کد خبر: ۶۵۰۱۹۶
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۶

مرکل: کرونا کنترل شده، فعالیت بوندسلیگا و مغازه‌ها از سر گرفته می‌شود

آن طور که صدراعظم آلمان گفته بنا است ۱۶ ایالت آلمان بر سر تعیین زمان و نحوه بازگشایی و از سرگیری فعالیت‌ها مرجع تصمیم‌گیری باشند.
آفتاب‌‌نیوز :

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، می‌گوید کشورش در فاز نخست کنترل کرونا به اهدافش رسیده و به همین علت اکنون کسب و کارها و حتی لیگ برتر فوتبال این کشور - بوندسلیگا - می‌توانند فعالیت‌های خود را از سر گیرند.

خانم مرکل روز چهارشنبه، ۶ مه، گفت کشورش توانسته در آهسته کردن همه‌گیری ویروس کرونا موفق شود و به همین علت مدارس برای ترم تابستانی به تدریج باز خواهند شد.

مرکل: کرونا کنترل شده، فعالیت بوندسلیگا و مغازه‌ها از سر گرفته می‌شود

آن طور که صدراعظم آلمان گفته بنا است ۱۶ ایالت آلمان طی توافقی که با دولت فدرال در برلین داشته‌اند بر سر تعیین زمان و نحوه بازگشایی و از سرگیری فعالیت‌ها مرجع تصمیم‌گیری باشند.

خانم مرکل همچنین گفته ایالت‌ها در صورت مشاهده ظهور مجدد شیوع کرونا می‌توانند از "ترمز اضطراری" که به معنای بازگرداندن محدودیت‌هاست استفاده کنند.

آلمان که به نسبت سایر کشورهای بزرگ اروپا چون بریتانیا، ایتالیا، اسپانیا و فرانسه، آمار مرگ و میر بسیار کمتری گزارش کرده است، از هفته گذشته تسهیل محدودیت‌ها را پیش گرفته و اکنون به سمت لغو بیشتر مقررات کرونا گام بر می‌دارد.

از این پس خانواده‌ها اجازه خواهند داشت که یکدیگر را به صرف غذا و میهمانی دعوت کنند و افرادی که در خانه‌های سالمندان اقامت دارند یا معلولان بستری اجازه خواهند داشت که از سوی تنها یکی از افراد خانواده یا نزدیکانشان ملاقات شوند.

خانم مرکل روز چهارشنبه، ۶ مه، گفت: "من فکر می‌کنم حالا بتوانم با حاشیه اطمینان بگویم که ما فاز نخست همه‌گیری را پشت سر گذاشته‌ایم اما باید حسابی حواسمان باشد که هنوز در مراحل اول مقابله با این ویروس هستیم و راه درازی باقی مانده است."

همزمان مارکوس سودر، فرماندار ایالت بایرن که شهر بزرگ مونیخ هم در آن واقع شده گفته آلمان از بسیاری از دیگر کشورها بهتر عمل کرده چرا که استراتژی خوبی را اتخاذ کرده و رعایت بهداشت فردی کلید موفقیت بوده از جمله حفظ فاصله فیزیکی که در آلمان یک متر و نیم تعیین شده است.

آلمان تا کنون حدود ۷۰۰۰ مرگ بر اثر ابتلا به ویروس جدید کرونا ثبت کرده که در مقایسه با کشورهای غرب اروپا بسیار کمتر است. بریتانیا، ایتالیا، فرانسه و اسپانیا هر کدام دست کم سه برابر آلمان قربانی داده‌اند.

موسسه رابرت کخ که منبع ثبت و گزارش آمار کرونا در آلمان است روز سه‌شنبه گزارش کرد که طی ۲۴ ساعت گذشته ۱۶۵ مرگ مرتبط با ویروس جدید کرونا گزارش شده و ۹۴۷ بیمار جدید هم شناسایی شده‌اند.

خانم مرکل گفته از ادامه روند نزولی در نرخ تازه مبتلایان کرونا بسیار راضی است. او از مردم کشورش برای رعایت محدودیت‌ها تشکر کرده و خواسته که همچنان به توصیه‌های علمی برای پیشگیری از شیوع این ویروس عمل کنند.

مدارس در آلمان برای مقاطع بالاتر مدتی است که باز شده اما خانم مرکل گفته مابقی مدارس هم به تدریج در تابستان بازگشایی خواهند شد. او گفته: "کودکان حق دارند که بخواهند به زندگی نرمال بازگردند."

در جلسه روز چهارشنبه، ۶ مه، فرمانداران ایالت‌های آلمان با آنگلا مرکل، مسئولیت قانونی و عواقب چگونگی برداشتن قرنطینه‌ها در ایالات به فرمانداران سپرده شد. آلمان از روز ۱۷ مارس گذشته قرنطینه سراسری کرونا را به اجرا گذاشته است.

با وجود موفقیت آلمان در کنترل کرونا، این کشور هم مانند سایر کشورهای اروپایی نگران بازگشت مجدد همه‌گیری و آغاز موج دوم کرونا است. برای همین هم دولت آلمان و فرمانداران ایالات توافق کرده‌اند که اگر تعداد مبتلایان به کرونا در هر منطقه فراتر از ۵۰ نفر در هر ۱۰۰ هزار نفر برود، فرماندار آن ایالت اجازه خواهد داشت که محدودیت‌های قرنطینه را به صورت منطقه‌ای بازگرداند.

بازگشت بوندسلیگا

فوتبال باشگاهی آلمان که همواره یکی از برترین مسابقات باشگاهی اروپا و جهان بوده، در ۵۰ روز گذشته تعطیل شده بود اما اکنون دولت اجازه داده مسابقات باشگاهی در مرحله اول بدون حضور تماشاگران از ۱۰ روز دیگر آغاز شود.

شرط آغاز این مسابقات این است که بازیکنان قبل از مسابقه دست کم ۱۴ روز در اردوی قرنطینه مانندی تحت نظر تمرین کرده باشند.

قرار است تصمیم در مورد تاریخ دقیق آغاز مسابقات بوندسلیگا، فردا، پنجشنبه، از سوی فدراسیون فوتبال و سازمان بوندسلیگا گرفته شود.

به این ترتیب، بوندسلیگا نخستین لیگ برتر و مطرح قاره اروپا خواهد بود که پس از آغاز همه‎‌گیری کرونا فعالیت خود را از سر می‌گیرد.

با این حال، این تصمیم بدون خطر نیست. سازمان برگزاری مسابقات بوندسلیگا این هفته اعلام کرد که از میان ۱۷۲۴ تست کرونا که فوتبالیست‌های شاغل در دو لیگ برتر و اول این کشور انجام داده‌اند، ۱۰ نفر مبتلا به کرونا تشخیص داده شده‌اند.

همزمان وزیر گردشگری آلمان ابراز امیدواری کرده که اگر روند نزولی تازه مبتلایان به کرونا ادامه یابد مردم این کشور احتمالا قادر خواهند بود که در تابستان به سفر بروند و علاوه بر داخل این کشور، به کشورهایی که روند نزولی مشابهی را ثبت کرده‌اند سفر کنند.

منبع: بی بی سی
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین