کد خبر: ۶۴۸۸۳۹
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۹

جنوب تهران پیشتاز تورم در بازار مسکن

نمایه های دریافتی حاکی از آن است که با وجود آن که بیشترین معاملات در گروه‌های متراژی و توزیع منطقه‌ای در واحدهای مورد هدف سفته بازان و دلالان انجام می شود، واحدهای مورد نظر متقاضیان مصرفی از ظرفیت رشد بیشتری برخوردار است.
جنوب تهران پیشتاز تورم در بازار مسکن
آفتاب‌‌نیوز :

در شرایطی که ۴۴ درصد معاملات شهر تهران فقط در چهار منطقه واقع در نیمه شمالی انجام شده است، هشت منطقه در جنوب‌ پایتخت، بالاترین رشد قیمت را به خود اختصاص داده اند.

سه منطقه واقع در نیمه شمالی شهر تهران بالغ بر ۳۸ درصد تعداد کل معاملات مسکن پایتخت را به خود اختصاص می دهد. با این حال آمار اسفند ماه ۱۳۹۸ نشان می دهد که رشد قیمت در مناطق جنوبی بیشتر بوده است.

نمایه های دریافتی حاکی از آن است که با وجود آن که بیشترین معاملات در گروه‌های متراژی و توزیع منطقه‌ای در واحدهای مورد هدف سفته بازان و دلالان انجام می شود، واحدهای مورد نظر متقاضیان مصرفی از ظرفیت رشد بیشتری برخوردار است.

توزیع سهم تعداد معاملات مسکن در مناطق ۲۲ گانه شهر تهران در اسفند ماه ۱۳۹۸ از آن است که تنها پنج منطقه شهر تهران شامل مناطق ۵، ۲، ۴، ۱۰ و ۸ بیش از نیمی از کل معاملات انجام شده در اسفند ماه معادل ۵۱.۱ درصد را به خود اختصاص داده‌اند. ۳۸.۱ درصد معاملات در مناطق ۵، ۲ و ۴ انجام شده است.

کمترین رشد سالانه قیمت در منطقه یک

با این حال بیشترین رشد متوسط قیمت در اسفند ماه ۱۳۹۸ نسبت به ماه مشابه سال قبل مربوط به منطقه ۲۰ به میزان ۸۸.۳ درصد و کمترین مقدار افزایش مربوط به منطقه یک به میزان ۳۵.۳ درصد بوده است.

توزیع فراوانی معاملات در مناطق ۲۲ گانه شهر تهران نشان می‌دهد منطقه پنج با ۱۵۲۲ فقره معامله با سهم ۱۷.۶ درصدی از کل معاملات اسفندماه تهران بیشترین سهم از معاملات را به خود اختصاص داده است و پس از آن مناطق ۲، ۴ و ۱۰ به ترتیب با سهم ۱۱.۳، ۹.۲ و ۷.۲ درصد از کل معاملات اسفندماه در رده‌های بعدی قرار دارند. همچنین منطقه ۱۹ با ۴۶ فقره و سهم نیم درصدی کمترین سهم از تعداد معاملات اسفند ماه تهران را به خود اختصاص داده است.

از نظر رشد تعداد معاملات انجام شده، منطقه ۲۲ بیشترین رشد را به میزان ۱.۷ درصد و منطقه ۲۰ کمترین رشد را به میزان ۶۷.۱- درصد نسبت به اسفند ماه سال قبل از آن تجربه کرده است.

مناطق جنوبی تهران پیشتاز تورم ملکی

از سوی دیگر در شرایطی که مناطق ۱، ۳، ۲، ۶، ۵ و ۴ به ترتیب مناطقی هستند که متوسط قیمت مسکن در آنها از متوسط قیمت شهر تهران بیشتر است، مناطق ۲۰، ۱۸، ۱۲، ۱۹، ۱۷، ۱۰، ۱۱ و ۹ که همگی در نیمه جنوبی تهران قرار دارند به ترتیب از بالاترین میزان رشد قیمت در بین مناطق ۲۲ گانه شهر تهران برخوردار بودند.

خواب بازار مسکن تا پایان خرداد ادامه دارد

سعید آسویار، کارشناس بازار مسکن درباره وضعیت پیش روی بخش مسکن به ایسنا گفت: وضعیت رکودی مسکن تا پایان خرداد ماه ادامه پیدا می‌کند؛ زیرا عمده کسانی که پول دستشان هست و در بازار مسکن حضور دارند افراد میانسال و مسن هستند که معمولاً احتیاط و مراعات بیشتری در بحث مراقبت و جلوگیری از قطع زنجیره کرونا دارند. بعید است این اشخاص تا پایان خرداد ماه حضور جدی در بازار مسکن پیدا کنند.

رشد قیمت مصالح در شرایط کرونا

آسویار با بیان اینکه در بازه زمانی شیوع کرونا قیمت مصالح ساختمانی از جمله آهن آلات افزایش پیدا کرده است گفت: کسانی که اسکلت بنای خود را آهنی تعیین کردند نسبت به بناهای بتنی افزایش قیمت بسیار بیشتری را متحمل شدند. از طرف دیگر قیمت مصالح وارداتی گران شده است. مثلاً دستگیره دیجیتال وارداتی از ۵ میلیون تومان در بهمن ماه به ۸ میلیون تومان رسیده است.

این کارشناس بازار مسکن تاکید کرد: رشد قیمت نهاده های ساختمانی دست کم ۲۰ درصد بر قیمت نهایی مسکن تاثیر خواهد گذاشت که از تابستان به تدریج شاهد تاثیر این مسئله هستیم.

طبق اعلام بانک مرکزی، تعداد معاملات مسکن شهر تهران در فروردین ماه ۱۳۹۹ به ۱۲۴۳ فقره رسید که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۸۷.۸ و ۶۳.۷ درصد کاهش نشان می‌دهد. میانگین قیمت نیز ۱۵.۳ میلیون تومان بود که نسبت به اسفند پارسال ۲.۱ درصد کاهش و نسبت به فروردین پارسال ۳۵.۷ درصد افزایش یافته است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین