کد خبر: ۶۴۹۲۲۸
تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۶
به خاطر کرونا

ترکیه استقرار اس-۴۰۰ را به تعویق انداخت

سخنگوی دفتر ریاست جمهوری ترکیه اعلام کرد، این کشور به دلیل بحران شیوع کروناویروس استقرار سامانه دفاع هوایی اس-۴۰۰ را به تعویق انداخته اما این اقدام را در نهایت انجام خواهد داد.
آفتاب‌‌نیوز :

این موضع در حالی از سوی ترکیه اعلام شده که آمریکا این کشور را بارها تهدید به اعمال تحریم در صورت به کارگیری سامانه اس- ۴۰۰ روسیه کرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز،ابراهیم کالین، سخنگوی دفتر ریاست جمهوری ترکیه در یک ملاقات اینترنتی به میزبانی شورای آتلانتیک اظهار کرد: تاخیر (در روند استقرار اس-۴۰۰ در ترکیه) به دلیل شیوع کروناویروس وجود داشته اما این طرح آنگونه که برنامه ریزی شده نهایتا اجرا خواهد شد.

ترکیه استقرار اس-۴۰۰ را به تعویق انداخت

وی افزود: اردوغان چند بار به دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا متذکر شده که آنکارا در عین حال علاقه‌مند به خرید سامانه آمریکایی پاتریوت نیز هست.

رویترز اوایل ماه جاری میلادی گزارش کرد، ترکیه فرآینده بر خط سازی این سامانه روسی را که به گفته آمریکا با سیستم‌های ناتو ناسازگار بوده و جنگنده‌های اف-۳۵ آمریکا را با خطر مواجه می‌کند، به تاخیر انداخته است.

اردوغان پیشتر گفته بود، سامانه‌های اس-۴۰۰ کشورش در ماه آوریل فعال می‌شوند اما شیوع کروناویروس تلاش‌های ترکیه را به مبارزه با این بیماری و حمایت از اقتصادش که با دومین رکود در عرض دو سال مواجه شده متمرکز ساخت. اردوغان و دولتش در هفته‌های اخیر به صورت علنی اظهارنظری درباره این موضوع نکرده‌اند.

در عین حال عملیاتی کردن اس-۴۰۰ ترکیه را در معرض تحریم شدن از سوی آمریکا قرار می‌دهد.

دیوید ساترفیلد، سفیر آمریکا در ترکیه در ملاقات اینترنتی مذکور گفت، چندین بار این مساله به رهبران ترکیه گفته شده است.

او خاطر نشان کرد: ما موضعمان را نسبتا صریح به رئیس جمهور اردوغان و همه رهبران ارشد ترکیه گفته‌ایم و آن این است که عملیاتی ساختن اس-۴۰۰ ترکیه را در معرض احتمال بسیار بالای تحریم شدن در کنگره آمریکا چه با استناد به قانون CAATSA و چه از طریق دیگر اقدامات مضاعف دیگر قرار خواهد داد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین