کد خبر: ۶۵۰۱۴۲
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۵
تعداد نظرات: ۴۱ نظر
افسارگسیختگی قیمت‌ها در بازار خودرو و بی‌خیالی دولت
هنوز چند ماهی از خبر مدیرعامل سایپا مبنی بر خروج پراید از خط تولید نمی‌گذرد که در یکی دو روز گذشته این گاوشیرده سایپا قیمت ۹۰ میلیون تومانی را در بازار تجربه کرد؛ قیمتی که حتی تعجب کارشناسان و فعالان بازار را برانگیخته است.
آفتاب‌‌نیوز :

چهارم اردیبهشت ماه جاری بود که با تولید آخرین پراید ۱۱۱ از محصولات خانواده X۱۰۰، ‌تولید دو مدل ۱۳۲ و ۱۱۱ از مجموع سه مدل خودروهای سواری پراید، برای همیشه از سبد محصولات سایپا در بازار ایران خارج شد.

در سال های گذشته مدیران پیشین سایپا بارها از توقف تولید محصولات خانواده پراید به دلیل قدیمی بودن فناوری آن صحبت کرده بودند، اما هر بار به دلایلی این کار عملی نشد، تا اینکه در دوره کنونی و مدیرعاملی "سید جواد سلیمانی" خروج این خودرو برای همیشه از خط تولید کلید خورد. مطابق برنامه‌ریزی، پراید ۱۳۱ به عنوان آخرین مدل این خانواده تیرماه امسال از سبد محصولات سایپا خارج شده و پرونده تولید آن در ایران برای همیشه بسته می شود.

حاشیه‌های قیمتی پراید ۹۰ میلیونی

با این حال شاهدیم تجربه توقف تولید پیکان ایران خودرو و زانتیای سایپا، یک بار دیگر این بار برای پراید در حال تکرار شدن است و روز گذشته این خودرو به محدوده قیمتی ۹۰ میلیون تومان پاگذاشت.

در حالی که در همه کشورها وقتی تولید یک محصول به دلیل فناوری قدیمی متوقف می شود، میزان استفاده و در نتیجه قیمت آن کاهش چشمگیر پیدا می کند، اما جوسازی و نقش‌آفرینی واسطه‌های بازار پس از توقف تولید دو مدل خودرو پراید باعث شد قیمت این خودرو در بازار آزاد به شکل غیرمنطقی افزایش یابد.

"سعید عبداللهی" عضو اتحادیه نمایشگاه داران خودرو پایتخت در این زمینه معتقد می گوید: ما نیز همچون سایر اقشار مردم از قیمت ۹۰ میلیون تومانی پراید متعجبیم و معتقدیم که دلیل اصلی آن نبود عرضه خودرو در بازار است. از ابتدای امسال تاکنون خودروسازان عرضه ای به آن صورت نداشتند که همین مساله تاثیر روانی در بازار داشته است.«حتی با این قیمت شاهد خرید و فروش‌های اندک پراید در سطح بازار هستیم که آن هم سرمایه‌گذاران و دلالان هستند و نه مصرف کنندگان واقعی.»

وی ادامه داد: با اطمینان می توان گفت هیچ نمایشگاه داری اکنون برای سرمایه گذاری، خودروی داخلی خریداری نمی کند و خریداران افرادی هستند که سرمایه گذار و دلال بوده یا به دلیل تعاملات با ایران خودرو و سایپا و برخورداری از رانت اطلاعاتی به خرید و فروش می پردازند.

این کارشناس بازار خودرو همچنین شایعه افزایش قیمت خودرو و عدم تصمیم گیری در این زمینه در ستاد تنظیم بازار را عامل دیگری برشمرد که در روزهای گذشته تأثیر روانی شدیدی بر بازار داشته است.

ضعف ساختار مدیریتی

«امرالله امینی» عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی در این گفت: این موضوع مربوط به ضعف مدیریت است، وقتی اعلام می شود خودرویی همچون پراید از خط تولید خارج خواهد شد باید جایگزینی برای آن معرفی شود، اما وقتی جایگزینی نیست و عرضه محدود است قیمت ها سیر صعودی پیدا می‌کند.

وی بیان داشت: امروز که نقدینگی به صورت سرگردان دست یکسری افراد وجود دارد، عجیب نیست که قیمت خودروی پر متقاضی مثل پراید به این محدوده وارد شود.

امینی، بخش عمده ای از مسائل این چنینی را مربوط به ضعف ساختار مدیریت به ویژه ضعف وزارت صنعت و همچنین ضعف سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) مربوط دانست و گفت: بخشی دیگر نیز مربوط به تحریم ها، مسائل ارزی و سفته‌بازی سفته بازان است.

وی یادآور شد: زمانی حدود ۲۰ سال پیش در مورد پیکان اعلام شد که در تولید این خودرو خودکفا شدیم، اما امروز برای تولید محصولات داخلی نبود یا کمبود مواد اولیه را بهانه می کنند.

امینی تاکید کرد: در این شرایط باید به توانمند سازی ساخت داخل بپردازیم، بخشی از "جهش تولید" در این صنعت مربوط به کمک به قطعه‌سازان است که می‌توانند قطعات را در داخل بسازند، اما شاهد انبوهی از مطالبات قطعه سازان از خودروسازان هستیم.

وی گفت: خودروسازان نیز در این زمینه مقصرند و با کم کردن میزان عرضه، به دنبال افزایش قیمت هستند و وقتی خودروسازان بزرگ کشور حالت انحصاری پیدا کرده‌اند، چنین شرایطی دور از ذهن نیست.

این استاد دانشگاه یادآور شد: حتی اجازه ورود خودروهای کلاس کوچک خارجی به بهانه نبود ارز داده نمی شود، در حالی که خودرو های دست دوم خارجی کیفیتی به مراتب بهتر از خودروهای صفر کیلومتر داخلی دارند.

وی تاکید کرد: برای اداره و مدیریت بازار خودرو به مجموعه ای از تصمیمات و تغییرات نیازمندیم.

اعلام آمادگی سایپا برای تنظیم بازار با تولید مجدد پراید

در این میان، معاون بازاریابی و فروش سایپا با اشاره به افزایش قیمت پراید در بازار، گفت: این خودروساز آماده است در صورت لزوم و موافقت مراجع فرادستی فروش پراید را برای تنظیم بازار از سر بگیرد.

"حسین کاظمی" افزود: اتفاقی که پس از توقف تولید محصولاتی مانند پیکان و زانتیا افتاد، درخصوص خودرو پراید نیز رخ داد و با انتشار خبر توقف تولید، قیمت آن در بازار آزاد به شکل غیرمنطقی افزایش پیدا کرده است.

کاظمی گفت: این قیمت های سرسام آور خودروها از جمله پراید هیچ ارتباطی به شرکت خودروساز ندارد و توسط واسطه ها و مالکان خودروها و یا با قیمت سازی سایت های مجازی انجام می شود.

وی خاطرنشان کرد: تولید دو مدل پراید ۱۳۲ و ۱۱۱ متوقف شده، اما خط تولید پراید ۱۳۱ برای انجام تعهدات قبلی همچنان فعال است و با افزایش ظرفیت آن و برای کاهش قیمت‌ها می‌توان عرضه پراید را از سر گرفت.

کارشناسان معتقدند وقتی خودروسازان حتی وعده توخالی برای پوشش دادن به نیاز بازار بدهند، اینچنین افسارگسیختگی قیمتی را شاهد نخواهیم بود.

به اعتقاد آنان، در این شرایط واردات خودرو دست دوم و کارکرده به ویژه خودروهای دست دوم یکی دو ساله در حدود قیمتی ۱۰ هزار دلاری می تواند به ثبات و تنظیم بازار کمک کند وحتی اگر ۱۰۰ درصد عوارض گمرکی بر آنها وضع شود باز هم می تواند در تنظیم بازار موثر باشد.

بازدید از صفحه اول ارسال به دوستان نسخه چاپی
عضویت در خبرنامه
مطالب مرتبط
انتشار یافته: ۴۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۷
1
12
میگن روزی مردم شهر برای سرنگونی شاه آشوب کردند حاکم شهر دستور داد هرکس که می خواهد خارج یا داخل شهر شود باید چند ضربه شلاق بخورد تا کسانی که مطیع نیستند زود و در لحظه مشخص شوند مردم به این امر عادت کردند تا اینکه بعد از چند مدت دوباره آشوب شد حاکم از ماموران پرسید چه خبر شده ماموران گفتند مردم اعتراض دارند که تعداد ماموران کم است و خیلی الاف می شوند تعدادشان را زیاد کنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
خنده
محسن
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۷
1
16
مملک بی صاحب که میگن همینه...
عباس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۷
1
9
آفت کرم ازخود درخت است .سازمانهای نظارتی مشکلات تولید وعرضه وقیمت گذاری خودرو را در درون وزارت صمت جستجوکنند ونه جای دیگر.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۷
1
9
اولا ورود پراید به ایران کار خود شما بوده و دوما افزایش قیمتش هم کار خودتان بوده..
الف
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۷
2
2
توقف پرایداشتباه بزرگی بود این خودرو تنها خودرویی بود که تعداد زیادی از مردم ایران می تونستن امید به خرید آن داشته باشند .
متاسفانه تولیدش داره متوقف میشه.
خیسه خال
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۷
7
2
در ایران متاسفانه مافیای خودروسازان داریم که احتمالا ربطی به دولت ندارد و اصلا اجازه نمی دهند دولت تصمیم بگیرد .درآمد ناشی از این افزایش لجام گسیخته قیمت خودرو به خزانه که نمی رود پس کجا می رود ؟ چرا هیچ کس را یارای مقابله با این افزایش نیست ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
دوست من اينها همشون سر و ته يه كرباسن و تو تمامي سطوح اقتصادي با هم شريك.
فكر نكنيم مافياي خودرو و دارو و شكر و فولاد و صادرات و واردات كسي غير از همين عزيزان ست.
همين فرافكني ها مردم را گيج ميكند و هميشه مقصر مافياي مجهول و نا معلوم بوده و طفلي دولت دستش به هيچ جا بند نيست.
نه
خوب بلدند از اب گل الود ماهي بگيرند.....
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۷
1
5
چرا كسي پاسخگوي اين لجام گسيختگي نيست . مگر دولت در مملكت حاكم نيست .چطور اجازه مي دهند اين اتفاقات بيفتد . كلا خريد خودرو از توان حقوق بگيران خارج شده است . اين تورم نيست . اين ديگر انفجار است .به كجا بايد پناه ببريم
پاسخ ها
عباس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
همه چی دست دلالان ،دزدان ،چپاولگران وفرصت طلبان که مانند زالو خون مردم را می مکند.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۸
1
8
اینم از عملکرد دولت
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۸
2
5
بازارازدست دولت دررفته به نوعی بی خیال دولت شده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
دقيقا بازار با انواع رانت ها در اختيار همين دولتي هاست
ناشناس
|
United States
|
۰۸:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۸
0
4
اینم شد زندگي
پارسا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۸
0
5
خود خودرو ساز چون با کاهش عرضه به دنبال افزایش قیمت در بازار و سپس فشار به نهادهای حاکمیتی برای بالا بردن قیمت کارخانه است. و تا زمانی که بازار خودرو انحصاری باشد همین آش و کاسه است.
ناشناس
|
France
|
۱۲:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۸
1
2
ژورنالیست محتدم، درج فرمایید چرا ایران ایر اقدامی برای بازگرداندن مسافران سرگردان درآلمان نمیکند، ولی لوفت هانزا با پرواز مستقیم به تهران بابلیط ۳۴ میلیون تومانی از آب گل آلود ماهی میگیرد،
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۸
1
7
خودروسازان به جای جهش تولید،جهش قیمت تولید را اجرایی کرده اند.
ناشناس
|
United States
|
۱۳:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۸
0
9
مسبب اصلی خود کارخانه های خودرو سازی هستند این مصیبت تنها یک راه حل دارد کاهش تعرفه واردات
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۹
کسی نمیخواد وضعیت رو اصلاح بکنه.....
حسین
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
مسبب ومقصر اصلی خود وزارت صمت است.جای دیگر دنبال مقصر نگردیدکه آدرس اشتباه می روید.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۸
0
8
به کی میگی؟!!
ازرپاد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۸
0
10
موقعی که یکنفر که بلد نیست حرف بزنه و وزیر می شه همین می شه
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۹
0
2
ناراحتی من از ۹۰ میلیون شدن پراید نیست ، تاسف من و امثال این است که پاداش سی سال سابقه کارمندی ام بعلاوه شصت میلیون وام پایان خدمتم تنها دو پراید میشود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۲:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۹
هی بشینید حسرت بخورید.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۹
2
4
میدونی علتش چیه آفتاب برو حرفهای اخیر مقام اول کشور را گوش کن متوجه میشی چرا یهو پراید شد نود میلیون
ناشناس
|
United States
|
۱۰:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۹
0
3
شوكهاي اينچنيني مربوط به يك حادثه و يا سخنان يك فرد نيست بلكه تراوشات طبيعي يك اقتصاد بيمار است . در يك اقتصاد سالم يك شبه قيمت كالايي دو برابر نمي شود و يا ارزش پول به يك سوم خود سقوط نمي كند . سالهاست كه اقتصاد كشورمان با بيماريهاي گوناگون دست و پنجه نرم مي كند و متاسفانه متولي دلسوزي نداشته كه به درمان اساسي آن بپردازد . عوامل داخلي و خارجي در بوجود آمدن اين معذل دخيل هستند . درست است كه در نگرش ايدئولوژيك ما اقتصاد زير بنا نيست ولي چنانچه توجه اساسي به آن نشود اساس كشور و هست و نيست مردم را را به هم خواهد زد كه البته زده است . مسئولين اقتصاد كشور چاره كار كنند قبل از اينكه كاملا دير شود. ويا اينكه از مسئوليت دست برداشته و كار را به كاربلد بسپارند .
پاسخ ها
ایرانی دچار بلا و مصیبت گرانی
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
کو گوش شنوا. فکر می کنید کسی به حرفهای شما توجهی می کند؟مدتهاست که مسئولین کشور پنبه درگوششان کرده اند.
مشهدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۹
0
1
بازار دچار میکروب و ویروس های مال اندوز. و زیاد خواه در نبود کنترل الکترونیک است .
یک عده حمایت از گروه های خلاف کار مصوب شورای
امنیت را که علت تحر م ها است ...ِِ
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۹
0
7
آقای وزیر اگر توان نداری کنار گیری کن تا مثل تو یک دیگر بیاید واگر توان داری ظرف یک هفته عوامل را بخواه در دفتر ت وبگو مشکل را حل کنید اگر نتوانستید خداحافظی کن
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
3
0
سلام
باهمه نظرها مثبت مخالفم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
چرا بهت میرسه
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
0
3
اقا چرا این تعرفه ی واردات رو بر نمی دارید این هشتاد میلیون ادم چرا باید تاوان سایپا رو بدن ......
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
0
5
خلایق هر چه لایق
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
0
4
بابا این با کدام سوابق درخشان وزیر صنعت شده؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
مگه برای وزیر شدن نیاز به تخصص وتجربه داریم؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
0
3
تمام این اقدامات زیر نظر وزارت صمت و مسئولین کارخانه های خودرو سازی سازماندهی و توسط دلالهای وابسته و سایت های تلگرامی هدایت میشود . این اقدامات شرم آور را دولت متوقف نماید . انشالله قوه قضائیه ورود نموده و ریشه این مفسدان سود جو را بخشگاند .
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
0
0
وزیرباید استفعا بدهد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۲
0
0
بنظر بنده نه مافیا و یا هر عنوان دیگه که فکر کنید مقصر نیستند مقصر اصلی خود اونایی هستن که این ماشینا رو میخرن باور کنید یکماه فقط یک ماه نخرید بعد ببینید چه میشود.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۲
1
1
وارداتو آزاد کنید ماشین مفت میشه
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۳
0
0
شما بودین که رای دادین حالا ناراحتین ما که میدونستیم
عرفان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
0
0
من اگر بیام صد روزه اقتصاد رو درست می کنم.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین