کد خبر: ۶۴۸۰۹۹
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۵

آیا حساسیت‌های فصلی بر روی کرونا تاثیر دارد؟

رییس انجمن ایمونولوژی و آلرژی ایران با بیان اینکه حدود ۲۰ درصد از افراد در جوامع صنعتی می‌توانند از بستر و واکنش‌های آلرژیک رنج ببرند، گفت: در شرایط کنونی ممکن است رینیت آلرژیک بتواند به نوعی زمینه‌ساز، مستعدکننده و اثرگذار بر روی کووید۱۹ باشد.
آفتاب‌‌نیوز :

دکتر محمد وجگانی در خصوص شباهت بین علائم کرونا و حساسیت فصلی، گفت: عمده‌ترین شباهت این است که هر دو، دستگاه تنفسی فوقانی را درگیر می‌کنند؛ یعنی ما علائم و نشانه‌ها را در بینی، حلق و حنجره داریم. البته تفاوت‌های بسیاری نیز بین این دو وجود دارد که در درجه اول مبتلایان به آلرژی می‌توانند با توجه به موارد اختلاف خیالشان راحت باشد و دغدغه و استرس کرونا را نداشته باشند.

وی افزود: هر بخشی از بدن ممکن است درگیر واکنش‌های آلرژیک و حساسیتی باشد اما آنچه که در دستگاه تنفسی فوقانی اتفاق می‌افتد که با اصطلاح قدیمی تب یونجه‌ای و یا با اصطلاح رینیت آلرژیک آن را می‌شناسیم، دستگاه فوقانی تنفس را مبتلا می‌کند و با بیماری کرونا از نظر حوزه تاثیر یکی هستند، اما از آنجا که رینیت آلرژیک یک واکنش آلرژی متفاوت است چندان نمی‌تواند بر روی کووید۱۹ موثر باشد ضمن اینکه بنده در این زمینه مقاله یا اطلاعات خاصی ندیده‌ام.

آیا حساسیت‌های فصلی بر روی کرونا تاثیر دارد؟

این استاد دانشگاه در ادامه اظهار کرد: یکی از مهمترین نکاتی که در حساسیت‌های فصلی باید به آن توجه کرد این است که افراد مبتلا خانوادگی و مسبوق به سابقه هستند یعنی فردی که امسال دچار رینیت آلرژیک می‌شود سال‌ها قبل هم مبتلا بوده است. بنابراین وقوع یک رینیت آلرژیک و واکنش آلرژیک در بینی از پولیپ گرفته تا آبریزش، چون از نظر خانوادگی به عنوان افراد ایتوپیک آنها را می‌شناسیم و یا به عنوان افرادی که سابقه فامیلی داشتند دغدغه را مرتفع می‌کند.

او ادامه داد: اما ممکن است یک همزمانی اتفاق بیفتد و اکنون با شیوع کرونا شرایط با گذشته متفاوت است. نمی‌خواهیم بگوییم رینیت آلرژیک هیچ تاثیری روی کرونا ندارد چه بسا این واکنش التهابی بتواند به نوعی زمینه‌ساز، مستعدکننده و اثرگذار بر روی کووید هم باشد.

وجگانی درباره اقدامات پیشگیرانه، یادآور شد: در واکنش‌های آلرژیک مهمترین مکانیزم و راهبرد اجتناب است. افرادی که به گل‌وگیاه یا گرد و غبار حساسیت دارند در درجه اول باید از ماسک استفاده کنند یا از حضور در محیط‌هایی که این موارد آلرژی‌زا در آنجا پراکنده است اجتناب کنند.

وی در خصوص تاثیر نگه داری حیوانات خانگی و ایجاد حساسیت تصریح کرد: در نگهداری حیوانات خانگی دو حالت وجود دارد، یکی زمانی است که افراد در روستا گاو، گوسفند، مرغ، خروس و ... دارند، یک زمانی هم هست که در خانه‌های آپارتمانی شهری می‌خواهند گربه یا سگ نگه دارند. کاملا این دو شرایط از هم متفاوت هستند. اگر قرار است در محیط‌های آپارتمانی شهری، حیوانات نگهداری شوند یکی از نکاتی که باید به آن توجه شود بحث آلرژی به پشم و موی این حیوانات است و مورد مهم‌تر نیز بحث ابتلا به بیماری‌های حیوانات است. برخی بیماری‌های مشترک داریم که از جمله خطرناک‌ترین آنها بیماری‌هایی است که بین انسان و سگ اتفاق می‌افتد یعنی از سگ منتقل می‌شود مثل بیماری‌های انگلی خطرناکی که انسان می‌تواند به آن مبتلا شود.

وی که در یک گفت‌وگوی رادیویی صحبت می‌کرد، افزود: بنابراین در درجه اول بهداشت حیوان خیلی مهم است و در درجه دوم شرایط نگهداری آن نیز اهمیت دارد. صرف نظر از مسائل شرعی اگر بخواهیم در محیط زندگی خود بدون هیچ‌گونه برنامه‌ریزی علمی حیوانات را نگهداری کنیم قطعا خودمان را به مخاطره انداخته‌ایم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین