کد خبر: ۶۴۹۴۴۷
تاریخ انتشار : ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۰
جدال بر سر یک کرسی سبز

چه کسی رئیس مجلس یازدهم می‌شود؟

 این روزها نه‌تنها منتخبان اصولگرای مجلس یازدهم سر کرسی ریاست مجلس با یکدیگر رقابت می‌کنند، رسانه‌های این جریان نیز در جنگ گمانه‌زنی درباره آن، نام ۹ نفر را مطرح کرده‌اند. یکی از منتخبان تهران ضمن تأیید برگزاری جلسات رایزنی اصولگرایان برای رئیس آینده، می‌گوید: ان‌شاءالله به وحدت برسیم و بتوانیم نهایتاً دو تا سه نفر را به‌عنوان نامزد ریاست مجلس معرفی کنیم.
آفتاب‌‌نیوز :

کمتر از یک ماه تا برگزاری نخستین اجلاسیه مجلس یازدهم باقی مانده است. هرچند منتخبان مجلس یازدهم هنوز بر کرسی‌های سبز آن تکیه نزده‌اند، اما تکاپوی فراوانی برای مجلس آتی نشان داده‌اند. از محافل خصوصی اصولگرایان اخباری از رایزنی برای ریاست مجلس به بیرون درز کرده است؛ پیش از آن نیز تصاویر محمدباقر قالیباف، سرلیست ائتلاف بزرگ اصولگرایان در تهران، در محافل سیاسی منتشر شده بود و با عنوان رایزنی برای ریاست مجلس در فضای مجازی دست به دست می‌شد.

جدال رسانه‌ای بر سر ریاست

البته رسانه‌های نزدیک به اصولگرایان و کاربران سرشناس این جریان در توییتر، طی روزهای اخیر چند نفر از منتخبان را به‌عنوان گزینه پیشنهادی یا اصلح برای ریاست مجلس معرفی کرده‌اند. در این میان، «خبرگزاری میزان» نزدیک به قوه قضاییه، محمدباقر قالیباف، مصطفی میرسلیم، مرتضی آقاتهرانی، مجتبی ذوالنوری، علی نیکزاد، فریدون عباسی و مسعود پزشکیان را به‌عنوان گزینه‌های مطرح برای تکیه بر صندلی ریاست مجلس معرفی کرده است. یکی دیگر از رسانه‌های این جریان، محمدباقر قالیباف، مصطفی میرسلیم، مرتضی آقاتهرانی، محمدمهدی زاهدی و علیرضا زاکانی را به‌عنوان گزینه‌های مطرح برای ریاست معرفی کرد. تابناک نیز در مطلبی با عنوان «قالیباف نزدیک‌ترین و دورترین گزینه به کرسی ریاست مجلس یازدهم» به اختلاف‌نظرها بر سر انتخاب رئیس آینده در دژ بهارستان پرداخته و تأکید کرده است «چهره‌های نزدیک و اعضای راه‌یافته جبهه پایداری، به‌هیچ‌وجه حاضر به کنار آمدن با او (محمدباقر قالیباف) نیستند و هر گزینه دیگری را به او ترجیح می‌دهند؛ هرچند خود این جبهه نیز گزینه‌ای نظیر حجت‌الاسلام «مرتضی آقاتهرانی» دبیر کل جبهه پایداری را برای ریاست مجلس در نظر دارد که منتخب سوم مردم تهران هم شده است.»

چه کسی رئیس مجلس یازدهم می‌شود؟

به این ترتیب، تاکنون ۹ نفر از منتخبان مجلس یازدهم که از قضا یکی‌شان، در مجلس دهم عضو فراکسیون امید -منتسب به اصلاح‌طلبان- بود، در فهرست رقابت سر کرسی ریاست مجلس قرار گرفته‌اند.

شاخص‌های انتخاب رئیس مجلس: بازگشت مجلس به رأس امور و شورایی شدن

حالا زهره سادات لاجوردی، منتخب تهران در مجلس یازدهم درباره برگزاری جلسات رایزنی پیرو تعیین رئیس آینده مجلس می‌گوید: جلساتی میان افراد داوطلب برای ریاست و گروهی از منتخبان در جریان است. رایزنی‌هایی در حال انجام است و بناست بر سر دو یا سه نفر به‌عنوان گزینه‌های نهایی به وحدت برسند.

وی در پاسخ به اینکه گزینه‌های ریاست مجلس آتی تنها منتخبان تهران‌اند یا از منتخبان شهرهای دیگر نیز هستند، تصریح می‌کند: احتمالاً از شهرهای دیگر هم گزینه‌هایی هستند. تاکنون صراحتاً نام فردی مطرح نشده است، اما بنا به آنچه در رسانه‌ها منتشر شده است، پنج، شش نفر از منتخبان این دوره مجلس کاندیدای ریاست مجلس‌اند. جلسات این روزها، از این روست که ان‌شاءالله به وحدت برسیم و بتوانیم نهایتاً دو تا سه نفر را به‌عنوان نامزد ریاست مجلس معرفی کنیم.

لاجوردی درباره رایزنی‌ها برای انتخاب دیگر اعضای هیئت‌رئیسه و حضور زنان منتخب در آن می‌گوید: تا جایی که بنده اطلاع دارم، رایزنی برای حضور زنان در هیئت رئیسه صورت نگرفته است؛ البته ممکن است صحبت‌هایی شده باشد، اما درباره نواب رئیس بحث‌هایی شده است.

این منتخب تهران درباره شاخص‌های تعیین رئیس مجلس آینده توضیح می‌دهد: آنچه بسیار اهمیت دارد، این است که بتواند مجلس را به‌جایگاه اصلی‌اش که همان رأس امور است، بازگرداند. متأسفانه در دوره‌های پیشین مجلس جایگاه خود را از دست داد و باید آن را احیا کرد. رئیس مجلس باید برنامه داشته باشد، گزینه‌های مطرح نیز در حال ارائه برنامه‌های خود هستند و ان‌شاءالله بر مبنای آنچه ارائه می‌دهند، انتخاب خواهند شد.

وی ادامه می‌دهد: رئیس مجلس سخنگوی نمایندگان است و باید بتواند این مهم را به‌خوبی انجام دهد. موضوع دیگر، توجه به شورایی بودن مجلس است که حتی در عنوان مجلس هم بر آن تأکید شده است؛ رئیس مجلس باید به شأن و نظر نمایندگان توجه داشته باشد.

لاجوردی در انتها خاطرنشان می‌کند: انتظار ما این است بحث‌هایی که در گذشته وجود داشت و موانعی بر سر بازگشت به‌جایگاه حقیقی مجلس وجود داشت، رفع شود. ان‌شاءالله با توجه به اهتمامی که نمایندگان برای بازگشت به‌جایگاه حقیقی مجلس و خدمت به مردم دارند، بتوانیم به‌خوبی از این فرصت بهره ببریم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین