کد خبر: ۶۴۹۹۲۱
تاریخ انتشار : ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۳

نگرانی‌ها از ابتلای شاهدخت سعودی به کرونا در زندان

در حالی که یک سال از حبس شاهدخت سعودی بدون طرح اتهام می‌گذرد، نگرانی خانواده وی نسبت به وضعیت جسمانی‌اش در سایه شیوع کرونا بیشتر شده است.
نگرانی‌ها از ابتلای شاهدخت سعودی به کرونا در زندان
آفتاب‌‌نیوز :

 بسمه بنت سعود، شاهدخت سعودی که در زمینه تجارت فعالیت می‌کرد و با خاندان حاکم نسبت دارد، ماه میلادی اخیر در پیامی نوشت: "من بسمه بنت سعود هستم و از عمویم ملک سلمان و همچنین پسر عمویم محمد بن سلمان در خواست می‌کنم که من را آزاد کنند. همانطور که پیش از این گفتم من اکنون به همراه دخترم سهود الشریف در زندان حائر هستم و این در حالی است که وضعیتم هر روز وخیم‌تر می‌شود و ممکن است که منجر به مرگم شود. پس از درخواست اولم برای آزادن شدن از زندان، آزاد نشدم و درخواستم بررسی نشد و حتی مداوای مناسب صورت نگرفت."

به گزارش القدس العربی، بسمه در ادامه خطاب به پادشاه و ولیعهد عربستان نوشته بود: خواهش می‌کنم که من را آزاد کنید تا در کنار خانواده‌ام در ماه مبارک رمضان بهبود یابم؛ زیرا بیش از یک سال است که آنها را ندیده‌ام.

شاهدخت بسمه، یک هفته قبل از انتشار این پیام نیز درخواست دیگری را برای ملک سلمان بن عبدالعزیز و ولیعهدش فرستاد و خواهان آزادی‌اش شد، اما این درخواست مورد توجه مقامات عربستان قرار نگرفت.

طبق اعلام خانواده این شاهزاده سعودی، وی از مشکلات جسمانی از جمله مشکل ریه و قلب رنج می‌برد و احتمال مبتلا شدنش به کرونا بالاست.

پس از چند ساعت از انتشار این پیام‌ها، این توئیت‌ها حذف شد. دو منبع نزدیک به خانواده این شاهدخت می‌گویند که صفحه او در توییتر در مدتی کوتاه توسط "شخصی در داخل عربستان" هک شد.

یکی از منابع عنوان داشت: از زمان انتشار توییت‌ها، هیچ تماس یا اظهاراتی از سوی این شاهدخت یا سهود (دختر او) مطرح نشده است. هیچ تماس تلفنی، هیچ چیزی انجام نشده است.

نگرانی خانواده بعد از احتمال شیوع کرونا در داخل زندان الحایر بیشتر شد. پیش از انتشار این توییت‌ها، این اجازه وجود داشت که به صورت هفتگی، یک تماس تلفنی با این شاهدخت و دخترش انجام شود. سهود به خانواده‌اش خبر داده بود که مسئولان زندان گفته‌اند که مواردی از ابتلا به کرونا در زندان ثبت شده است.

طبق گفته این دو منبع، یک کارمند در زندان به صورت جداگانه به خانواده این شاهدخت گفته است که چندین مورد ابتلا به این ویروس در زندان الحایر ثبت شده است.

مسئولان سعودی به درخواست برای اظهار نظر درخصوص این مساله پاسخ نداده‌اند.
عربستان تا به الان بیش از ۲۵ هزار مورد ابتلا به کرونا را ثبت کرده است.

مسئولان سعودی دلایل بازداشت این شاهدخت را اعلام نکرده‌اند.

تنش در داخل خاندان حاکم طبق گفته کارشناسان، مساله شاهدخت بسمه، نشانه دیگری از وجود تنش‌ها در داخل خاندان سعودی و نیز موج سرکوب‌های ادامه داشته از چند سال قبل است.

بسمه، کوچکترین فرزند سعود بن عبدالعزیز، پادشاه پیشین عربستان است. او برای انجام سفر به سوئیس با یک هواپیمای شخصی در مارس گذشته آماده می‌شد که تعدادی مرد به محل سکونت او در جده آمدند.

طبق گفته این دو منبع، آن افراد به بسمه اعلام کردند که آمده‌اند تا او را برای حضور در نشستی شخصی با پادشاه سعودی ببرند. سهود نیز تصمیم گرفت تا مادرش را همراهی کند. اما مستقیماً به زندان انتقال داده شدند.

خانواده این شاهدخت در گزارشی مکتوب به سازمان ملل اعلام کردند که علت بازداشت این شاهدخت به احتمال زیاد مربوط به "کارنامه او به عنوان یک منتقد علنی از نقض‌ها در کشور ما است". وی همچنین سوالاتی را درخصوص ثروت ملک سعود که دولت آن را بلوکه کرده است، مطرح کرده بود.

خانواده او از این نگران هستند که بازداشت او بدون طرح هیچ اتهامی ممکن است که با هدف "رهایی از دست این شاهدخت" باشد.

در این سند فرستاده شده توسط خانواده شاهدخت بسمه تاکید شده است که او همپیمانی برای محمد بن نایف، ولیعهد سابق عربستان بود که محمد بن سلمان در سال ۲۰۱۷، جای او را گرفت.

سکوت کامل
شاهدخت بسمه از مشکلات جسمانی همچون نرمی استخوان و مشکلاتی در دستگاه گوارش رنج می‌برد.

این دو منبع می‌گویند که شاهدخت بسمه از نظارت پزشکی در زندان محروم شده است.

بازداشت وی در زندان الحایر در اقدامی بی سابقه در عربستان صورت می‌گیرد، چراکه شاهزادگان یا در خانه‌هایشان یا در ویلاهای مجلل یا در هتل‌ها محبوس می‌شود.

خانواده این شاهدخت بار دیگر خواهان آزادی وی در ماه رمضان شدند. اما درخواست علنی بسمه از طریق توییت‌ها ممکن است نشانگر این باشد که مشکلات وی بیشتر شده است.

مسئولان سعودی حساسیت بسیاری نسبت به انتقادهای علنی دارند.

یکی از این دو منبع می‌گوید که هیچ پاسخی به پیام شاهدخت بسمه مطرح نشده است. سکوت مطلقی وجود دارد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین