کد خبر: ۶۴۸۷۷۸
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۷:۲۴
ویروس کرونا باعث قرنطینه نیمی از جمعیت جهان شده است

هشدار سازمان ملل به دولت‌ها: به بهانه قرنطینه شهروندان را سرکوب نکنید

میشل باشله، کمیسر حقوق بشر سازمان ملل با انتشار یک ویدئو در صفحه توئیتر گفت محدودیت های ناشی از قرنطینه نباید دستاویز دولت‌ها برای سرکوب و زیرپاگذاشتن حقوق بشر شود.
آفتاب‌‌نیوز :

رئیس کمیساریایی عالی حقوق بشر سازمان ملل در سخنان خود به رهبران کشورها هشدار داد و گفت: «اعلام وضعیت فوق العاده در پی شیوع ویروس کرونا نباید سلاح دولت ها درجهت خاموش کردن و کنترل مخالفان و حفظ قدرت مطلقه شود. وضعیت فوق العاده فقط باید در پی مبارزه با ویروس کرونا مورد استفاده قرار بگیرد نه چیزی کمتر و نه بیشتر.»

به گفته رئیس جمهور پیشین شیلی، کشورها قادرند برخی از حقوق انسانی را برای محافظت از بهداشت عمومی محدود کنند اما در صورت اجرای محدودیت‌ها، باید متناسب، برابر و ضدتبعیض باشند. به گفته خانم باشله قوانین باید از منظر زمانی هم مشخص و محدود شوند.

هشدار سازمان ملل به دولت‌ها: به بهانه قرنطینه شهروندان را سرکوب نکنید

کمیسر عالی حقوق بشر در سخنان خود تائید کرد که سرکوب‌های دولتی در جریان قرنطنیه در بیشتر موارد علیه اقشار محروم و آسیب پذیر انجام گرفته است. وی گفت: «خبرهای بسیاری از مناطق مختلف جهان گزارش شده که نشان می دهد نیروهای پلیس و نیروهای امنیتی از قدرت و موقعیت خود سوءاستفاده کرده‌اند. سوء استفاده‌ای که در برخی موارد به مرگ هم منجرشده است. آنها برای متفرق کردن مردم شدیدترین نوع سرکوب‌ها را به اجرا گذاشته‌اند. چنین تخلفاتی اغلب علیه افراد متعلق به فقیرترین و آسیب پذیرترین اقشار جامعه صورت گرفته است.»

میشل باشله چندین بار تاکید کرد که اجرای وضعیت فوق العاده و قرنطینه برای حفظ جان شهروندان است و نمی توان به همین بهانه، با سرکوب‌های شدید علیه قرنطینه شکنان، جان شهروندان را به خطر انداخت.

کمیسرعالی حقوق بشر سازمان ملل اعلام کرد از کسانی که بخاطر گرسنگی قرنطینه را شکسته اند گزارش های متعددی دریافت شده است که به‌خاطر این کار مورد تیراندازی و یا بازداشت نیروهای پلیس قرار گرفته‌اند. خانم بشله که پدر خود، البرتو باشله، را در جریان شکنجه نیروهای امنیتی شیلی در دهه هفتاد میلادی در دوران اگوستو پینوشه، از دست داده است گفت: «در برخی از کشورها ، هزاران نفر نیز به دلیل نقض قوانین قرنطینه بازداشت شده‌اند، عملی که هم غیرضروری است و هم باعث ناامنی در محیط زندان می‌شود.»

خانم باشله در طول این سخنرانی سه دقیقه‌ای بارها از احترام به مقام انسان خصوصا «در طول قرنطینه و محدودیت های ناشی از آن» سخن گفت.

کمیسر حقوق بشر سازمان ملل در پایان این سخنرانی ویدئویی گفت: «کشورهای مختلف در مراحل مختلف این بیماری همه گیر هستند. برخی از آنها در حال خروج از وضعیت اضطراری هستند، در حالی که برخی دیگر بر تقویت محدودیت‌ها تاکید می‌کند. اصل برجسته این است که تمامی این اقدامات به صورت انسانی اجرا شوند. مجازات‌های مربوط به شکستن قرنطینه باید متناسب بوده و به صورت خودسرانه یا تبعیض آمیز اعمال نشوند.»

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
0
1
حالا سرکوب کنند شما چه کاری می توانی انجام بدهی!.؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
0
0
درود بر شرفش
ناشناس
|
France
|
۱۱:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۱
0
0
سازمان ملل ابزاري در دست قدرتمندان در غير اين صورت حق ؛ وتو ؛
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین