کد خبر: ۶۴۹۵۱۷
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۷
کرونا آخرین درگیری غیرمترقبه دولت روحانی خواهد بود؟

مواجهه روحانی با غیر مترقبه‌ها/ واکنش‌ها و تصمیمات رئیس‌جمهور در حوادث ۷ سال اخیر چه بود

رئیس‌جمهور در مواجهه با اتفاقاتی همچون هدف قرارگرفتن اشتباهی هواپیمای اوکراینی در خاک ایران یا غرق‌شدن کشتی سانچی در اقیانوس چه واکنشی داشته و چه تصمیماتی گرفته است. در این اینفوگرافی به صورت کوتاه به مهم‌ترین اتفاقات دوران ریاست‌جمهوری حسن روحانی و واکنش‌هایش پرداخته‌ایم.
آفتاب‌‌نیوز :

آخرین چالش تمام رؤسای دولت‌های جهان در حال حاضر یک موضوع است؛ «کرونا». اتفاقی که گریبان کشور و رئیس‌جمهور ما را نیز گرفته و البته که تصمیمات حسن روحانی موافق و مخالف بسیار دارد. از مخالفتش با قرنطینه کامل تا بازشدن مراکز خرید و پارک‌ها که باعث شده هنوز مردم مردد باشند فعالیت‌های اجتماعی خود را از سر بگیرند یا خیر.

کم و بیش یک سال از عمر دولت روحانی مانده و با توجه به شرایط طبیعی و غیرطبیعی موجود، احتمال اینکه کرونا آخرین درگیری غیرمترقبه او نباشد کم نیست. اما او در هفت سال گذشته با اتفاقات این‌چنینی چگونه مواجه شده است. رئیس‌جمهور در مواجهه با اتفاقاتی همچون هدف قرارگرفتن اشتباهی هواپیمای اوکراینی در خاک ایران یا غرق‌شدن کشتی سانچی در اقیانوس چه واکنشی داشته و چه تصمیماتی گرفته است. در این اینفوگرافی به صورت کوتاه به مهم‌ترین اتفاقات دوران ریاست‌جمهوری حسن روحانی و واکنش‌هایش پرداخته‌ایم.

مواجهه روحانی با غیر مترقبه‌ها/ واکنش‌ها و تصمیمات رئیس‌جمهور در حوادث ۷ سال اخیر چه بود

حملات تروریستی
آبان ۹۲
شهادت مرزداران منطقه سراوان استان سیستان و بلوچستان

رئیس‌جمهوری در پیامی نوشت: دولت مصمم است با این‌گونه شرارت‌های هدایت‌شده برخورد نماید، لذا از وزیر کشور می‌خواهم تا در اسرع وقت با تشکیل کمیته‌ای ویژه با همکاری نیروی انتظامی جهت رسیدگی این امر با این شرارت‌ها برخورد و گزارش آن را در اسرع وقت به این‌جانب ارائه نماید. وزارت امور خارجه نیز موظف است اقدامات لازم جهت اجرای موافقت‌نامه امنیتی با پاکستان را پیگیری و نتیجه را گزارش نماید.

اردیبهشت ۹۶
شهادت مرزبانان در میرجاوه

روحانی در پیامی به «نواز شریف» نخست‌وزیر پاکستان ضمن ابراز نگرانی عمیق و تأسف شدید از تکرار تعرضات تروریستی از خاک پاکستان به خاک جمهوری اسلامی ایران، از او خواست برای حفظ و ارتقای روابط خوب و برادرانه دو کشور دستور دهد مسببین این اقدام تروریستی تحت پیگرد قانونی قرار گرفته و به محکمه عدالت سپرده شوند.

خرداد ۹۶
حمله تروریستی به ساختمان مجلس

روحانی در پیامی نوشت: قوا، دستگاه‌ها و نهاد‌های امنیتی کشور با وحدت و هماهنگی و تا مشخص‌شدن همه ابعاد این اقدامات کوردلانه و حامیان پیدا و پنهان آن‌ها از پای نخواهند نشست. او در حاشیه مراسم وداع با شهدای این حادثه تروریستی، گفت: «این اقدام تروریستی در واقع انتقام از دموکراسی بود».

آبان ۹۶
شهادت مرزبانان نیروی انتظامی در منطقه مرزی چالدران

حسن روحانی بعد از حمله گروه الاحوازیه به مراسم رژه نظامی نیرو‌های مسلح در اهواز گفت روشن است چه گروهی این کار را کرده و به کجا وابسته هستند. او اعلام کرد ایران بی‌تردید از این جنایت نخواهد گذشت و پاسخ این جنایت در چارچوب قانون و مصالح کشور داده خواهد شد.

شهریور ۹۷
حمله به رژه نظامی در اهواز

حسن روحانی بعد از حمله گروه الاحوازیه به مراسم رژه نظامی نیرو‌های مسلح در اهواز گفت روشن است چه گروهی این کار را کرده و به کجا وابسته هستند. او اعلام کرد ایران بی‌تردید از این جنایت نخواهد گذشت و پاسخ این جنایت در چارچوب قانون و مصالح کشور داده خواهد شد.

بهمن ۹۷
حمله تروریستی در جاده خاش- زاهدان

رئیس‌جمهوری در پیامی نوشت: بی‌تردید آمران و تمام عوامل این اقدام وقیحانه و شوم، با تلاش و همت نیرو‌های پرتوان امنیتی و انتظامی کشور به‌زودی به سزای جنایت خود خواهند رسید و بار دیگر همدلی و یکپارچگی ملت ایران در دفاع از آرمان‌های بلند نظام اسلامی و کیان ملی، امید‌های واهی آن‌ها را به یأس تبدیل خواهد کرد.

حادثه نفت‌کش سانچی
دی ۹۶

پس از این حادثه روحانی دستور تشکیل کمیته ویژه رسیدگی به حادثه نفت‌کش سانچی را صادر کرد. او همچنین درجلسه‌ای که با حضور وزیران خارجه، نفت و راه و شهرسازی برگزار شد، تأکید کرد که مهم‌ترین موضوع تعیین سرنوشت و رسیدگی به وضعیت کارکنان این نفت‌کش و خانواده‌های آنان است. او به محمدجواد ظریف دستور داد تا تمام امکانات دستگاه دیپلماسی برای پشتیبانی سیاسی و حقوقی، تسریع عملیات اطفای حریق، رسیدگی به وضعیت کارکنان و مذاکرات لازم با کشور‌های هم‌جوار ساحلی فعال شود. روحانی همچنین در تماس تلفنی با علی ربیعی که به نمایندگی از او مأمور رسیدگی به وضعیت نفت‌کش ایرانی و خدمه آن شده و به چین سفر کرده بود، گفت: «ضروری است با ادامه مذاکرات و پشتیبانی بیشتر وزارت امور خارجه، تمام نیاز‌ها و امکانات لازم برای دسترسی سریع‌تر و اطلاع از وضعیت خدمه نفت‌کش از کشور‌های هم‌جوار و تسریع همکاری‌های دولت چین به کار گرفته شود». پس از تأیید جان‌باختن خدمه این کشتی رئیس‌جمهور یک روز عزای عمومی اعلام و در مراسم گرامیداشت شهدای این حادثه شرکت کرد.

حادثه معدن یورت آزادشهر استان گلستان
اردیبهشت ۹۶
روحانی با حضور در محل حادثه معدن زغال‌سنگ آزادشهر و در دیدار معدن‌کاران و کارگران گفت هیچ تفاوتی بین کسی که در این محل حادثه دیده با کسی که در تهران یا سایر شهر‌ها حادثه می‌بیند، وجود ندارد. دولت برنامه‌های زیادی برای امنیت معادن دارد و آن‌ها را با قوت دنبال می‌کند و نباید بگذاریم چنین حوادثی دوباره تکرار شود. او در دیدار خانواده جان‌باختگان این حادثه را زنگ خطر، هشدار و بیدارباشی برای همه مسئولان دانست و بر ضرورت نظارت مداوم، تنظیم مقررات لازم و تأمین تجهیزات و امکانات پیشرفته در محیط‌های کار ناامن، تأکید کرد. روحانی به وزیران کار و مسکن و استاندار گلستان دستور ویژه داد تا به خانواده‌های جان‌باختگان و رفع مشکلات آنان رسیدگی شود.

حادثه منا
شهریور ۹۴

رئیس‌جمهور که در حال سفر به نیویورک بود، بلافاصله پس از فرود هواپیما، در تماس تلفنی با جهانگیری، دستورات لازم را برای تشکیل جلسه فوق‌العاده هیئت دولت برای بررسی ابعاد مختلف این حادثه و تشکیل ستاد ویژه‌ای برای پیگیری موضوع صادر کرد. روحانی در کشور سه روز عزای عمومی اعلام کرد و در پیامی، وزارت خارجه و سفیر ایران در عربستان را موظف کرد ضمن بررسی چگونگی رخ‌دادن این فاجعه، تمام اقدامات لازم را برای احقاق حقوق درگذشتگان و حادثه‌دیدگان انجام داده و از دولت عربستان خواست ضمن بر‌عهده‌گرفتن مسئولیت این فاجعه، به وظایف قانونی و اسلامی خود در این زمینه عمل کند. روحانی بلافاصله بعد از سخنرانی خود در سازمان ملل، برای شرکت در مراسم انتقال پیکر جان‌باختگان به ایران بازگشت و در این مراسم بر پیگیری‌های مجدانه دولت برای شناسایی علل و عوامل یا مقصران فاجعه منا تأکید کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران به‌هیچ‌وجه از خون عزیزان خود نخواهد گذشت.

آتش سوزی و فروریزی ساختمان پلاسکو
دی ۹۵

رئیس‌جمهوری به وزیر کشور دستور داد در اسرع وقت، علل حادثه و مسئولیت حادثه بررسی و گزارش شود و همچنین نسبت به رسیدگی به مجروحان و جبران خسارات آسیب‌دیدگان از سوی نهاد‌های مسئول، اقدام فوری صورت پذیرد. او در محل حادثه نیز حضور یافت. روحانی به وزرا و مسئولان مأموریت داد در جهت بازسازی و ایجاد فرصت شغلی برای اصناف و کارگران شاغل در این ساختمان، تصمیم‌گیری کنند و کارگروهی ‏تخصصی را مأمور تدوین گزارش ملی از دلایل و عوامل بروز حادثه کرد. در فروردین ۹۶، روحانی در جلسه «هیئت ویژه گزارش ملی بررسی حادثه ساختمان پلاسکو» گفت: در بررسی این حادثه کار ارزشمندی انجام گرفت و برای نخستین‌بار در کشور در حادثه‌ای مهم، دستگاه‌های اجرائی و به مفهومی ذی‌نفعان، برای بررسی وارد نشده و یک هیئت مستقل، بی‌طرف و آزاد، بدون تأثیر از مسائل معمول سیاسی، نسبت به بررسی این حادثه تعیین و شروع به کار کرد.

سیل

آبان ۹۴
سیل در استان‌های ایلام و لرستان

​روحانی به معاون اول و وزیر کشور دستور داد تا پیگیر خسارت‌ها و کمک به آسیب‌دیدگان باشند. او هیئت ویژه‌ای را نیز به مناطق سیل‌زده اعزام کرد.

فروردین ۹۵
سیل در استان‌های خوزستان، ایلام لرستان و آذربایجان غربی

روحانی که برای شرکت در اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی به استانبول رفته بود در تماسی تلفنی با اسحاق جهانگیری، بسیج همه امکانات برای مدیریت سیلاب‌ها را ضروری دانست و با تأکید بر گزارش‌دهی و اطلاع‌رسانی به‌موقع به مردم، از همه دست‌اندرکاران در استان‌های مذکور خواست با آمادگی کامل تمهیدات و پیش‌بینی‌های لازم را انجام دهند و با مسئولان مربوطه همکاری کنند.

فروردین ۹۶
سیل در استان‌های آذربایجان شرقی و غربی و اردبیل

روحانی در پیامی اطمینان داد که دولت تا ساماندهی نهایی، رسیدگی مطلوب و کمک به جبران خسارت‌های وارده در کنار مردم این استان‌ها خواهد بود. او همچنین برای بررسی وضعیت سیل‌زدگان به روستا‌های «چنار»، «مهماندار» و «دیوج حسن‌بیگ» در استان آذربایجان شرقی سفر کرد.

دی ۹۸
سیل در استان سیستان و بلوچستان و شهرستان چابهار

رئیس‌جمهور برای بازدید از مناطق سیل‌زده به روستای «کلانی» رفت و گفت: مطمئن باشید دولت و همه ما در کنار شما هستیم، مشکلات شما را حل خواهیم کرد و شما را فراموش نمی‌کنیم.

فروردین ۹۸
سیل در استان‌های شمالی غرب و جنوبی کشور

رئیس‌جمهوری در دومین روز فروردین در تماس‌هایی با وزیر کشور و مسئولین استان‌ها دستور‌های لازم را صادر کرد. او همچنین به استانداران و فرمانداران سراسر کشور آماده‌باش کامل داد. او از ارتش و سپاه خواست در تخلیه آب و امور مهندسی تسریع کنند. او در همان ماه برای بازدید از مناطق سیل‌زده به استان‌های گلستان، مازندران، خوزستان، لرستان و ایلام سفر کرد.

زلزله
آذر ۹۲
زلزله شهرستان برازجان

رئیس‌جمهور در پیامی از همه مسئولان ذی‌ربط خواست با بسیج امکانات و نیروی امدادرسانی، پشتیبانی‌ها و کمک‌های لازم را از مردم مناطق زلزله‌زده به عمل آورند. روحانی به‌منظور دیدار و رسیدگی به وضعیت زلزله‌زدگان «برازجان» و منطقه «دشتستان»، به استان بوشهر سفر کرد.

فروردین ۹۶
زلزله در استان خراسان رضوی

در پی زلزله در ۶۷ روستا در شهرستان‌های مشهد، فریمان، تربت‌جام و سرخس در استان خراسان رضوی، به نمایندگی از رئیس‌جمهور، گروهی به ریاست وزیر بهداشت عازم این استان شدند.

آبان ۹۶
زلزله در مناطق غربی کشور و استان کرمانشاه

روحانی به معاون‌اول خود مأموریت داد تمام امکانات کشور را برای نجات هم‌وطنان گرفتار زیر آوار و همچنین رسیدگی کامل به مصدومان حادثه بسیج کند. او همچنین برای بازدید از مناطق زلزله‌زده و نظارت و بررسی بر روند امداد‌رسانی، به شهرستان «سرپل ذهاب» سفر کرد. روحانی در جلسه هیئت دولت نیز گفت: «اینکه خانه ساخته خود مردم در منطقه سرپل ذهاب سالم مانده و در مقابل یک ساختمان دولتی فرو‌ریخته، نشان‌دهنده وقوع فساد در این زمینه است». رئیس‌جمهور در شب سال نو و در آستانه سال ۹۷ به استان کرمانشاه سفر و از روستای «فتاح‌بگ» در شهرستان قصرشیرین و روستای «میرمیرو» در شهرستان سرپل ذهاب بازدید کرد.

شهریور ۹۷
زلزله تازه‌آباد استان کرمانشاه

روحانی در تماس تلفنی با وزیر کشور و استاندار کرمانشاه دستور داد همه امکانات برای ارائه کمک‌های امدادی فوری به زلزله‌زدگان این منطقه هماهنگ شوند.

آبان ۹۸
زلزله استان آذربایجان شرقی
رئیس‌جمهور در جلسه هیئت دولت تأکید کرد زلزله‌زدگان در این سرما نباید زیر چادر بمانند بلکه خانه و اتاقی اجاره کنند و ما اجاره آن‌ها را می‌پردازیم. او از وزارت کشور، ستاد بحران و همه دستگاه‌ها خواست برای اسکان زلزله‌زده‌ها به‌صورت استیجاری به فوریت عمل شود.

برخورد قطار
آذر ۹۵
برخورد دو قطار در استان سمنان

روحانی در نامه‌ای به معاون‌اول رئیس‌جمهوری، خواهان بررسی و اعلام دلایل وقوع این حادثه تلخ و معرفی مقصران احتمالی و به‌کارگیری تمام اقدامات لازم برای درمان سریع‌تر مصدومان شد. او همچنین اقدام مدیر‌عامل راه‌آهن را که با پذیرش مسئولیت و عذرخواهی از مردم، استعفا داده بود، سنجیده و مسئولانه دانست.

مهر ۹۸
خروج قطار زاهدان-تهران از ریل

روحانی با ابراز همدردی و تسلیت به خانواده‌های قربانیان سانحه، از دستگاه‌های امدادی و استانی، به‌ویژه وزارت بهداشت و وزارت کشور خواست با بسیج همه امکانات، اقدامات لازم را برای درمان سریع‌تر مصدومان انجام دهند. همچنین به وزارت راه دستور داد برای بررسی دقیق دلایل وقوع این حادثه ناگوار اقدام کند.

ویروس کرونا
اسفند ۹۸

رئیس‌جمهور چهارم اسفند «ستاد ملی مبارزه با کرونا» را تشکیل داد و وزیر بهداشت را به ریاست آن برگزید. روحانی در روز‌های پایانی سال ۹۸ اعلام کرد مقامات دولتی و اعضای این ستاد در روز‌های عید تعطیلی نخواهند داشت و اگر نیاز باشد، در جلسات حضور پیدا می‌کند. او در دفتر خود حاضر شد و با سه مرکز درمانی، یک مجتمع تولیدی و مرکز کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا تماس گرفت. در ایام عید نیز در چند نوبت در جلسات ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا شرکت کرد. روحانی در نیمه دوم عید از طرح «فاصله‌گذاری اجتماعی» رونمایی کرد و گفت این تصمیمات سخت برای حفاظت از جان مردم است. بعد از آن، دستور اجرائی‌شدن طرح «فاصله‌گذاری هوشمند» را داد و اعلام کرد کسب‌وکار‌های کم‌خطر در استان‌ها از ۲۳ فروردین و فعالیت اقتصادی در پایتخت از ۳۰ فروردین از سر گرفته خواهد شد.۴

هواپیما
دی ۹۷
سانحه هواپیمای بوئینگ ۷۰۷ نهاجا

رئیس‌جمهور در پیامی نوشت: لازم است دستگاه‌های مسئول ضمن بررسی دقیق علل این حادثه، با اتخاذ تدابیر و اقدامات ضروری، از تکرار این‌گونه رخداد‌های ناگوار و جبران‌ناپذیر، پیشگیری به عمل آورند.

دی ۹۸
سقوط هواپیمای اوکراینی

این حادثه ساعاتی بعد از آنکه نیروی هوافضای سپاه در پاسخ به ترور سردار شهید سلیمانی، با شلیک موشک، پایگاه عین‌الاسد در عراق را مورد هدف قرار داده بود اتفاق افتاد. از انتقاد‌هایی که در این ماجرا رخ داد این بود که چرا رئیس‌جمهور، دیر از این ماجرا باخبر شده است. او درباره این موضوع پاسخ داده بود: «روز چهارشنبه آنچه در دولت مطرح شد، یک سانحه بود. بعد از ظهر آن روز جلسه شورای عالی امنیت ملی بود، اما هواپیما بحث اصلی ما نبود ولی آخر جلسه که مطرح شد باز هم مسئله سانحه مطرح بود نه چیز دیگر. شب که رئیس‌جمهور اوکراین با من صحبت کرد لحن او یک مقدار متفاوت بود و یک احتمالاتی را می‌داد یا اطلاعاتی را برخی از کشور‌ها به او داده بودند و من هم شب با وزیر راه مفصل صحبت کردم. غروب پنجشنبه که با رئیس ستاد کل صحبت می‌کردم تقریبا این احتمال قوی بود که این حادثه روی خطایی در پدافند صورت گرفته است. جمعه بعد از ظهر رئیس ستاد کل فرماندهی نیرو‌های مسلح با من تماس گرفت و آنجا رسما به من اعلام کرد که این خطا صورت گرفته است؛ یعنی اولین لحظه‌ای که به طور رسمی به من اعلام شد سقوط هواپیما ناشی از خطای انسانی بوده، ساعت چهار و نیم بعد از ظهر جمعه بود و من همان لحظه هم گفتم که پس همین الان اعلام شود؛ گفتند باشد؛ بعدش که دیدم اعلام نشد. در نهایت تصمیمی گرفته شده که جلسه شورای عالی امنیت ملی تشکیل شود. به هر حال صبح شنبه اعلام شد. می‌شد چند ساعتی یا لااقل مثلا جمعه‌شب این اعلام شود و یک مقدار این پروسه‌ها را تسریع کنیم». رئیس‌جمهوری همچنین از قوه قضائیه خواست یک دادگاه ویژه با یک قاضی عالی‌رتبه و ده‌ها کارشناس برای بررسی سانحه سقوط هواپیما تشکیل دهد.

اتوبوس
شهریور ۹۷
برخورد اتوبوس با تانکر سوخت در محور نطنز – کاشان

روحانی در پیامی نوشت: متأسفانه تکرار چنین حوادث ناگوار و جبران‌ناپذیر جاده‌ای، نشان از وجود ضعف‌های فنی، مدیریتی و نظارتی دارد که باید مورد توجه جدی مسئولان ذی‌ربط قرار گرفته و چاره‌جویی اساسی صورت گیرد تا شاهد تکرار این‌گونه رخداد‌های غم‌انگیز در کشور نباشیم.

دی ۹۷
واژگونی اتوبوس در واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی

رئیس‌جمهور از مسئولان امر خواست ضمن بررسی دقیق علت این سانحه، تمام راهکار‌های لازم برای عدم تکرار این‌گونه حوادث را تمهید و اجرا کنند و رسیدگی‌های پزشکی و درمانی لازم برای بهبود هر چه سریع‌تر آسیب‌دیدگان مورد توجه قرار گیرد.

دی ۹۸
واژگونی اتوبوس در مسیر تهران – گنبد

روحانی گفت متأسفانه تکرار چنین حوادث اندوهبار جاده‌ای نشان می‌دهد به رغم همه اقدامات انجام‌شده، باید نظارت‌ها و برنامه‌ریزی‌های بیشتری در این زمینه صورت گیرد.

منبع: شرق
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین