کد خبر: ۶۴۹۷۹۲
تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۶

جمع‌آوری مجدد معتادان متجاهر براساس دستورالعمل جدید

رئیس پلیس مواد مخدر ناجا گفت از جمع آوری مجدد معتادان متجاهر براساس دستورالعمل جدید خبر داد و گفت:‌ بر اساس مصوبه کمیته درمان، دو مرکز قرنطینه تعریف شد تا معتادانی که جمع آوری می شوند بعد از غربال‌گری اعتیاد و بیماری کرونا به این دو مرکز منتقل شوند. یک مرکز قرنطینه برای افرادی که فاقد علائم اولیه کرونا هستند و یک مرکز هم برای نگهداری افرادی که دارای علائم بیماری کرونا هستند.
آفتاب‌‌نیوز :

سردار مسعود زاهدیان در یک برنامه رادیویی درباره ساز و کارهای جمع آوری معتادان متجاهر اظهار کرد: طرح جمع آوری معتادان در کشور مسبوق به سابقه است. در این مدت اشکالات کاری مشخص شده و نسبت به رفع آن‌ها اقدامات خوبی انجام شده است. خصوصا در دوره جدید مدیریت ستاد مبارزه با مواد مخدر به این موضوع پرداخته شد و ظرفیت های خوبی برای نگهداری معتادین تهیه و تامین شده است.

وی گفت: متاسفانه با شروع بیماری کرونا بیم این می رفت تعداد معتادانی که در سطح شهر هستند آلوده به ویروس کرونا باشند و انتقالشان به مراکز ماده ۱۶ در کنار افراد سالم باعث اپیدمی و شیوع بیش از حد این بیماری و نهایتا تلفات و بیماری‌های ناشی از بیماری کرونا باشد.

جمع‌آوری مجدد معتادان متجاهر براساس دستورالعمل جدید

رئیس پلیس مواد مخدر ناجا ادامه داد: به همین منظور جلسه‌ای را کمیته درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر بامسئولیت معاونت وزارت بهداشت در اوایل اسفند ماه تشکیل داد و تصمیم گرفته شد تا جمع آوری شکل نگیرد و تعداد افرادی هم که دوره نگهداری شان در مراکز ماده ۱۶ به اتمام رسیده بود به دلیل خلا قانونی موجود رها سازی شدند و مشکلاتی را هم این افراد ایجاد کردند.

وی افزود: با پیگیری‌های نیروی انتظامی و مطالبات مردم، در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا تصویب شد تا جمع آوری این افراد مجددا انجام شود. با ساز و کاری که وزارت بهداشت تبیین کرد کمیته درمان مجددا تشکیل شد و دستورالعمل جدید جمع آوری و نگهداری این افراد ابلاغ شد.

سردار زاهدیان به مراکز نگهداری تعیین شده برای نگهداری این افراد اشاره کرد و گفت: بر اساس مصوبه کمیته درمان، دو مرکز قرنطینه تعریف شد تا معتادانی که جمع آوری می شوند بعد از غربال‌گری اعتیاد و بیماری کرونا به این دو مرکز منتقل شوند. یک مرکز قرنطینه برای افرادی که فاقد علائم اولیه کرونا هستند و یک مرکز هم برای نگهداری افرادی که دارای علائم بیماری کرونا هستند.

وی اظهار کرد: سپاه محمد رسول الله در تهران مسئولیت مرکزی افرادی که دارای علائم هستند را متقبل شد و مرکز دیگر را هم سازمان زندان‌ها متکفل نگهداری این افراد فاقد علائم شد.

رئیس پلیس مواد مخدر ناجا در خصوص اقدامات صورت گرفته اظهار کرد: در روز اول جمعیت حدود ۱۵۰ نفر به مرکز ماده ۱۶ سازمان زندان‌ها منتقل شد و بعد از غربالگری در آن مرکز نگهداری می شوند.

سردار زاهدیان با بیان اینکه همزمان در شهرهای دیگر نیز این اقدام ابلاغ شده تا دنبال شود گفت: مشهد این کار را انجام داد و تا الان حدود ۵۰۰ نفر جمع آوری شدند و در استان های دیگر این اقدام توسعه پیدا خواهد کرد و نگرانی مردم از این بابت کاهش پیدا می کند.

وی افزود: بر اساس اعلام آمادگی استان‌ها که استانداران به عنوان روسای شورای مبارزه با مواد مخدر هر استان مسئول پیگیری امور هستند به ترتیب کار انجام خواهد شد و پلیس نیز آمادگی دارد در هر نقطه ای که می شود به صورت ضربتی و کاملا هماهنگ و منسجم با رعایت تمامی پروتکل های بهداشتی کار را دنبال کند.

رئیس پلیس مواد مخدر ناجا با تاکید بر صیانت بعد از رهاسازی این افراد گفت: این موضوع خیلی مهم است که بتوانیم از ظرفیت‌هایی که برای این افراد ایجاد شده صیانت کنیم و دوباره اجازه ندهیم آن ها به این چرخه برگردند. بعد از رهاسازی این افراد ما باید از ساختارهای مختلفی مثل سازمان بهزیستی و بسیج و کمیته امداد استفاده کنیم. البته ما نیز دفاتر مددکاری و مشاوره را در کنار پلیس مبارزه با مواد مخدر راه اندازی کرده‌ایم اما محدود است.

وی اظهار کرد: در مجموعه پلیس فقط ۶۰۰ نفر نگهداری می‌شود و اصل نگهداری بر عهده دستگاه‌هایی مثل بهزیستی و مجموعه سازمان زندان‌ها و مجموعه های دیگری است که در زمینه نگهداری همکاری می کنند. همچنین کمیته مراکز ماده ۱۶ زیر نظر سازمان بهزیستی است و در آنجا سیاست های کلی در رابطه با این افراد تنطیم و پیگیری می شود.

سردار زاهدیان ضمن بیان اینکه حضور این افراد در جامعه مشکل آفرین است، تصریح کرد: این افراد در مناطقی که کم برخوردارتر و حاشیه نشین هستند و افراد ضعیف جامعه در آنجا زندگی می کنند حضور پیدا می کنند و مستقیما هم با مردم ارتباط برقرار می کنند.

وی افزود: حضور این افراد در خیلی از مناطق سبب شده تا ساختارهای اجتماعی آن مناطق بهم بریزد و مشکلات جدی را برای مردم ایجاد کرده و این اصطکاک اجتماعی که در این مناطق وجود دارد مطمئنا آلودگی هایی را برای افراد سالم جامعه هم ایجاد می کند.

 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین