کد خبر: ۶۵۰۳۲۵
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۲:۵۰

زلزله تهران ربطی به فعالیت آتشفشان دماوند دارد؟/جزئیات گسل‌های اطراف تهران

معاون پژوهشی پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله با بیان اینکه خوشبختانه زلزله 5.1 امروز دماوند چندین پس لرزه داشته است، گفت: این زلزله ارتباطی با فعالیت آتشفشانی ندارد چراکه گسل مشا که نزدیکترین گسل به این آتشفشان است در طول تاریخ فعالیت های خود را داشته اشت.
آفتاب‌‌نیوز :

دکتر حق شناس با بیان اینکه این زلزله در نزدیکی دماوند رخ داده است، افزود: این زمین لرزه با بزرگای 5.2 رخ داده و این اطلاعات در حال بررسی بیشتر است.

وی با بیان اینکه نزدیکترین گسل به دماوند، گسل مشا است، خاطر نشان کرد: از این رو احتمال می رود که گسل فعال مشا مسبب این زمین لرزه باشد.

زلزله تهران ربطی به فعالیت آتشفشان دماوند دارد؟/جزئیات گسل‌های اطراف تهران

حق شناس، اظهار کرد: قبل از وقوع زمین لرزه 5.1، زلزله ای با بزرگای 2.9 در دماوند به ثبت رسید که می‌توان آن را پس لرزه 5.1 قلمداد کرد و پس از زمین لرزه 5.1 نیز تعداد قابل توجهی در منطقه نیز رخ داده است.

معاون پژوهشی پژوهشگاه زلزله با تاکید بر اینکه این پس لرزه ها در منطقه دماونده به ثبت رسیده است، افزود: این پس لرزه ها هم از سوی ایستگاه های مرکز ژئوفیزیک ثبت شده و هم شبکه باند پهن پژوهشگاه زلزله در حال رکورد این زمین لرزه ها هستند.

حق شناب با بیان اینکه جای خوشبختی است که این پس لرزه ها در حال وقوع است، ادامه داد: این پس لرزه ها در محل وقوع زلزله در دماوند رخ می دهد و ممکن است این پس لرزه ها نیز در تهران نیز احساس شود همانطور که زلزله 5.1 در تهران نیز احساس شد.

این محقق حوزه زلزله با اشاره به گسل‌های منطقه دماوند، یادآور شد: در حال حاضر محتمل‌ترین گسلی که می توان مسبب این زمین لرزه دانست گسل مشا است که این زمین لرزه ناشی از جا به جایی این گسل باشد. این گسل، یکی از مهمترین گسل های محدوده تهران و رودهن و بومهن است که از دماوند تا نزدیکی ارتفاعات کرج و طالقان ادامه می یابد.

وی اضافه کرد: ولی این به معنای آن نیست که همه بخش‌های این زلزله می تواند در یک زمین لرزه دچار گسیختگی شود بلکه معمولا بخشی از گسل فعال می‌شود و در حال حاضر بخشی از این گسل که در اطراف دماوند است، فعال شده است.

حق شناس گفت: زمانی که اطلاعات این زمین لرزه تکمیل شود و محل وقوع این زمین لرزه تعیین شود، با تبدیل آنها به نقشه می توان دقیق تر فهمید که کدام گسل مسبب این زمین لرزه است.

به گفته وی در در اطراف تهران گسل های متعددی چون "شمال تهران"، "مشا" و "کهریزک" و "گرمسار" کشیده شده است و آنچه که تاکنون از نظر ما احتمال می رود که گسل مسبب باشد، گسل مشا است.

حق شناس در خصوص ارتباط این زمین لرزه با آتشفشان دماوند توضیح داد: گسل مشا به طور مستقل فعالیت خودش را دارد و اینکه آیا این زلزله می تواند ارتباط با آتشفشان دماوند داشته باشد یا خیر به نظر من ارتباطی ندارد چون گسل مشا در طول تاریخ زلزله های بسیار بزرگی را داشته است و هیچ کدام از این زمین لرزه ها ارتباطی با فعالیت آتشفشان ندارد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین