کد خبر: ۶۴۹۱۳۲
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۵

پیش‌بینی حیدرالعبادی از فرجام الکاظمی

العبادی امروز (چهارشنبه) در گفتگو با به خبرگزاری رسمی عراق (واع) اظهار کرد که الکاظمی به زودی نام‌های وزیران کابینه خود را به پارلمان ارسال می‌کند و رأی اعتماد نیز می‌گیرد.
آفتاب‌‌نیوز :

العبادی پیش بینی کرد که در روز‌های آینده نشست پارلمان عراق برای رای اعتماد به کابینه مصطفی الکاظمی برگزار شود.

رئیس ائتلاف النصر و نخست وزیر پیشین عراق گفت که گذر از مرحله کنونی و بحران‌های اقتصادی، بهداشتی و سیاسی عراق نیازمند هم افزایی و همبستگی همه نیرو‌ها و جریان‌های سیاسی است.

پیش‌بینی حیدرالعبادی از فرجام الکاظمی

از سوی دیگر، مصطفی الکاظمی، نخست وزیر مامور تشکیل دولت امروز چهارشنبه اعلام کرد که برنامه کابینه خود را به رئیس پارلمان ارسال کرده است.

الکاظمی در توئیتی نوشت که امروز برنامه دولت و وزیران را به مجلس فرستادم تا نمایندگان را مطلع کنم و اسامی نامزد‌ها برای تعیین جلسه رأی گیری به کابینه نیز ارسال خواهد شد.

رئیس جمهوری، «برهم صالح» بیست و یکم فروردین گذشته ساعتی پس از کناره گیری «عدنان الزرفی»، نخست وزیر مکلف قبلی، مصطفی الکاظمی را مأمور تشکیل دولت جدید عراق کرد.

در همین حال، نخست‌وزیر سابق و رهبر فراکسیون النصر سه شنبه شب نیز در گفتگو با تلویزیون دولتی عراق نسبت به آنچه «رقابت سیاسی در داخل تشکیلات الحشدالشعبی» خواند، هشدار داد. العبادی گفت: از نابودی تشکیلات الحشدالشعبی به دلیل وجود رقابت‌های سیاسی در داخل این تشکیلات نگران هستم.

وی بدون اشاره به جناح‌های رقیب در داخل الحشدالشعبی، مدعی شد که برخی جناح‌ها برای منافع سیاسی و مالی به تشکیلات الحشدالشعبی پیوسته‌اند.

نخست وزیر سابق عراق خواستار انجام اصلاحات در داخل تشکیلات الحشدالشعبی برای حفظ این نیرو‌ها شد.

العبادی این سخنان را در واکنش به جدایی اخیر چهار تیپ از الحشدالشعبی عنوان کرده است.

«عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر پیشبرد امور دولت، سوم اردیبهشت ماه گذشته در حکمی چهار تیپ وابسته به عتبات مقدسه را از الحشدالشعبی جدا کرده و آن‌ها را زیر فرمان وزارت دفاع عراق قرار داد.

عبدالمهدی در این حکم رسمی تیپ‌های ۲ (امام علی (ع) رزمی نزدیک به عتبه علوی) ۱۱ تیپ علی اکبر (ع) نزدیک به عتبه حسینی)، ۲۶ (ابوالفضل (ع) رزمی نزدیک به عتبه عباسی) و ۴۴ (انصار المرجعیه) را از حیث اداری و عملیاتی از الحشدالشعبی جدا کرد.

برخی کارشناسان امنیتی عراق این اقدام عبدالمهدی را ناشی از افزایش اختلافات بین تیپ‌های نزدیک به عتبات مقدسه با ریاست ستاد کل الحشدالشعبی دانسته‌اند.

این درحالی است که برخی نیز بر این باورند که این اقدام عبدالمهدی با هدف حفظ و صیانت تشکیلات الحشدالشعبی صورت گرفته و نه تضعیف آن.

چهار تیپ جدا شده متعاقب جدایی در بیانیه‌ای مشترک تاکید کردند که به روابط خود با الحشدالشعبی و دیگر مدیریت‌های تابعه آن ادامه می‌دهند و هیچ‌گونه خصومت یا رنجشی از کسی ندارند.

العبادی نخستین رهبر سیاسی برجسته عراقی است که نسبت به جدایی چهار تیپ از الحشدالشعبی واکنش نشان می‌دهد.

تشکیلات نیروی داوطلب مردمی الحشدالشعبی در ابتدای دوره نخست‌وزیری العبادی در تابستان ۲۰۱۴ به دنبال فتوای جهاد کفایی مرجعیت عالی دینی عراق برای مقابله با گروه تروریستی داعش تشکیل شد.

این اعتقاد وجود دارد که به دلیل نوپا بودن تشکیلات نظامی الحشدالشعبی، انجام تغییر و تحول در داخل آن امری طبیعی است و این موضوعی است که برای دیگر نیرو‌های تازه تاسیس نظامی عراق مانند یگان ویژه «سوات» و «سازمان مبارزه با تروریسم» نیز اتفاق افتاده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین