنان را پشتیبانی مالی کند.

وی روز سه‌شنبه در جمع خبرنگاران در خصوص مسائل بین ایران و روسیه درباره نیروگاه بوشهر اظهار داشت: در حال حاضر حدود 95 درصد نیروگاه بوشهر تکمیل شده است.

وی با اشاره به مشکلات پیمانکار روسی برای تحویل نهایی این پروژه افزود: پیمانکار روسی مدعی است با توجه به طولانی شدن این پروژه ضرر کرده و امکان ادامه کار در قالب قرارداد برایش مقدور نیست.

آقازاده با تاکید بر اینکه «مسائل کنونی بین ایران و روسیه درباره نیروگاه بوشهر مسائل فنی است»، ادامه داد: مسائل ما سیاسی نبوده و صرفا مسائلی فنی است اما خود روس ها نیز اذعان دارند که به لحاظ قرارداد، ایران هیچ تعهدی نسبت به آنها ندارد ولی ما گفته ایم که برای تکمیل این پروژه از لحاظ مالی آنان را پشتیبانی خواهیم کرد.

رئیس سازمان انرژی اتمی خاطر نشان کرد: در حال حاضر برای حل مسائل کمیته مشترکی تشکیل شده و در حال مذاکره است که پس از انجام این مذاکرات گزارشی از آخرین وضعیت این پروژه و جزئیات آن مشخص خواهد شد.

وی با اشاره به وعده «ولادمیر پوتین» در دیدار با احمدی نژاد در خصوص عزم مسکو برای تکمیل نیروگاه اتمی بوشهر خاطر نشان کرد: اعلام زمان نهایی تکمیل این نیروگاه به پایان مذاکرات کمیته مشترک و مشخص شدن نتایج آن بستگی دارد.

آقازاده همچنین در خصوص مذاکرات ایران با آژانس انرژی اتمی که اخیرا به تدوین مدالیته حل ابهامات آژانس درباره برخی فعالیت های کشورمان منجر شده، گفت: 3 سال گذشته غربی ها این توقع را داشتند که موضوعات باقیمانده بین ایران و آژانس در مدت زمانی مشخص حل و فصل گردد.

رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به روند مذاکرات هسته‌ای دکتر لاریجانی با خاویر سولانا که نهایتا به مذاکرات فنی ایران و آژانس منجر شد، ادامه داد: در آخرین مذاکرات در خصوص تدوین برنامه کاری توافق شد که خوشبختانه این برنامه کمتر از دو ماه محقق شد.

وی با بیان اینکه «محققان کشور در حال احداث یک راکتور تحقیقاتی 40 مگاواتی آب سنگین هستند»، گفت: امروز تاسیسات آب سنگین مورد نیاز این راکتور راه اندازی شده و ما بیش از 15 تن آب سنگین آن را ذخیره کرده ایم و یقین دارم این مرکز، مرکزی فوق العاده در زمینه‌های مختلف علمی و فناوری برای کشور خواهد بود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین