کد خبر: ۶۴۸۱۵
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۳۸۶ - ۱۸:۰۴
دکتر تقوی:

مشکل اقتصاد با حذف صفر اسکانس‌ها حل نمی‌شود

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: یک اقتصاددان درباره حذف سه صفر از پول ملی گفت: کشورهایی که تورم بالایی دارند برای ساده شدن در مبادلات اقتصادی و همچنین کاهش هزینه‌های چاپ اسکناس چنین کاری انجام می‌دهند. 

دکتر مهدی تقوی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی آفتاب افزود: این کار هیچ گونه تأثیری بر شاخص‌های اقتصادی ندارد با این حال می‌توان به اثر اندک روانی آن در جامعه اشاره کرد. 

وی تصریح کرد: زمانی که سه صفر از پول حذف شود به نظر خواهد ‌رسید که 20 ریال جدید که همان 20 هزار ریال یا دو هزار تومان سابق است ارزش یافته و می‌توان از آن در مبادلات روزانه استفاده کرد در حالی که این مسأله واقعی نیست و قدرت خرید 2 تومان در واقع همان قدرت خرید 2 هزار تومان سابق است. 

تقوی تصریح کرد: این تأثیر روانی به زودی از بین خواهد رفت و مردم متوجه موضوع خواهند شد. 

وی با اشاره به نظر برخی اقتصاددانان ایران در خصوص حذف سه صفر از پول گفت: در این ارتباط دکتر ‌پژویان به درستی معتقد است که با حذف سه صفر ارزش اسکناس بالاتر می‌رود و این مسأله موجب تقویت انگیزه برای جعل پول خواهد شد. برخی از استادن حسابداری نیز می‌گویند اینکار در دفاتر و حساب‌های رایانه‌ای ایجاد مشکل می‌کند. 

دکتر تقوی به نمونه‌هایی از حذف صفر از پول در دنیا اشاره کرد و افزود: این کار برای اولین بار در آلمان بعد از جنگ جهانی دوم به دلیل بالا رفتن بسیار تورم صورت گرفت و مارک جدید چاپ شد. 

در کشورهای دیگری نیز مانند فرانسه، برزیل، بولیوی، ترکیه سابقه حذف سه صفر از پول به دلیل افزایش تورم وجود دارد. 

این اقتصاددان با اشاره به هزینه‌های حذف سه صفر از پول به دلیل چاپ اسکناس‌های جدید تصریح کرد: در صورتی که این تصمیم نهایی شود دولت باید برای جلوگیری از هزینه‌های بالا اسکناس‌ها را به ترتیب از رده خارج کند و تا زمانی که اسکناس‌های گذشته فرسوده نشده‌اند با فرض حذف سه صفر، از آنها استفاده شود و بعد در تجدید چاپ حذف سه صفر آن در طرح‌های جدید اعمال شود. 

دکتر تقوی در پایان کاهش هزینه‌های چاپ اسکناس، سادگی شمارش پول، کمتر شدن اسکناس‌های مورد مبادله را از مزایای حذف سه صفر دانست.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین